Hei,
opplevde for en tid tilbake tidvis kraftig rykking i bilen min ved pådrag. Hadde kjørt bilen omtrent tom for bensin på det tidspunktet, og hatt den stående i litt skiftende vær. Så jeg tenkte kanskje at det kunne være kondens. Jeg fyllte opp tanken og innbilte meg at problemet ble mindre. Men tidvis kunne ett og annet rykk i bilen merkes. Akkurat som om tenning kutter.
Jeg tenker kanskje at kondens er utlukket og det kanskje kan være tennspole eller tennplugger.
Jeg skiftet tennplugger for noen dager siden, og etter dette har ikke problemet oppstått. Det var rettet typen NGK som stod der, og tilsvarende som ble satt inn igjen. Pluggene som jeg skiftet ut har stått i bilen i ca 18 000 km.
Jeg opplever også bilen som mer dravillig nå. Kan virkelig kun tennplugger å så mye å si? Har kjørt tidvis med E85, men det går mest i 95.
Kan det faktisk være at ene tennspolen f.eks er på vei ut, men at den klarer seg noenlunde igjen med en ny og frisk tennplugg? Jeg skulle jo såklart bare koblet opp bilen til tech2 og sjekket tennspolene, men dette har jeg ikke tilgjengelig.
Ingen varsellamper har kommet på i dashbordet heller.
Espen
Rykking/lugging i 9-3 2008mod 2.0t
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 44
- Registrert: 26 mar 2007, 20:22
- Medlemsnummer: 1409
- Navn: Espen Strand
- Bil: '99 9-3 2.0t SE Monte Carlo
- Sted: Sarpsborg
Rykking/lugging i 9-3 2008mod 2.0t
Sist redigert av Espen N1409 den 06 feb 2015, 14:53, redigert 1 gang totalt.
1999 9-3 2.0t SE Monte Carlo
2011mod 9-5 2.0t Aero XWD (solgt)
2008mod 9-3 2.0t Vector SS (solgt)
2005mod 9-5 2.0t Vector Sport Estate
2003mod 9-5 2.0t Vector Sedan (solgt)
2011mod 9-5 2.0t Aero XWD (solgt)
2008mod 9-3 2.0t Vector SS (solgt)
2005mod 9-5 2.0t Vector Sport Estate
2003mod 9-5 2.0t Vector Sedan (solgt)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rykking/lugging i 9-3 2008mod 2.0t
E85 sliter mye på pluggene og spesielt dersom den er trimmet så må du regne med korte intervall for pluggskift. Selvsagt kan en dårlig tennspole ha med dette å gjøre men det finner du ikke ut uten å se på akkumulert misfire og sammenligne mellom sylindrene, og da må du som du skriver ha Tech 2.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan