Dieselvarmer problemer i Saab9-3 -07 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

RBR
Innlegg: 7
Registrert: 04 apr 2014, 20:46

Re: Dieselvarmer problemer i Saab9-3 -07 mod

Legg inn av RBR » 21 jan 2015, 19:54

Har kanskje uttrykt meg feil, lyset/signalet i displayet inne i bilen er på i 5 minutter, så slukker det. Men svaret er JA på spørsmål 1 til 5, alt er akkurat som du beskriver, denne syklusen tar 5 minutter, så er alt dødt...... Det er samme resultat om jeg kjører bare varmeren eller med motoren i gang.

Det kommer ikke eksos ut. Har sjekket både innluftsrør og eksos, begge er åpen. Viften virker å gå heilt fint, jevn lyd. Har ikke sjekket filtret i pumpen, men ser ut til at det kommer diesel fram. Må vel oppsøke nærmeste(12 mil :( ) EBER verksted å få de å stille diagnose...... Tusen takk for hjelp og gode råd så langt :D Kan det fortsatt være styreenheten?

Jan R
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 27 nov 2013, 20:46
Sted: Bergen og Oslo (jobb)

Re: Dieselvarmer problemer i Saab9-3 -07 mod

Legg inn av Jan R » 21 jan 2015, 23:00

Hvis det ikke kommer eksos ut (og etter første start, eller et/ flere mislykket startforsøk blir det mye røyk) da betyr det at varmeren ikke har startet. Selv om du hører viften gå betyr ikke det at varmeren har "fyrt". Slik du nå beskriver, uten eksos, høres det ut som glødepluggen ikke gløder (men den sjekket du?), at det ikke kommer diesel inn (hører du tikking fra doseringspumpen?) eller at varmeren er skikkelig "sur" DVS full av uforbrent diesel. Om sistnevnte er tilfelle vil det hjelpe å kjøre en lang tur, da vil kjølevannet varme opp dieselvarmeren og event uforbrent diesel vil dampe ut. Normalt får man kun 2 startforsøk per kjøresyklus når den virker som tilleggsvarmer. Siden varmeren gjennomfører startrutinen tror jeg (men jeg kan jo ta feil) at styringsenheten er inntakt. Eksos eller røyk fra varmeren er et godt tegn, da er det liv
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: Dieselvarmer problemer i Saab9-3 -07 mod

Legg inn av Fjalla » 22 jan 2015, 08:03

Jeg synes det virker som om at styreenheten din er ok. Min erfaring med defekte styreenheter er at varmeren er helt død, det skjer ingen ting når man prøver å starte den.
Jeg vil tippe på enten defekt glødeplugg, slik at dieselen ikke tenner, eller defekt flammesensor slik at varmeren ikke tror at den tenner. Da vil den slå seg av igjen.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Dieselvarmer problemer i Saab9-3 -07 mod

Legg inn av Kristian N2215 » 22 jan 2015, 08:34

Erik S. skrev:Jeg synes det virker som om at styreenheten din er ok. Min erfaring med defekte styreenheter er at varmeren er helt død, det skjer ingen ting når man prøver å starte den.
Jeg vil tippe på enten defekt glødeplugg, slik at dieselen ikke tenner, eller defekt flammesensor slik at varmeren ikke tror at den tenner. Da vil den slå seg av igjen.
Enig!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

RBR
Innlegg: 7
Registrert: 04 apr 2014, 20:46

Re: Dieselvarmer problemer i Saab9-3 -07 mod

Legg inn av RBR » 04 feb 2015, 19:46

Eber, atter en gang... Har vært bortreist, så derfor lite svar/kommentarer i tråden.. Uansett, fikk ikke brenneren i gang, så kjøpe ny(brukt) med garanti. Men saken blei ikke bedre, får samme feilkode som på den gamle(som jeg målte alle parameter ok på) Kode B0484 Flamme ikke gjenkjent(måleapparat er Bosch hos lokale Meca verkstedet). Lampa i displayet lyser nøyaktig i 5 min, akkurat samme som sist.Hva gjør jeg? Hva kan være galt? Sender uansett den ny tilbake...(taper frakten, men ,men..)

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Dieselvarmer problemer i Saab9-3 -07 mod

Legg inn av Kristian N2215 » 04 feb 2015, 20:40

RBR skrev:Eber, atter en gang... Har vært bortreist, så derfor lite svar/kommentarer i tråden.. Uansett, fikk ikke brenneren i gang, så kjøpe ny(brukt) med garanti. Men saken blei ikke bedre, får samme feilkode som på den gamle(som jeg målte alle parameter ok på) Kode B0484 Flamme ikke gjenkjent(måleapparat er Bosch hos lokale Meca verkstedet). Lampa i displayet lyser nøyaktig i 5 min, akkurat samme som sist.Hva gjør jeg? Hva kan være galt? Sender uansett den ny tilbake...(taper frakten, men ,men..)
Bruker du fortsatt samme dieselpumpe?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

RBR
Innlegg: 7
Registrert: 04 apr 2014, 20:46

Re: Dieselvarmer problemer i Saab9-3 -07 mod

Legg inn av RBR » 04 feb 2015, 22:06

ja, har samme pumpe enda. Den tikker og starter liksom normalt, men så blir den stille, når brenneren ikke starter.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Dieselvarmer problemer i Saab9-3 -07 mod

Legg inn av Kristian N2215 » 04 feb 2015, 23:01

RBR skrev:ja, har samme pumpe enda. Den tikker og starter liksom normalt, men så blir den stille, når brenneren ikke starter.
Vet du om det kommer diesel fram tiø varmeren da? Hvis du har gjennomsiktig slange så bør du kunne se det vha. En lommelykt. Hvis ikke kan du koble av drivstoffrøret ved varmeren og se om det kommer noe ut.
Det er ikke så mye annet enn drivstofftilførselen som kan være problemet når du har prøvd to varmere...

Kan også ha gått hull/sprekk på sugesiden av pumpa, da suger den bare luft og da kommer det ikke noe drivstoff.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

StåleTømmerbakk
Innlegg: 1
Registrert: 19 mar 2019, 13:40

Re: Dieselvarmer problemer i Saab9-3 -07 mod

Legg inn av StåleTømmerbakk » 19 mar 2019, 13:48

Hei!
Er litt rådvill, men ser at det er kompetanse på temaet her. Har en D5WS i båten. Når jeg starter den, tenner den fint, og begynner å varme vannet i slangen. Så går det noen minutter (har ikke tatt tiden) så stopper vifta, pumpa tikker videre. Plutselig starter vifta på nytt igjen, og det oser hvit dieselrøyk i hele maskinrommet. Etter et lite minutt stopper vifta på nytt, mens pumpa tikker videre. Har hatt varmeren ute til overhaling. Da skiftet jeg brennkammer og nettingtuben rundt glødepluggen, samt pakningssettet. Ser for meg to alternative scenarier; styrekortet har fått kusma, eller at brenneren reagerer sånn hvis det ligger luft igjen i brennkammeret, slik at varmeren koker, stopper, fyller kammeret med kaldt vann, koker på nytt osv. Tenkte å spørre råd før jeg demonterer den igjen. Mistenker at båten ble bygd rundt dieselvarmeren. Den er i alle fall utilgjengelig så det holder.

Svar