Kranglete OG9-3, startvansker

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Kranglete OG9-3, startvansker

Legg inn av Martin Aronsen » 31 jan 2015, 17:12

Hei godtfolk,

Saaben min er litt kranglete for tiden. Kan vel bare ramse opp det som har skjedd i løpet av den siste uken.
- Etter å har parkert, stoppet motoren og tatt ut nøkkelen, lyste fremdeles hovedlysene. Alt annet var av, unntatt dem. Skru tenningen av og på løste det. Dette har skjedd flere ganger siden i høst.
- I morges startet den ikke med en gang. Var kun et lite "poff" med en gang (en omdreining), for så å kun gå på starteren. Startet etter å ha ventet et par minutter.
- Når jeg så fikk start blinket ikke blinklysindikatoren i dashbordet, den lyste kontinuerlig i flere minutter etter at blinklyset var slått av. Tok noen sekunder fra jeg slo på blinklyset til dette skjedde. Dette "løste" seg selv etter hvert.
- Samme startproblem skjedde etter en 10 minutters kjøretur. Denne gangen oppdaget jeg at starteren forsetter i underkant av ett sekund etter å ha sluppet nøkkelen.


Det er vel ganske åpenbart at det er noe feil med det elektriske, men hva? Siden alt dette har skjedd på kort tid, er det noen ting som er felles for alt dette?
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
ryabchik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 24 des 2013, 16:28
Medlemsnummer: N2721
Navn: Aleksander
Bil: 9000 2.3T A50 + 2008 TurboX
Sted: Oslo/Nittedal, Gjerdrum

Re: Kranglete OG9-3, startvansker

Legg inn av ryabchik » 31 jan 2015, 18:21

Jeg kjenner dessverre ikke til OG9-3 men som elektrikker høres dette ut som fuktighet og/eller rele som forårsaker disse problemene.
Har du mulighet til å ha bilen stående i et oppvarmet garasje over helga, kan dette få fuktigheten ut ganske greit. Pleier å gjøre det på jobben for å få tørket alternatorene.
Funker spesielt bra med en mindre(1-3KW) vifte som blåser mellom bakken og motoren.
M08 TurboX Hirsch (importert)
M97 9000 CSE 2.3T A50 (importert)
M97 9000 CSE 2.3t A50 (solgt uten motor til medlem)
M05 9-3 1,8i (krasjet)

Svar