Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
trs
Innlegg: 8
Registrert: 06 aug 2014, 23:24

Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av trs » 07 apr 2015, 12:58

For en stund tilbake la jeg merke til at bremsene hang litt på høyre side bak. Klossene var også slitt, så jeg besteme meg for å bytte klosser bak.

I forbindelse med dette skifte av bremsesklosser måtte jeg skifte caliperen på venstre side bak da denne var helt umulig å få stempelet inn på (noe som medførte demontering og fiksing - noe som helt til sist medførte at gjengene på luftenippelen røk #-o ). Kjøpte ny caliper og luftet bremsene. Hjulet roterte fritt og fint på denne siden.

På høyre side bak gikk det ikke så bra. Her skiftet jeg caliperen i fjor og det var enkelt å få stempelet tilbake. Renset opp glidepinnene til caliperen og renset også opp sporene der klossene ligger. Gjorde en testbremsing når hjulet hang fritt og la merke til at bremsene ble hengende på ganske hardt (klarer å rotere hjulet, men merker mye motstand). Prøvde så en kjøretur. Det luktet brems og kjente varmeutvkling. Jekket opp bilen igjen og årøvde å løsne på brekkjusteringen for å sjekke om dette kunne være årsaken, men det hjalp ikke.

Per nå er jeg altså ganske sikker på at det ikke er caliperen eller brekket. Tenkte at neste steg er bremseslangen. Har hørt at bremseslangen kan svelle og at ikke bremsevæsken får returnert fort nok - noe som kan medføre at bremsene henger. Høres dette fornuftig ut eller er det andre ting som bør sjekkes først?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av Kristian N2215 » 07 apr 2015, 13:38

Ser at du skriver at du renset opp sporene som klossene glir i. Kontrollerte du at klossene faktisk kunne bevege seg fritt inn og ut? Regner med at du smurte opp sporene også. Sjekk dette først, hvis ikke det hjelper, så er ikke en bremseslange så dyr, så det er verdt å prøve.
Har også hørt historier om rare symptomer knyttet til dårlig bremseslange :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

trs
Innlegg: 8
Registrert: 06 aug 2014, 23:24

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av trs » 07 apr 2015, 14:41

Smurte ikke selve sporet nei. Børstet med stålbørste og brukte en fil. Fulgte bare instruksjonene i Haynes boka og mener å huske at det ikke stod noe om smøring av sporene. La kun litt kobberfett på baksiden av klossene der det er kontakt mot caliperen. Men kan jo prøve litt fett i sporene også.

Brukeravatar
CapeFL
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 81
Registrert: 30 okt 2013, 20:18
Navn: Jardar
Bil: MY99 9⁵ SE Estate
Sted: Kongsberg

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av CapeFL » 07 apr 2015, 22:00

Etter min mening skal IKKE bremser smøres.
I det miljøet disse er montert ville jeg forsøkt å holde ting så rent og tørt som mulig.
Pussing, filing og rengjøring med luft er mitt beste tips for lang holdbarhet på bremsene.

Hvert hjulskift(sommer/vinterhjul) inkluderer kontroll og rengjøring med mengder luft.
Aldri noe problem med hverken bremser eller parkbrems...
Parkbrems bør justeres vet hvert hjulskift for optimal virkning.tre min jobb på hver side når hjulet er av.
S A A B
MY05 9⁵ Vector Estate, B205E, Parchment Silver 293
MY99 9⁵ SE Estate, B235E, Silver 268
MY01 9⁵ Aero Estate, B235R, Midnight Blue (Solgt)

Har Tech2 og Saab WIS

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av redturbo » 07 apr 2015, 22:25

Etter min erfaring er det godt med bremsekaliper pasta/fett også i sporene der klossene beveger seg for å hindre rust som igjen hindrer bevegelse.
Jeg prøver nå kaliperfett ("bromsokfett") i stedet for kobberpasta da sistnevnte ikke fungerer så godt som jeg skulle ønske i tillegg til at det ikke virker bra å bruke på glideboltene da de ser ut til å få mye avsatt gummi på seg. Det hevdes at kobberpastaen fører til at gummien sveller og da oppnår man i tilfelle det motsatte av smøring.
Det høres ut som om det ikke er saltlake på veiene CapeFl kjører om vinteren og at han har mulighet til hyppig rengjøring.
Bruk av fett kommer selvfølgelig i tillegg til god rengjøring og filing av overflatene.
Fettet bør ha gode hefteegenskaper for å ikke skylles vekk av saltholdig vann.
Sist redigert av redturbo den 07 apr 2015, 22:48, redigert 1 gang totalt.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av saab9000aero » 07 apr 2015, 22:33

http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2 ... ID=PROD144

Bruk dette på bremsene i stede for annet lurium stoff. Enten På spray eller den litt tykkere på boks.

Rengjør holderen med stålbørste på vinkelsliper. Meget effektive greier. Smør på nova lube. Neste gang du skal smøre bremser bruker du lette drag med stålbørste. Blir helt blankt.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

trs
Innlegg: 8
Registrert: 06 aug 2014, 23:24

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av trs » 08 apr 2015, 09:07

Titter i Haynes boka igjen og med nærmere ettersyn ser jeg det skal legges litt fett på klossene der de berører sporene også - så jeg skal fikse det (takk for innspill). Men jeg tror ikke det er det som er årsaken til at bremsene henger i mitt tilfelle (ettersom sporene er helt renset => lite friksjon).

Når bilen var jekket opp slakket jeg mutteren i midtkonsollen (parkbrems justeringen) så mye at jeg var sikker på at ikke parkbremsen kunne forårsake noe bremsing. Hjulet gikk likevel rundt med stor motstand etter at bremsen ble sluppet. Etter kraftige trykk på bremsepedalen og deretter slipp av bremsepedalen stod de mer eller mindre helt fast.

Kan luft i systemet forårsake henging av bremsene? Eller er det slik at jeg kan utelukke luft i systemet da det gir helt andre symptomer? (som svampaktig følelse på bremsepedalen og at bremsepedalen ikke blir hard når motoren er avslått)?

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av saab9000aero » 08 apr 2015, 09:49

Regner med du har demontert de gummi hylsene der glide pinnen går gjennom? Der samler det seg alltid masse irr.
Noe so. Igjen gjør at bremsene henger
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

trs
Innlegg: 8
Registrert: 06 aug 2014, 23:24

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av trs » 08 apr 2015, 15:58

Ja, har demonert og rensket de også.

Har fått testet litt mer og legger merke til at bremsene henger kraftigere på når motoren er i gang og jeg slipper pedalen enn når motoren er av og jeg slipper pedalen. Vet ikke om dette kan bety?

La også merke til at parkbremsen ikke går fullstendig tilbake til stoppet og ble hengende litt på, men dette utgjør ikke noe særlig bremsing utover at jeg klarer å rotere hjulet. Men det er tydelig at den fjæren som skal dra tilbake parkbremsen er for svak eller at det er for mye friksjon i det leddet. Denne caliperen var ny i fjor, men mulig den bare er dårlig kvalitet (kjøpt på biltema).

trs
Innlegg: 8
Registrert: 06 aug 2014, 23:24

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av trs » 08 apr 2015, 20:41

Kom ikke noe lenger i dag. Først var jeg på Romnes for å kjøpe bremseslange. Syntes bremseslangen de kom med så feil ut da den ikke hadde det flate partiet i den ene enden der man skal koble mot caliperen. Nevnte dette, men i følge selgeren stemte typen med reg. nummeret/biltype, så jeg ble usikker og godtok den. Fremme ved bilen så jeg at denne slangen ikke kunne passe, så jeg dro til Biltema og fikk kjøpt en slange der som så lovende ut (brukte reg.nummer/biltype igjen). Tilbake ved bilen igjen fikk jeg av den originale slangen greit, men fikk så problemer med montering av den nye slangen. Den flate enden av slangen passet ikke perfekt mot caliperen og ved nærmere ettersyn så jeg at slangen fra biltema har en annen dimensjon enn originalen på det flate endestykket (kun snakk om 1-2 mm, men nok til det ikke gikk å montere i normal retning). Endte med at jeg måtte prøve å montere slangen 90 grader roterter i forhold til hvordan orignalen var montert mot caliperen. Strammet godt til, men det ble ikke tett... Så det var den kvelden - kom ikke en pøkk lenger. :sniff:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av Tor N12 » 09 apr 2015, 17:50

trs skrev:.............. men mulig den bare er dårlig kvalitet (kjøpt på biltema).
Der har du nok feilen, kalipperne fra Biltema SUGER STERKT!! Har riktignok ikke prøvd de til 9-3 men kjenner flere som har testet på 9000 både fram og bak.. SAMTLIGE holdt under 1 år
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

trs
Innlegg: 8
Registrert: 06 aug 2014, 23:24

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av trs » 10 apr 2015, 16:22

Jaggu! Kjøpte GM caliper og nå ser det ut til å ordne seg!! Takk for tipset =D> - utrolig at de biltema kaliperne kan være av så dårlig kvalitet?!

Nå er har jeg bare lufting av bremsene igjen og lurte på om jeg skulle lufte hele systemet da jeg på et tidspunkt var ganske nær minium på bremsevæskenivået. Bremsepedalen blir hard når jeg pumper den med motoren av, men er usikker på hvordan bremsepedal skal kjennes ut når motoren går. Med motoren i gang blir pedalen hard etter et par tre trykk på pedalen, men deretter siger ned sakte ned i bunn. Hva er normalt?

Ved lufting av hele systemet er det litt uklart hva som er korrekt rekkefølge.

I Haynes manualen står det:

"Om hela systemet skal lufta ska det göras i följande ordningsföljd (observera: på vänsterstyrda modeller används motsatta sidor): a) Vänster frambroms. b) Höger bakgroms. c) Höger frambroms d) Vänster bakbroms."

Skjønte ikke helt dette. Bilen er jo venstrestyrt(?) så da skal jeg blir min rekkefølge: høyre frembrems, venstre bakbrems, venstre forbrems, høyre bakbrems?

Er litt nervøs for å gjøre dette da jeg allerede har ødelagt en gammel caliper på en fastrustet luftenippel - så om mulig ønsker jeg å unngå lufting gjennom hele systemet.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bremser høyre bak henger 9-3 2005 modell

Legg inn av Tor N12 » 11 apr 2015, 18:05

Du bør jo bytte all bremsevæske når du først holder på..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar