Skal til å borre ut låsesylindern på 9000, hjelp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Skal til å borre ut låsesylindern på 9000, hjelp

Legg inn av Edward N812 » 17 jan 2015, 11:06

Låsesylinderen på 9000 min kilte seg dønn, for tredje gang, for noen dager siden. Jeg har fått tak i ny sylinder, med tilhørende nøkler og er klar for operasjon.
Men jeg skulle jo gjerne sluppet å herpe rattstammen min totalt. Jeg leser at å borre inn i det hullet hvor man vanligvis kan stikke inn en dor er løsningen. Men er det så enkelt som å borre inn der, med et bor på størrelse med det opprinnelige hullet? Eller må man fortsette med større og større bor, helt til låsefliken på sylinderen er pulverisert, og rattstammen må byttes?

Håper på snarlig svar fra noen som har gjort dette før, uansett bil.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Skal til å borre ut låsesylindern på 9000, hjelp

Legg inn av Edward N812 » 17 jan 2015, 12:35

Historie om vellykka forsøk ved å borre inn rett frem, hvor man stikker inn nøkkelen:
http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... el-failure

Det hadde jo vært deilig å kunne spart rattstammen
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Skal til å borre ut låsesylindern på 9000, hjelp

Legg inn av Tor N12 » 17 jan 2015, 19:36

Kan ikke helt skjønne at man skal borre inn der man stikker inn noe for å løsne sylinderen, da må man da ødelegge noe?

Har selv bare borret ut der man stikker inn nøkkelen, funket fint det.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Skal til å borre ut låsesylindern på 9000, hjelp

Legg inn av Edward N812 » 18 jan 2015, 11:14

Ja, jeg fikk borra ut den gamle sylinderen i går, og prøver nå å montere den nye. Men det er noe som hindrer meg i å få sylinderen de siste 5-6 millimeterne inn, og jeg skjønner ikke hva det er. Jeg har prøvd å sette på det bakstykket som går inn i tenningsbryteren (og som ser ut til å operere rattlåsen) begge veier, men uten hell. Også prøvd å montere den i en rattstamme jeg har liggende løst, men det samme skjer, så det er tydelig et triks jeg ikke har skjønt.

Står hjemme, og Haynesmanualen er på verkstedet... Noen som kan trikset jeg trenger for å få den inn den siste biten?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Skal til å borre ut låsesylindern på 9000, hjelp

Legg inn av Edward N812 » 18 jan 2015, 16:15

Det ordna seg: måtte sette inn rattlåstingen først, så vri den så den stemte med låsesylindern (som bare kan trykkes inn en vei). Klikk så var det på plass :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar