Side 1 av 1

Ny diesel i 93-ss/sc??

Lagt inn: 20 jan 2005, 13:38
av clutch
Her kommer jeg drassende med noe italienske greier igjen, men sikre kilder hevder at nye Fiat Croma kommer med Fiat/GMs 2,4jtd (visstnok en nydelig diesel).

Er dette interessant for oss? Jo, fordi den deler chassis og mye under skallet med 9-3ss/sc. Så da skulle veien over i en 9-3 teoretisk bli kort. Får nesten lyst til å bruke 550000 på ny Saab nå... (eh)

Lagt inn: 20 jan 2005, 13:43
av Jørgen N237
Har også hørt om den motoren, og fiat sine diesler er faktisk utrolig bra....

Lagt inn: 21 jan 2005, 13:45
av jan N014
Fiat/GMs 2,4jtd kommer i 9-5 før / til sommeren, sammen med bl. a. nytt dashbord ( ligner på 9-3)
Så da få jeg lyst å bytte inn min 9-5............

jkl

Lagt inn: 21 jan 2005, 14:15
av jan N014
2.4 JTD M-Jet

Motorvolumen 2.387 ccm.
Femcylindret rækkemotor. 20 ventiler.
Motorydelse: 175 hk (129 kW) ved
4.000 omdr./min. Moment: 385 Nm
ved 2.000 omdr./min.

Lagt inn: 21 jan 2005, 14:20
av Henrik N380
Blir uansett bedre enn 3,0TID! Den er ille! :-x

Lagt inn: 22 jan 2005, 10:34
av Hjelle, N6
Angry_Saab skrev:Blir uansett bedre enn 3,0TID! Den er ille! :-x
Nope, 3.0TiD-en vert nok den kraftigaste motoren alikavel om den får fortsette.
Eg tippar på at enten vert effekta på den auka til omtrent 200 gamp (eller kanskje ein smule eller to over), eller so kjem den til å verte sløyfa av programmet.

Ellers når vi snakkar diesel, so burde vel også 9-3SS få den "nye" versjonen av 1.9 TiD motoren som Opel no skal putte i Vectra, høyrde snakk om to turboar og rundt 200hk...

Lagt inn: 22 jan 2005, 11:43
av Henrik N380
At den er kraftig, fullt mulig. Men er ikke en vellykket diesel sammenlignet med andre motorer av samme størrelse fra andre fabrikanter :wink:

Lagt inn: 22 jan 2005, 13:10
av Hjelle, N6
Angry_Saab skrev:At den er kraftig, fullt mulig. Men er ikke en vellykket diesel sammenlignet med andre motorer av samme størrelse fra andre fabrikanter :wink:
Det må du utdjupe nærmare. "Kraftmessig" skulle den ikkje verte betre når motoren har same effekt og 0,6 liter lavare slagvolum enn V6-en...?
Greit nok (no vert dette kanskje svar på spørsmålet mitt då men), dreiemomentet er kraftigare enn V6-en, men som eg sa i forrige innlegg so kjem nok SAAB til å oppjustere den om den får fortsette i programmet. Til info har V6-en 350Nm ved 1800rpm, medan 2.4-en har 35Nm meir ved 2000rpm. Men klart, 2.4-en vert fin med tanke på norske avgifter.

Eg har prøvd V6-en, og likte den svært godt, men mykje vil som sagt ha meir... :p