Hei, har en '95 900 S turbo med gåen kasse (igjen) og lurer på følgende:
Er det noen forskjell på girkassa på 900 2.3, 900 2.0, 900 2.3T og 900 2.0T, eller kan disse brukes om hverandre?
Skulle gjerne hatt et gir til også, hvilke muligheter finnes der?
Jeg vet det er enellerannen Opel-kasse som passer (hvis man også bytter svinghjul) og at det finnes de som bygger kasser, noen som vet hvilke muligheter som finnes og hva det eventuelt koster?
Må tåle litt mer enn motoren leverer standard og gjerne ha, eller ha mulighet for, diff-sperre.
Takk for tips.
Forskjellige girkasser NG900
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Forskjellige girkasser NG900
Hvor mye moment er det snakk om? Så lenge du kjører litt med innsiden av hodet tåler da disse kassene litt. Monterer du en Quaife LSD diff så vil det hjelpe på holdbarheten. Velg kasse fra en sen årgang, det ble gjort noen endringer i midten av 96. Eneste forskjellen på kassene til de forskjellige motorvariantene er utvekslingen, men 900 2,3T finnes ikke, tenker du på 9-3 Viggen? Den passer ikke direkte uten å bytte drivakslinger og fjærbein. Ellers passer deler fra noen Opel-kasser, man kan f eks ta kronhjul og pinjong fra Opel Sintra som skal ha en annen herding. Ombygging for å bruke Opel F28 kasse er en del brukt, den tåler en del. Skal du ha 6-trinns så blir det å bruke F40-kassa fra 9-3 SS diesel, her er det vel kun få årganger som passer boltmønsteret på kassen, ingenting annet passer direkte så det må bygges om en del. Svært vanskelig å få tak i en slik med rett boltmønster, alternativet er å bruke nyere utgave av F40-kassen og sveise den om. Betaler du så finnes det bolt on løsning fra Quaife, 6-trinns drevsats der alt byttes og da tåler kassa MYE. Maptun selger dette. Jeg har selv misbrukt en slik drevsats i flere år i 9-5en min uten problemer.
Mer info her:
viewtopic.php?f=32&t=8113
Mer info her:
viewtopic.php?f=32&t=8113
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan