9-5'en har gått veldig ujevnt på tomgang i det siste. Etter litt grundigere besiktigelse ser jeg at det er stor luftlekkasje ved den gule "dingsen" (enveis ventil?) på slange fra gasspjeldhuset..Se bilde:
https://www.dropbox.com/s/g60ywonq62a2f ... 3.jpg?dl=0
Utstikket fra den gule greia har knekt på den ene siden - så den sitter knapt fast i det hele tatt.
Må ha en ny, men hva heter denne?
Gul "kladd" på slange fra gasspjeldhus - hva er dette?
Moderator: Moderatorer
Gul "kladd" på slange fra gasspjeldhus - hva er dette?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
Re: Gul "kladd" på slange fra gasspjeldhus - hva er dette?
Fant den selv gitt (google er fantastisk).
Saab #5955927
"Oil trap hose".
Saab #5955927
"Oil trap hose".
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Gul "kladd" på slange fra gasspjeldhus - hva er dette?
Det er en enveisventil. Du kan kjøpe ny med komplett rør fra Saab, eller kjøpe en ventil med 12mm slangestusser og koble sammen med en slangeovergang. Jeg har brukt å kjøpe slike ventiler på e-bay, søk etter alu check valve, pass på at ventilen tåler olje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Gul "kladd" på slange fra gasspjeldhus - hva er dette?
Takker for tips, Ingvar.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Gul "kladd" på slange fra gasspjeldhus - hva er dette?
Ta også gjerne strømmen på bilen et par minutter slik at Trionicboksen blir nullstilt.... evt nappe ut sikringen noen min.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Gul "kladd" på slange fra gasspjeldhus - hva er dette?
Fikk bytta i dag og så tomgang igjen stabil og fin (men fytti H så vanskelig tilgjengelig den koblingen på "oljefangeren" sitter!)
Nå er det bare, eh, som alltid ørten andre ting igjen på lista over problemer med bilen
Nå er det bare, eh, som alltid ørten andre ting igjen på lista over problemer med bilen
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..