Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Trope » 21 nov 2014, 01:28

Skal montere nytt eksosanlegg på min 9-5 2,3t 185hk.
Har sett på anleggene til rakaror.se
De produserer rustfritt anlegg til svært gode priser.
2" 2600Skr og 2,5" sportsanlegg til 2900Skr
Noen som har erfaring med disse og er det noen vesentlig forskjell på disse.
Bør jeg velge 2" eller 2,5" sport.
Har også fått høre at jeg kan fjerne katalysatoren på min bil da dette er en 2000mod. og at den vil tilfredsstille utslippskravene uten katalysator. Det blir montert fabrikkny b235e motor og turbo i bilen.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 21 nov 2014, 08:15

Rakarør bruker en billig rustfri legering. Originale rør har 2,25" diameter, så du bør ikke montere 2".
Trope skrev: Har også fått høre at jeg kan fjerne katalysatoren på min bil da dette er en 2000mod. og at den vil tilfredsstille utslippskravene uten katalysator.
Det er FEIL!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av little_e » 21 nov 2014, 09:41

Alle biler førstegangsregistrert i Norge f.o.m 1. januar 1989 skal ha montert samt fungerende katalysator.
Dette skal sjekkes ved periodisk kjøretøykontroll, og dersom du fjerner den vil du ikke passere denne kontrollen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av EdHunter N815 » 21 nov 2014, 09:54

little_e skrev:Alle biler førstegangsregistrert i Norge f.o.m 1. januar 1989 skal ha montert samt fungerende katalysator.
Dette skal sjekkes ved periodisk kjøretøykontroll, og dersom du fjerner den vil du ikke passere denne kontrollen.
Det er heller ikke lovlig å fjerne katalysatoren på en bil eldre enn 1989 dersom bilen var levert med det originalt. I bunn og grunn er det altså ikke lov å fjerne katalysator, uansett bilens alder.

En annen ting er at det er helt meningsløst å fjerne katalysatoren, det er absolutt ingenting å tjene på det.
Det er også en overhengende fare for at bilen ikke går som den skal uten katalysator, i mange tilfeller taper man effekt på å fjerne den.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Trope » 21 nov 2014, 13:53

Rakarør bruker SiS2333 (18/8-stål) er dette en dårlig legering?
Er det bedre og mer holdbart stål i rustfritt fra Biltema eller Feritta?
Har ikke så mye greie på stållegeringer.

Brukeravatar
Sigge N1999
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 04 mar 2010, 17:02
Medlemsnummer: N1999
Navn: Sigurd Lenes
Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
Sted: Emmerød

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Sigge N1999 » 21 nov 2014, 14:19

Jeg hadde rustfritt catback 2,5 fra rakaror.o.se på min 9-5. Kjøpte det brukt fra en på STCS. Jeg hadde hverfall ikke noen problemer med dette anlegget. Har for øvrig ferrita på min 9000. Det som jeg tror er hovedproblemet med disse rustfrie eksosanleggene er flensene. De er som regel ikke rustfrie.
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 21 nov 2014, 14:19

SIS2333 er vel det samme som 304, altså det vi kaller rustfritt stål med CrNi tilsats, og det korroderer i saltvannsmiljø. Saltede vinterveier er ikke stort bedre. 316 er syrefast, tilsvarende SIS 2343. Jeg har hatt A-alt eksos, som er det samme som raka rør. Dette korroderte i overflatesjiktet, brunt og fint ble det men det ruster jo ikke igjennom. Så du trenger jo ikke bedre kvalitet.
Hva Ferrita bruker vet jeg ikke, men de ser ut til å være av en annen legering som holder bedre. Dette gjelder iallfall på rørene, oppheng og flenser kan de jo ha spart på.

En annen sak man også skal legge vekt på, er passformen. Her er iallfall Ferrita meget bra. Jeg har også montert et Biltemaanlegg i rustfritt, det var uproblematisk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av little_e » 21 nov 2014, 14:47

Enkelte dyre Audi-modeller fra slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet var levert med rustfrie eksosanlegg, og det man så der var av anleggene rustet i sveisene, og det går jeg ut fra at fremdeles er problemet med rustfritt - am I right?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 21 nov 2014, 15:09

Kommer vel an på hva slags tilsats som er brukt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Arne N79
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 16 mar 2007, 10:52
Medlemsnummer: N79
Bil: Saab 9-5 Aero 2000

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Arne N79 » 21 nov 2014, 20:41

Hvis du skal ha bilen en stund, ville jeg gått for ferrita. Dem har livstidsgaranti så lenge du som kjøper anlegget, eier bilen. Det har hengt ferrita på min 9-5 i snart 8 år og det er helt 100% rustfritt, bare litt brunt i skjøtene. Også får du god lyd med på kjøpet. Mvh.Arne.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av TiaZzz » 21 nov 2014, 21:54

Ferrita tilbyr kun enkel endestuss i anlegge sine. Det er synd. Personlig så sikter jeg på doble potter bak når det skal rives i rustfritt. :)

http://www.ferrita.com/en/car/rostfria- ... 9-5/sport/

Men ang. rustfritt vs. syrefast - sett bort fra at rustfritt vil se litt mer "risig" ut, det er vel ingen fare for at det går hull på noe, eller? Aluminisert har jeg ikke veldig lyst på. Det har 9-5-en nå og dæven så det ruster når det går hull på aluen.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 21 nov 2014, 22:03

TiaZzz skrev: Men ang. rustfritt vs. syrefast - sett bort fra at rustfritt vil se litt mer "risig" ut, det er vel ingen fare for at det går hull på noe, eller?
Neida, det er det ikke. Men det er ikke pent.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 nov 2014, 14:46

TiaZzz skrev:Ferrita tilbyr kun enkel endestuss i anlegge sine. Det er synd. Personlig så sikter jeg på doble potter bak når det skal rives i rustfritt. :)
Det er vel ikkje heilt sant, en har vel fortsatt muligheita til å få byggd systemet etter eige ønskemål direkte på bil. "Ulempa" er jo at en må innom Ferrita for å få det gjordt.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av saab9000aero » 23 nov 2014, 16:24

Ferrita bygger eksosen akkurat som du måtte ønske. Vil du ha eksosen ut bak forhjulet hadde de nok fått til det også.
Men du må nok innom ferrita sverige om det skal gjøres.

Ferrita eksosen er verdt hver kr. Har stått på min tidligere saab i snart 7 år. Fortsatt like flott. Kun litt brunt i skjøtene.

Ikke alt for mye lyd til vanlig kjøring. Men flott lyd når turboen begynner og jobbe og motor får motstand. :D
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Legg inn av henrik » 23 nov 2014, 16:35

Har veldig god erfaring med ferrita. Perfekt passform og utmerket kvalitet og som beskrevet av andre her; ett svært behagelig lydbilde for de forskjellige kjørestiler;)
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Svar