01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Legg inn av Ingvar N629 » 25 mar 2015, 07:32

Klarer ikke å se det skikkelig, men sprekk i røret? Ja, drar den falskluft der så vil den ikke gå som den skal.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
2strksm
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 27 mar 2007, 19:04
Medlemsnummer: 990
Sted: Askøy

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Legg inn av 2strksm » 25 mar 2015, 07:53

Jeg skiftet denne i fjor etter at den røk på langtur. Bilen virket, men gikk som en dass og fikk feilkode ved høyt turtall.
Den kostet ca 450,- for originaldel.
MY07 9-5 2.0t Hirsch
1961 Vespa GL
2002 Husqvarna LT151

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Legg inn av Dopus » 25 mar 2015, 15:13

Ja det er sprekk der den går inn på "fordelingsblokken"...om den lekker vet jeg ikke men sprekk er det i hvertfall

Nye rør er bestillt hos lokal saab forhandler/ verksted , herligheten kostet like under 800, men kjøper nytt...tar ikke sjangsen på brukt akkurat på slike deler.

her er litt større bilde:

Bilde
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Legg inn av Dopus » 07 apr 2015, 07:45

Da har jeg skiftet aktuell vacuum rør, og alle vacuum slangene jeg kunne finne, og bilen har oppført seg fint...uten tenningbank. Mye tyder da på at at en eller annen plass har det vært en vacuum lekasje. momemt og hester er i hvertfall tilbake i gjen, for nå drar den seg løs på tørre veien i 2. giret :D
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Legg inn av Dopus » 13 jul 2015, 14:11

så lenge det varte.Problem er tilbake igjen. den stritter i mot og smånykker og (knock telleren fyker avgårde når dette skjer) Kjører jeg forsiktig så går ting helt utmerket. men med en gang jeg bygger opp trykk så hogger den til og fuel cutter. Blir snart gal...Ingen feilmeldinger. Blir ikke klok på dette her. Har gått over trykk slangene...og trykkt en av slangene lenger inn på intercooleren og skiftet klemmen på denne, uten at det gav noe bedrring.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Legg inn av Dopus » 14 jul 2015, 21:56

I dag var jeg innom den lokale hoggeren og plukket litt deler fra 9-5 av samme alder. Fikk beskjed at den var kjørbar da dem hadde fått den inn...Den var skadet i siden. Fra denne fikk jeg tak i luftmasse måler, den temp sensoren som sitter på trykkrøret like over "dump" ventilen,ladetrykk regulerings ventilen, mapsensoren på manifolden og gasspsjeldet. Alt dette har jeg byttet over i kveld. resatte motorstyringen og tok meg en kort tur...den oppførte seg akkurat likt som fra før delene ble skiftet. i tillegg har jeg jo tidligere skifet alle vacuum slangene jeg fannt, skiftet tennkassett og plugger...blir gal snart....og selvfølgelig ingen feilmeldinger....eneste nye jeg la merke til i dag, er at da jeg gav på litt på vei ut til hoggeren, så fuelcuttet den, det merklige var at jeg da ikke fikk mer luft mengde enn 600 i OpenSID. Da jeg resatte motorstyringen gikk den tilbake til normal luftmengde igjen...og gass spjeldet hadde ikke trigget Limp Home.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Legg inn av Dopus » 15 jul 2015, 21:25

I dag har jeg tatt en komp test og alle sylindrene ligger på 13,5-14...så tror ikke det er noe problem med stempler eller ventiler eller lignende. Da alt var montert tilbake og bilen gikk på tomgang med panserene oppe, la jeg merke til en ganske kraftig tikkelyd fra en ventil som henger på luftmengde måleren. Tror det er en evap purge ventil ( til kullfilter???) ER det vanlig at den skal klikke seg av og på kanskje 10 ganger i sekundet???
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Legg inn av Dopus » 20 jul 2015, 23:26

Da har jeg sjekket turboen. Er ikke noe slark i turbinakslingen...og wastegate spjeldet fungerer normalt. Men fortsatt uendret med tanke på fuelcut

Tenkte jeg skulle lage meg et verktøy for å trykkteste trykkrørene og intercooleren. Pleier man å koble seg på "saxofonen" før turbo eller på slangen som går inn på intercooler etter turbo???
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jul 2015, 05:43

Ta ut LMM og koble deg på der.
Oppfører den seg likt med kontakten til LMM frakoblet?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Legg inn av Dopus » 21 jul 2015, 06:08

Hei!

Har ikke testet bilen med LMM frakoblet...MEN jeg har testet med en Brukt LMM med samme resultat
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jul 2015, 10:51

Prøv likevel, du! Det er ikke bare LMM som gir "LMM-problemer".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Legg inn av Dopus » 21 jul 2015, 11:01

takk for tipset...skal prøve på vei hjem fra jobb :-D
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Legg inn av Dopus » 21 jul 2015, 14:56

Det ble bedre..og ingen fuelcut enda...men vet ikke om det skyldes at jeg resatte motorstyringen fo å nulle knock telleren. Får ta en liten tur og teste
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Legg inn av Dopus » 21 jul 2015, 17:07

Enda ingen fuel cut. Men har lagt merke til forskjellen mellom mreq og mair går fra så og si 0 til opp mot 200 på høgt turtall. Skal trykkteste.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jul 2015, 17:16

Jo men den måler heller ikke luft på samme vis uten LMM, naturlig nok. Istedenfor brukes MAP og en omregningstabell som erstatningsfunksjon. Med trim så regner jeg med at tabellen for luftmasse ikke er kalibrert for så høyt som du har nå, det er iallfall særs få som gjør dette.

Men ja, trykktesting er neste steg, sjekk også bremsekraftforsterkeren for lekkasje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar