Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Skal montere nytt eksosanlegg på min 9-5 2,3t 185hk.
Har sett på anleggene til rakaror.se
De produserer rustfritt anlegg til svært gode priser.
2" 2600Skr og 2,5" sportsanlegg til 2900Skr
Noen som har erfaring med disse og er det noen vesentlig forskjell på disse.
Bør jeg velge 2" eller 2,5" sport.
Har også fått høre at jeg kan fjerne katalysatoren på min bil da dette er en 2000mod. og at den vil tilfredsstille utslippskravene uten katalysator. Det blir montert fabrikkny b235e motor og turbo i bilen.
Har sett på anleggene til rakaror.se
De produserer rustfritt anlegg til svært gode priser.
2" 2600Skr og 2,5" sportsanlegg til 2900Skr
Noen som har erfaring med disse og er det noen vesentlig forskjell på disse.
Bør jeg velge 2" eller 2,5" sport.
Har også fått høre at jeg kan fjerne katalysatoren på min bil da dette er en 2000mod. og at den vil tilfredsstille utslippskravene uten katalysator. Det blir montert fabrikkny b235e motor og turbo i bilen.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Rakarør bruker en billig rustfri legering. Originale rør har 2,25" diameter, så du bør ikke montere 2".
Det er FEIL!!Trope skrev: Har også fått høre at jeg kan fjerne katalysatoren på min bil da dette er en 2000mod. og at den vil tilfredsstille utslippskravene uten katalysator.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Alle biler førstegangsregistrert i Norge f.o.m 1. januar 1989 skal ha montert samt fungerende katalysator.
Dette skal sjekkes ved periodisk kjøretøykontroll, og dersom du fjerner den vil du ikke passere denne kontrollen.
Dette skal sjekkes ved periodisk kjøretøykontroll, og dersom du fjerner den vil du ikke passere denne kontrollen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Det er heller ikke lovlig å fjerne katalysatoren på en bil eldre enn 1989 dersom bilen var levert med det originalt. I bunn og grunn er det altså ikke lov å fjerne katalysator, uansett bilens alder.little_e skrev:Alle biler førstegangsregistrert i Norge f.o.m 1. januar 1989 skal ha montert samt fungerende katalysator.
Dette skal sjekkes ved periodisk kjøretøykontroll, og dersom du fjerner den vil du ikke passere denne kontrollen.
En annen ting er at det er helt meningsløst å fjerne katalysatoren, det er absolutt ingenting å tjene på det.
Det er også en overhengende fare for at bilen ikke går som den skal uten katalysator, i mange tilfeller taper man effekt på å fjerne den.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Rakarør bruker SiS2333 (18/8-stål) er dette en dårlig legering?
Er det bedre og mer holdbart stål i rustfritt fra Biltema eller Feritta?
Har ikke så mye greie på stållegeringer.
Er det bedre og mer holdbart stål i rustfritt fra Biltema eller Feritta?
Har ikke så mye greie på stållegeringer.
- Sigge N1999
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 04 mar 2010, 17:02
- Medlemsnummer: N1999
- Navn: Sigurd Lenes
- Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
- Sted: Emmerød
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Jeg hadde rustfritt catback 2,5 fra rakaror.o.se på min 9-5. Kjøpte det brukt fra en på STCS. Jeg hadde hverfall ikke noen problemer med dette anlegget. Har for øvrig ferrita på min 9000. Det som jeg tror er hovedproblemet med disse rustfrie eksosanleggene er flensene. De er som regel ikke rustfrie.
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
SIS2333 er vel det samme som 304, altså det vi kaller rustfritt stål med CrNi tilsats, og det korroderer i saltvannsmiljø. Saltede vinterveier er ikke stort bedre. 316 er syrefast, tilsvarende SIS 2343. Jeg har hatt A-alt eksos, som er det samme som raka rør. Dette korroderte i overflatesjiktet, brunt og fint ble det men det ruster jo ikke igjennom. Så du trenger jo ikke bedre kvalitet.
Hva Ferrita bruker vet jeg ikke, men de ser ut til å være av en annen legering som holder bedre. Dette gjelder iallfall på rørene, oppheng og flenser kan de jo ha spart på.
En annen sak man også skal legge vekt på, er passformen. Her er iallfall Ferrita meget bra. Jeg har også montert et Biltemaanlegg i rustfritt, det var uproblematisk.
Hva Ferrita bruker vet jeg ikke, men de ser ut til å være av en annen legering som holder bedre. Dette gjelder iallfall på rørene, oppheng og flenser kan de jo ha spart på.
En annen sak man også skal legge vekt på, er passformen. Her er iallfall Ferrita meget bra. Jeg har også montert et Biltemaanlegg i rustfritt, det var uproblematisk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Enkelte dyre Audi-modeller fra slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet var levert med rustfrie eksosanlegg, og det man så der var av anleggene rustet i sveisene, og det går jeg ut fra at fremdeles er problemet med rustfritt - am I right?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Kommer vel an på hva slags tilsats som er brukt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 16 mar 2007, 10:52
- Medlemsnummer: N79
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Hvis du skal ha bilen en stund, ville jeg gått for ferrita. Dem har livstidsgaranti så lenge du som kjøper anlegget, eier bilen. Det har hengt ferrita på min 9-5 i snart 8 år og det er helt 100% rustfritt, bare litt brunt i skjøtene. Også får du god lyd med på kjøpet. Mvh.Arne.
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Ferrita tilbyr kun enkel endestuss i anlegge sine. Det er synd. Personlig så sikter jeg på doble potter bak når det skal rives i rustfritt.
http://www.ferrita.com/en/car/rostfria- ... 9-5/sport/
Men ang. rustfritt vs. syrefast - sett bort fra at rustfritt vil se litt mer "risig" ut, det er vel ingen fare for at det går hull på noe, eller? Aluminisert har jeg ikke veldig lyst på. Det har 9-5-en nå og dæven så det ruster når det går hull på aluen.
http://www.ferrita.com/en/car/rostfria- ... 9-5/sport/
Men ang. rustfritt vs. syrefast - sett bort fra at rustfritt vil se litt mer "risig" ut, det er vel ingen fare for at det går hull på noe, eller? Aluminisert har jeg ikke veldig lyst på. Det har 9-5-en nå og dæven så det ruster når det går hull på aluen.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Neida, det er det ikke. Men det er ikke pent.TiaZzz skrev: Men ang. rustfritt vs. syrefast - sett bort fra at rustfritt vil se litt mer "risig" ut, det er vel ingen fare for at det går hull på noe, eller?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Det er vel ikkje heilt sant, en har vel fortsatt muligheita til å få byggd systemet etter eige ønskemål direkte på bil. "Ulempa" er jo at en må innom Ferrita for å få det gjordt.TiaZzz skrev:Ferrita tilbyr kun enkel endestuss i anlegge sine. Det er synd. Personlig så sikter jeg på doble potter bak når det skal rives i rustfritt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Ferrita bygger eksosen akkurat som du måtte ønske. Vil du ha eksosen ut bak forhjulet hadde de nok fått til det også.
Men du må nok innom ferrita sverige om det skal gjøres.
Ferrita eksosen er verdt hver kr. Har stått på min tidligere saab i snart 7 år. Fortsatt like flott. Kun litt brunt i skjøtene.
Ikke alt for mye lyd til vanlig kjøring. Men flott lyd når turboen begynner og jobbe og motor får motstand.
Men du må nok innom ferrita sverige om det skal gjøres.
Ferrita eksosen er verdt hver kr. Har stått på min tidligere saab i snart 7 år. Fortsatt like flott. Kun litt brunt i skjøtene.
Ikke alt for mye lyd til vanlig kjøring. Men flott lyd når turboen begynner og jobbe og motor får motstand.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t
Har veldig god erfaring med ferrita. Perfekt passform og utmerket kvalitet og som beskrevet av andre her; ett svært behagelig lydbilde for de forskjellige kjørestiler;)
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP