Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Stalfa » 19 nov 2014, 20:01

Nok en gang bærer jeg min lit til dette fantastiske forumet. :)

Bilen har vært innom service og fikk med seg en liten smørbrødliste på vei hjem.

1.Foringer nedre bærekuler bak
2.ABS krans venstre side forand
3.To ryggesensorer som har tatt kvelden.
4.Brudd i brakett på stabstag bak.
5.Eksoslekasjon rundt manifoil.

1 og 2 => er det jo forståelig blir offer for slitasje og alder

3. =>Ryggesensorer, er vel ikke ting som direkte slites men. Jeg har ikke skiftet noen enda og de har til nå holdt i 8 år. Man kunne klart seg uten, men jeg er litt sær på at jeg vil ting skal være i orden.

4. =>Er jo forsåvidt noe som kan være pga slitasje og tidens tann. Det som kompliserer her er at jeg har ARB stagene montert og vil jo trenge nye pakninger.
Noen ider hvor jeg får kun pakningen til anti-krengestagene. Det bak er vel 22mm i diameter.
Her er de => http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3849

5. Er vel den store jokeren her. Dersom man smeller til og kjøper alt nytt og setter den inn på verkstedet drar det seg fort til
9500,- for ny manifoil
2000,- pakninger og bolter
6000,- i arbeid.
= 18,000 cirka.


1-4 har jeg fått tilbud på at verkstedet skal gjøre for 11,000,- Inkl deler og arbeid (bortsett fra pakningen til stabstaget bak da.)


Så vi snakker om en total regning (i værste fall) på ca 30000,- for en bil som er verdt omtrent det dobbelte.

Hva ville dere ha gjort? Ta forbehold om jeg ikke blir å skru selv.


På forhånd takk.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Ingvar N629 » 19 nov 2014, 20:30

Hvorfor i svingende skal verkstedet bytte manifold? Er det sprekk i den? Det er svært sjelden disse sprekker. Og hvis det er det, hvorfor kjøpe ny manifold til 9500??? Du får brukte slike for noen hundrelapper, eller til og med ny motor med ny manifold til 16k... Eksospakning og bolter får du for et par hundrelapper om du kjøper dette selv fra f eks pfs.
Foringa til stabstaget, er den borte? Normalt sett ingen grunn til bytte hvis den sitter der, så da trengs kun ny brakett. Må du ha ny foring, er www.sasab.com stedet å lete, send en mail dit (det er der stagene kommer fra).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av TiaZzz » 19 nov 2014, 20:31

Ryggesensorene er "finarbeid". Det anbefaler jeg å prøve på selv.

Foringene er litt mer grovarbeid, med enten spesielt verktøy eller et øye for lure løsninger. Braketten bak er jeg usikker på. Må nesten få laget nytt. Ikke fryktelig vanskelig om man er litt nevenyttig. Kanskje bruddet er slik at det kan sveises?

Må du ha verksted så anbefaler jeg en telefon til Speedparts for å få et tilbud. De ligger generelt under SAAB-verksted og har noen pragmatiske løsninger på enkelte dyre problemer. Telefon til dem er gratis. :)

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Stalfa » 19 nov 2014, 21:23

Ingvar N629 skrev:Hvorfor i svingende skal verkstedet bytte manifold? Er det sprekk i den? Det er svært sjelden disse sprekker. Og hvis det er det, hvorfor kjøpe ny manifold til 9500??? Du får brukte slike for noen hundrelapper, eller til og med ny motor med ny manifold til 16k... Eksospakning og bolter får du for et par hundrelapper om du kjøper dette selv fra f eks pfs.
Foringa til stabstaget, er den borte? Normalt sett ingen grunn til bytte hvis den sitter der, så da trengs kun ny brakett. Må du ha ny foring, er http://www.sasab.com stedet å lete, send en mail dit (det er der stagene kommer fra).
Jeg må sjekke opp om de virkelig fant sprekk i manifoilen eller ikke. Når du sier det slik blir jeg usikker.
Mye var basert på at han bak skranken har byttet på sin 9-5 og der var den sprukket på fire plasser e.l.
Jeg blir aldri å kjøpe en ny til 9500,-. Det var mer for å belyse det værst tenkelige scenarioet. En brukt vil nok gjøre nytten.

Jeg vil nok heller bytte motor i stedet for ny manifold. Jeg har i fler år hatt svetting av olje i mellom gearkassen og motor. Det er i følge verkstedet å gearolje. Det er såpass lite at det holder at de sjekker nivået på gearkassen en gang i året. Hadde man skiftet motor vil man vel fått bort den svettingen antar jeg.

Hvilke foringer og bolter trenger man eventuelt.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2314
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3638
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1786


Jeg spurte ikke eksplisitt om foringen til stabstaget var borte, men han mente absolutt at jeg mente ny foring. Og nå når jeg kjører høres det mistenkelig ut som at det ikke er noen foring der.


TiaZzz skrev:Ryggesensorene er "finarbeid". Det anbefaler jeg å prøve på selv.
Takk for gode tips, men jeg skrur ikke på Saaben. ;)
Jeg har en annen prosjektbil som jeg velger å bruke tiden på.

\\Stian.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Ingvar N629 » 19 nov 2014, 21:34

Den øverste pakninga du linker til og boltsettet.

Svetting mellom motor og kasse er nok fra tettingen mellom slavesylinder og kasse, hvis det er gearolje (manuell kasse,ikke sant?). Men mer normalt at det er motorolje, fra simringen rundt veiva bak svinghjulet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Helge » 19 nov 2014, 22:18

Er manifold ødelagt kan du få en gratis av meg.
Jeg kan evt selge den til verkstedet ditt for 5000kr. :D
Har flere hvis de trenger.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Stalfa » 20 nov 2014, 09:54

Ingvar N629 skrev:Den øverste pakninga du linker til og boltsettet.
Svetting mellom motor og kasse er nok fra tettingen mellom slavesylinder og kasse, hvis det er gearolje (manuell kasse,ikke sant?). Men mer normalt at det er motorolje, fra simringen rundt veiva bak svinghjulet.
Ok, da bestiller jeg.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2314
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1786

Det er manuell gearkasse ja. Så dersom verkstedet tar feil gjør det jo enda mindre, siden man peiler motorolje mer regelmessig enn gearolje. :)

Jeg kom på nå at iallefall en bolt var knekt. Så da antar jeg de må av meg manifolden uansett for å få satt i nye bolter.

Helge skrev:Er manifold ødelagt kan du få en gratis av meg.
Jeg tar veldig gjerne i mot det tilbudet, om så bare for å legge ved en i tilfelle.
Hvor i Norge kan jeg hente? :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Helge » 20 nov 2014, 16:03

Koster 150 å sende den hvis det haster.
Hvis ikke så skal jeg få den til Oslo i løpet av 14 dager.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Stalfa » 20 nov 2014, 18:21

Helge skrev:Koster 150 å sende den hvis det haster.
go knall. pm sendt.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Stalfa » 23 nov 2014, 16:06

Stalfa skrev: 1.Foringer nedre bærekuler bak

Eneste jeg finner hos PartsForSAab som er bak er disse => http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1166
Skulle jeg tippe burde disse hete noe med øvre og ikke nedre. :)

Så er det noen grei plass å få tak i poly utgaven av "foringer nedre bærekuler bak"?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av TiaZzz » 23 nov 2014, 16:57

De der er foran. Bak får du kun de store som er merket med 10 i bildet du lenker til, samt krengninghemmerforingene merket 11.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Paul N1176 » 23 nov 2014, 17:05

hvis du ikke trenger justering på kula bak så tror jeg ikke du trenger poly foring.. eneste som har noe lignende i poly der kula skal være er vel fra k-mac, da må du bestille til vectra b, for tror ikke de har til saab..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Paul N1176 » 23 nov 2014, 17:06

hvis det er disse du trenger da Bilde
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av henrik » 23 nov 2014, 17:31

Finnes på maptun for en hundrings for stykket. Tilsvarer de orginale. Ellers er d k-mac sine som Paul sier
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Go'Saaben sliter..trenger gode råd.

Legg inn av Stalfa » 26 nov 2014, 19:59

Verkstedet skrev: Du må også ha en pakning og 4 pinneskruer mellom grenrør og turbo.
Antar pakningen er denne
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3638

Dette settet inneholder vel pakningen og boltene.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4261
Er det, det jeg trenger?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Svar