Side 1 av 2

STORE vibrasjoner..

Lagt inn: 20 jan 2005, 21:12
av hotti N373
har fått store vibrasjoner i bilen (9000t 85 mod.) ved gasspådrag,spesielt vis jeg ligger i et høyt gir i motbakke,er såpass mye at det er ubehaglig,alt rister,ratt,girstang,dirrer i dasjbord å seter.. :-x :-x :-x
har fått balansert dekkene,men det hjalp ikke,da sjekket vi også hjul lagrene og di var teit å fin mente di på dekkverkstedet..

hva kan dette komme av? :shock: har tenkt på bærekuler,motorfeste? hva tror dere? :roll:

Lagt inn: 20 jan 2005, 21:30
av Saab900STCR
Nått med drivaxlarna?
Är bara en tanke som dyker upp i mitt huvud.....


Mvh Anders

Lagt inn: 20 jan 2005, 22:02
av Surbotaab N369
hmm...
eneste jeg kommer på er "støttelageret" til den ene drivakselen...
bare å legge seg under å kjenne d...

Lagt inn: 20 jan 2005, 22:35
av hotti N373
skal prøve og komme meg over grava iløpe av helga å se,takker for forslag,men hvor er "støttelagret"? :roll:
kom bare med flere kloke forslag... :wink:

Lagt inn: 20 jan 2005, 22:43
av Surbotaab N369
"støttelageret" er opplagringa der drivakselen på pass. siden står i... du skjønner d når du ser d.... :D :D

Lagt inn: 20 jan 2005, 22:53
av hotti N373
oki...ja sjønner vell når jeg ser under... :oops:

Lagt inn: 20 jan 2005, 22:58
av Surbotaab N369
ikke så lett å ungå d ja... skriv om du finner ut av d da..

Lagt inn: 21 jan 2005, 12:18
av Trond N47
Hadde det samme på en svensk bil jeg kjøpte. Begynte å riste infernalsk når jeg kom opp i 70. Det var ytre drivknute som hadde tatt kvelden. Kom meg hjem fra Stockholm, men ikke så behagelig! Sjekk mansjettene først. Hvis du har sprekker eller hull i dem er det mest sansynlig knuten som er på vei til å gi opp.

Veldig spennende hvis den går av har jeg hørt. Det skjedde på passaten til en kompis, rev med seg alt som fantes inne i hjulhuset. Bærebro, innerskjerm, bremseslange, styrestag, støtdemper og fjær. Og bilen datt ned på bunnpanna og slo hull i den :absolute:

Re: STORE vibrasjoner..

Lagt inn: 21 jan 2005, 12:46
av Macgeier
[quote="hotti N373"]har fått store vibrasjoner i bilen (9000t 85 mod.) ved gasspådrag,spesielt vis jeg ligger i et høyt gir i motbakke,er såpass mye at det er ubehaglig,alt rister,ratt,girstang,dirrer i dasjbord å seter.. :-x :-x :-x

På OG900 er dette et typisk signal på at drivakslene er slitt (indre drivledd). 5.gir og pådrag i motbakke = vibrasjoner.

På min og900T16 fikk jeg dette ved 210.000km, men på garantien kryss byttet de side på akslene slik at de roterte "andre veien" (høyre drivaksel havnet på venstre side og venstre på høyre side) dermed fikk de indre drivleddene friske anleggsflater. Har nå kjørt vibrasjonsfritt lenge, bilen har nå gått 418.000km. :wink:

Vet ikke om det samme lar seg gjøre på en 9000?

Lagt inn: 21 jan 2005, 12:58
av hotti N373
men vis en drivknute er gåen er det ikke normalt at den tikker? det gjør ikke mine,men forige eier mente at den på høyre siden var slitt.. :roll: kan jo være den siden bilen har rulla 332 000... :? å gud vet mår di ble byttet sist.. :cry:

Lagt inn: 21 jan 2005, 22:33
av Tor N12
Jeg opplevde dette på min 9k en gang... da var det bremsekaliperen som var treg. Bremsene lå innpå av og til og skiva gikk varm slik at det ble kast i den, dermed fikk jeg kraftig vibrasjon.

Lagt inn: 02 apr 2005, 01:05
av Pål N526
har samme problem på min saab 900 tic 16v 1984. rister noe så inni.... nårr jeg gir gass... uansett gir... så det er mest sansynelig drivakslingene som er kast i? eller lager? blir gal snart... akkuratt nå driver jeg og retter opp bilen, etter en påkjørsel bak i en annen bil, men driver å resonerer meg fram til hva som er galt med bilen min:( NOEN som har noen tips?

Lagt inn: 03 apr 2005, 14:21
av hotti N373
hei hei... :wink:
på min bil så var den indre drivknuten gåen,det ene av di 3 lagrene var helt knust... :-x bytta opphengslagret,indre drivknute å ytre drivknute og da forsvant det.. 8) men som sagt,hos meg var det den indre knuten som skapte problemer... :shock:

Lagt inn: 07 apr 2005, 00:26
av Pål N526
takker for svar.. er sikkert en drivknute eller 2 som er gåen.. skal undersøke litt.. må finne ut hvilken side det er på... hmmz... *tenke*

Lagt inn: 07 apr 2005, 09:15
av Macgeier
Det vanligste er at den indre drivknuten på høyre side (passasjersiden) ryker først. Hvorfor? Jo, det er på gunn av all varmen fra eksosrøret tørker ut fettet i knuten, eksosrøret har ikke akkurat stor klaring når det er turbo og fett avgassrør....