Spennrulle&strammer bytte samtidig m/ løpehjul (140k)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Spennrulle&strammer bytte samtidig m/ løpehjul (140k)

Legg inn av redturbo » 13 jan 2015, 20:19

Gjelder aggregat-remmen til 9-3 1999 mod 2.0t. KM-stand 140.000. Ikke tidligere skiftet.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... tor/remmar

1.
VW bytter både vannpumpe og spenner/m rulle samtidig som standard prosedyre, allerede ved 90.000 km på på flere modeller.
Men her virker vannpumpen fremdeles uten ulyd etter 300.000 og spennrulle (del nr 5 på tegningen) har aldri vært byttet på min 900 fra 1995, bare remmen og løpehjulet. (del nr 1 på tegningen, nr 53.56127)

Smart eller unødvendig å bytte komplett spenneren med tilhørende rulle, bare rulle, eller la være så lenge det ikke er noen ulyder? Vente til neste skifte av rem og løpehjul?
(Rullen: 53.2309. Komplett: 53.8755)

EDIT:
[ur]http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 56127.html[/url]
Det ser ut på denne tegningen til å to like løpehjul, identisk på strammeren også. Snodig.

(Antar at dette er et mulig gjenganger-spørsmål, men fant ikke noen tråder med gode svar(?))

2. Er det vanskelig/krunglete å bytte komplett spenner?

3. Vet dere om det er et firkanthul man kan putte en 1/2" forlenger til pipe for å ta av lasten fra strammeren? Spesialverktøy, (Biltema e.l) ?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Spennrulle&strammer bytte samtidig m/ løpehjul (140k)

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jan 2015, 21:47

Spennaren er lett å bytte, det er også enkelt å finne ut om spennaren er moden for utskifting. Ta en 1/2" forlengar for å avlaste spennaren, går det lett er det den moden for bytte, er den tyngre å ta tilbake dug den fleire mil. På typen der du avlastar med forlengar er den fjørbelasta, ikkje hydraulisk som på tidligare modellar. Det er også lurt å ha eit lite skrujern eller lignande for å låse av spennaren når du har avlasta, finns eit hol på spennaren som du låser av på.
Om du må bytte hjula? Tja, sjekk etter ulyd, og om du avlastar reima kan du også kjenne på hjula etter slakke.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Spennrulle&strammer bytte samtidig m/ løpehjul (140k)

Legg inn av redturbo » 17 jan 2015, 11:09

Godt svar, har sjekket dette nå!
Hullet til å låse spenneren fant jeg ikke. Hvor sitter det?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Spennrulle&strammer bytte samtidig m/ løpehjul (140k)

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 jan 2015, 11:24

Om du ser nederst på bildet her ser du en pinne som står montert i holet slik at den er avlasta.
Bilde

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Spennrulle&strammer bytte samtidig m/ løpehjul (140k)

Legg inn av redturbo » 19 jan 2015, 01:08

Kjempefint bilde! Det skal jeg klare uten vinkelsyn.
Nå gjelder det å finne noe som er tynt og sterkt nok som den pinnen.

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Spennrulle&strammer bytte samtidig m/ løpehjul (140k)

Legg inn av TurboTrykk » 20 jan 2015, 08:26

liten umbrakonøkkel gjør jobben :)
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Svar