Side 1 av 3

01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi

Lagt inn: 15 feb 2015, 19:37
av Dopus
Har i den siste tiden slitt litt med 9-5 en. Den går greit, men når man for eksempel har høy belastning og lavt turtall så får tenningsbanke....som merkes skikklig i bilen, muligens fuel cut. Har også opplevd i det siste at den "butter" litt i mot når en ligger i 2-3 gir og en gir flat fjøl...sammen med tenningsbank...men ikke type fuel cut. Har også litt missfires i følge open sid..
Klør meg i hodet og blir ikke helt klokt på dette her. på valige turtall og lett belastning så fungerer den normalt.

Har sjekket vakuum slanger...disse er silikon og i orden. Har sjekket og renset gassspjeldet...var ikke så veldig skittent. Tennpluggene skal være ok.. max kjørt 5000km. får ingen feilmeldinger, eller check engine lyd...ingen feilkoder. Tennkassetten er ca 6 år.(kjørt 35-40K KM)..og fikk ny på recall da den som var i bilen da jeg kjøpte den begynnte å kødde (men da fikk jeg feilkoder) Turboen har ingen ulyder og oppfører seg normalt. Ikke noe uregelmessig olje eller kjølevannforbruk, Og programmvaren i bilen fungerte helt utmerket fram til disse fuel cutene (har vært samme software i bilen i 5-6 år har bare lagt inn open sid i ettertid) bensinpumpe skiftet for et par år siden, og bensinfilter for ca 1 år siden.


Alle sylindrene har litt tenningsbank i open sid telleren, men sylinder 1 har desidert felst, mens sylinder 4 har nesten ingen

Blir ikke helt klok på dette da bilen ikke spytter ut noen feilkode. men noe må jo være galt...Håper noen her har noen gode forslag til hvor jeg kan fortsette min feilsøking.

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 15 feb 2015, 20:19
av Kristian N2215
Jeg opplevde veldig kort levetid på pluggene mine etter at jeg la inn hirsch på min 9-5. Tror ikke det gikk mer enn 6-7 tusen km før 6'er-pluggene som ble satt inn på service var ferdige. Satte inn nye 7'er-plugger, og om jeg husker rett, så har de holdt i hvertfall 1 år (ca. 20 000km) nå. Hadde lignende symptomer som deg, og de forsvant med pluggbytte.
Det er uansett en veldig billig ting å prøve. Jeg betalte 120kr for 4stk NGK BCPR 7ES-11 på ebay :)

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 15 feb 2015, 22:46
av per s.
Hva slags programvare?(produsent?)

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 15 feb 2015, 23:58
av Trope
Henger meg på tråden her.
Jeg har også mer tenningsbank på sylinder 1
Er dette normalt?
Hvor mange registreringer er normat?
Motoren er ny 2,3t med 185/235hk gått 350mil.

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 16 feb 2015, 00:04
av Dopus
Ikke noe produsent. "Open source" fra trionic tuning prosjektet / mackan, hvis jeg husker rett. Kan jo prøve med enda et sett med plugger, selv om disse ser greie ut

Tuningen har fungert utmerket i mange år. Så d er ikke softwaren som er problemet.

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 16 feb 2015, 08:21
av Ingvar N629
Hvordan vet du at dette er tenningsbank? Hvordan vet du at det er missfire som er problemet? Følg med på tellerne når det skjer, ellers antar du i blinde. Total count av missfire og bank skal man ikke bry seg om, disse teller i vei og akkumulert antall kan bli uendelig. Det er alltid mest bank på nr 1 ettersom denne går varmest.
Når du har open SID, hva er amul-verdien din?
Pass på at pluggene har riktig varmeverdi, du MÅ ha 7ere.
Hva slags effekt ligger du på? Snakker vi steg 1 og standard motor, eller har du gjort noe mer med den?

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 16 feb 2015, 08:56
av Dopus
Steg 1. 2,5" eksos. Luftfilter og diesel snorkel...ellers orginalg i motor rommet. Effekt 210-220 på en god dag når alt fungerer.

Da dette begynnte så minnet det veldig om fuel cut. Lavt turtall og høy belastning. Og da det skjedde så rykket d til i bilen.

Nå når disse knock tellerene fyker i været, så føles som om bilen stritter litt i mot, når en trør gassen i bunn. Men bruker en litt tid på å øke turtallet så går det greit. Har en liten mistanke om at det kan være tennkassetten. Den begynner å bli noen år, men er ikke kjørt mer en 35-40k km

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 16 feb 2015, 13:42
av Trope
Har to tennkasetter liggende.

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 17 feb 2015, 00:15
av Dopus
Trope skrev:Har to tennkasetter liggende.
Takk for tilbudet. Men ser at du er lokalisert på østlandet, og jeg bor på vestlandet. Skal undersøke om noen av de lokale hoggerene kan ha en på lager til en ok pris. Så kan jeg ha en i backup hvis det ikke er tennkassetten som er problemet.

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 28 feb 2015, 12:26
av Dopus
Etter prøving og feiling har jeg vel funnet ut at den overbooster og fuel cutter. Den tar ut som et uvær, for deretter å " hoppe til" som im noen trykker på bremsen et kvart sekund. Har fått testet en brukt apc ventil. Men samme problemet oppstår med begge ventilene. Skiftet også plugger, men problemet er fortsatt der.

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 01 mar 2015, 13:53
av Dopus
resatte motorstyringen, ble litt bedre på siste prøvetur...da kuttet den kun på høye turtall og på 11-1200 på luftmengde...men synes det var litt lite futt på lave turtall. prøvde også å kjøre med apc ventilen utkoblet (koblet fra den elektroniske kontakten) slik at den kjører på grunnladetrykk, da var det ingen fuel cut, tenngingsbank eller missfires.

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 03 mar 2015, 07:34
av Ingvar N629
11-1200 i luftmengde, og dette er steg 1?? Er det mReq, mAir eller begge som oppnår slike verdier?

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 03 mar 2015, 14:02
av Kristian N2215
Hadde lignende symptomer på min når slangen mellom kompressorhuset og magnetventilen hadde fått seg en sprekk i enden. Da gikk den som et uvær helt til fuelcut.
Sjekk også at staget på wastegaten ikke sitter fast i åpen posisjon.

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 04 mar 2015, 11:51
av Dopus
Ska sjekke disse slangene til apc ventilen. Tror jeg har noen silicon vacuum slanger liggende i rett størrelse, kan jeg bruke disse...eller er det noe særlig trykk i disse slangene.

Ingvar:

Ja det er en steg 1 , og det er når den overbooster at den kryper opp mot 1200 på begge mair og mreq. Normalt ligger den på mellom 1000 og 1100.


Bilen har oppørt seg relativt bra dem siste dagene etter at jeg byttet ventil og resatte motorstyringen. Kanskje det har " gått seg til ", skal alikevel gå over alle vacuum slanger og slangene til apc ventilen. Skal også ta en kikk på wastegaten og sjekke at alt er i orden.

Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og mi

Lagt inn: 24 mar 2015, 21:56
av Dopus
Skiftet vakuum slanger i dag og oppdaget tilfeldig vis dette:



Bilde

Etter det jeg har googlet meg framt til så er dette vacuum til bremsekraft forsterkeren.

Kan denne slangen være en av årsakene til ladetrykks regulerings problemene mine???

Hva koster en slik slange/slangesett hos forhandler??