900s turbo 1995 vil ikke starte ....LØST!!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

900s turbo 1995 vil ikke starte ....LØST!!!

Legg inn av Saabturbo92 » 15 jan 2015, 22:52

Har en 900 2.0 turbo 1995 model som ikke vil starte..

Det begynte PLUTSELIG me lugging/nøkking på tomgang og enda værre på pådrag.

På full pinne fikk jeg kanskje 20-30 kmt i 1 giret ... Kom meg akkurat inn på parkerings å fikk stoppa.

Kjeik under panseret like etterpå og da var katn rødglødende.
Det står en racekat på denne . Men ikke noe sportsanlegg videre, kun den katalysatorn som er racekat

Uansett, etter at jeg så den rødglødene katn , ventet jeg noen timer for å så gå ut å starte igjen.
Helt dødt , startern drar rundt, det er gnist på alle fire pluggene(byttet disse etter at bilen stoppet), dysene spruter bensin, eneste feilkoden var lambda, så denne byttet jeg.
Pluggene er av typen ngk r og de rette pluggene som skal være.
Bensinpumpa suser når du stopper å starte
Nå har jeg hatt en venn fra et universalverksted å lest av kodene å prøvd å finne feil. Men tilogmed han aner ingen råd....

Trodde det var veivakselgiver som kanskje var gåen /tullete , og byttet denne nå nettopp uten hell..
Bilen vil hoste litt inni mellom og noen gsnger ettertenne , men ingen gange på motorn.

Har ladder på hele tiden.

Snakket med sabbverkstedet og de sa at bilen skal starte uten lambda, kjøleveske-temperatur-sensor. Sistnevnte kan gi feilsignal om at det er f.eks 90- ute å gi bensin deretter. Har koblet inn og ut begge to og slettet kodene imelllom forsøkene på å starte med og uten sensorer.
Sporte også saabgutta om det kunne være noe kødd med registerkjeda, men det avkreftet han med engang.
(Kjøpte bilen hos verksmester på saab)
Nå aner jeg ikke flere råd selv, så dere må gi meg noen gode råd, evt typiske feil rundt dette..

Bilen er forresten runda 227000 ca, og har byttet filter og olje for 3 måneder siden..

Feilen oppsto plutselig og pengboka og tiden til å plages med dette tar snart slutt...

Hjelp!!
Sist redigert av Saabturbo92 den 16 feb 2015, 18:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jan 2015, 07:26

Ta det enkle først. Sjekk slange til MAP-sensor og bensintrykksregulator. Har du tilgang på diagnoseverktøy, så sjekk signalet fra MAP-sensoren, om verdien den gir er rimelig. Mål bensintrykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Saabturbo92 » 16 jan 2015, 21:13

Takk for svar:)

Kompisen er dratt bort for helgen så er aleina med bilen, er han som har diagnose utstyret.

Koblet ut map dingsen i 10 min ca og sjekket slangen inn på spjeldet, den så ok ut.

Tok ut alle fire pluggene, og tok en kompresjonstest , og dette er resultatet:

Sylinder 1 : 9,6 bar
Sylinder 2 : 10,2 bar
Sylinder 3 : 10,6 bar
Sylinder 4 : 11,4 bar

Fant ingenting om dette er rett eller galt?

Fikk ikke start, den bare hoster sånn innimellom.

Den bensinregulatoren ligger hvor?

Snakket med flere kyndige og de sier det sammensom du, bensintrykkregulator. Der kunne vist noen pakninger /membraner bli ødelagt..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jan 2015, 00:48

Bensintrykksregulatoren sitter på fuelrailen. Sjekk vakuumslangen til den først, deretter kan du sjekke trykket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Saabturbo92 » 17 jan 2015, 10:31

Okei, men fuel rail? Ingen bilder av hvor den btr sitter? Fant ingenting på nette om det, fant bare bilder av selve btr'n..

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Saabturbo92 » 18 jan 2015, 21:26

Finner ikke bensintrykkregulatoren.....
Hjelp?:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Ingvar N629 » 18 jan 2015, 21:29

Fuelrailen er den som bensindysene sitter i!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Saabturbo92 » 19 jan 2015, 20:07

Okei, bensintrykkregulator lokalisert!!:)

Det går enn vakumslange rett opp? , ihvertfall, denne var noe mårken så byttet denne, tok også ut btr'n og da kom det ut masse bensin... Denne så ren og pen ut inni, kanskje noe av det blankeste på hele bilen? Fikk det på plass igjen og fikk den H... Klemma på igjen...

Prøvde å starte , men ingen livstegn til gange på motoren , samme hostingen enda.. :(((

Kan den tennkasseten være defekt på en slags måte som kan skape disse symptomene???
Kan kanskje høre med saabverkstedet om de kan låne meg en tennkassett, hvis de har en liggende?

Hører pluggene tenne en stund etter jeg har stoppet og filt også når jeg har filt en stund på starteren så hører jeg gnistringen enda mer imens jeg starter?

Begynner å bli meget frustrert over den bilen nå...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jan 2015, 21:54

Ja tennkassetten og bensinpumpa er det første man sjekker på disse, samt veivakselgiver, men du skriver da i første post at dette er sjekket? Har du gnist på alle pluggene så virker jo både veivakselgiver og kassett, når du også har komp og har sjekket at dysene åpner så er det bare timing og rett mengde bensin som gjenstår. Det skal mye til å få feil timing på disse så da er det mengden som gjenstår.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Saabturbo92 » 19 jan 2015, 23:34

Ja, pompa går , det er gnist, , veivakselgiveren fungerer,
Men kan tennkasseten feiltenne???
Er det bensintrykkregulatoren som styrer mengder bensin? Bilen skal starte uten lambda og kjølevesketemperatursensor sies det?

Prøvde å klipe igjen for bensintilførselen, usikker på hvilke av de to slangene det er som er tilførsel og retur. Men prøvde begge to, hver for seg og samtidig..

Burde kanskje file en stund før det har noe å si?

Tips til hva jeg kan kontrollere utover dette?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jan 2015, 07:23

ECU styrer åpningstid på dysene, men bensintrykksregulatoren styrer trykket, så begge har sitt de vil ha sagt. Bilen skal starte uten lambda og tempsensor tilkoblet, men om det er kaldt vil du slite uten tempsensor, da det settes erstatninsverdi dersom signalet mangler eller det er kortslutning. Erstatningsverdien er 8 grader hvis jeg husker riktig, og kurven for innsprøytningsmengde ved kaldstart går rett opp for lavere temperatur.

Liten vits i å starte uten lambda, den er ikke aktiv før den er varmet opp uansett, går den første tiden etter kaldstart uten lambdakorreksjon.

Har du en kompis med diagnoseutstyr, så få sjekket opp signalet fra de forskjellige giverne.

Får du reaksjon på startgass?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Saabturbo92 » 20 jan 2015, 17:24

Takk for svar!!

Mye å sjekke nå, har koblet slt på plass igjen nå, men det er 10-15 minus ute nå...
Tenker å sette en 3kw byggvarmer under panseret rettet mot blokka å prøve igjen senere?:)


Det du sier om ecu er ikke dumt... Mekk kompisen sier følgende, bensindyser går sjeldent i stykker så han tviler på st dissse er gåen. Han teste disse også , det kom riiiikelig med bensin ifølge han. så tenk det at ecu og btr kanskje kan byttes? Hva er/står ecu for, kunne sikkert google det. Men men.
Noen måte å teste trykkregulatoren uten noe spesialverktøy?

Kan ecu byttes til en overkommelig pris?

Du har jo lest symptomene så det må jo være noe som akkut ikke fungerer lengere tenker jeg?

Startgass har jeg ikke testa ei aldri prøvd, bare å dusje inn i inntaket for luft å vri om etterpå?

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Saabturbo92 » 20 jan 2015, 17:26

MÅ det brukes tech 2 eller hva de det var det het på saaben?

Husker ikke hva kompisen brukte, men det var til mange forskjellige merker. Husker navnet i farta.

Isåfall må jrg finne noen med dette tilgjengelig i tromsø...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jan 2015, 19:50

ECU er "hjernen" og jeg mente ikke at du skal bytte denne, men at den er avhengig av riktige verdier inn for å kunne gi noe fornuftig ut! Og istedenfor å bytte BTR, så måler du bensintrykket!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: 900s turbo 1995 vil ikke starte ....

Legg inn av Saabturbo92 » 20 jan 2015, 19:59

Okei :)

Litt handy men ikke helt! :)

Skal høre me kompisen om han har noe å få målt med, hvor skal jeg måle?

Kjempegode tilbakemeldinger, takk så langt!
Keeping the spirit up!:)

Svar