Coil/tennkassett

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saab9k
Innlegg: 11
Registrert: 16 jun 2014, 21:35

Coil/tennkassett

Legg inn av Saab9k » 14 apr 2015, 11:26

Jeg får gult motorvarsel i panelet, men det kommer og går. Motoren (2,3t - 2003 - 215k) går som normalt, mekanikeren sier det er feil i tennkassetten. Jeg forsøker spare noen kroner og er på jakt etter en brukt kassett. Det ligger 4 stk på nett med samme nummer, til forskjellige motorer. Men ikke akkurat til min. Kan dette være en standard sak som også jeg kan installere? Nummeret på til salgs går igjen som 55559955.

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: Coil/tennkassett

Legg inn av PerH N1870 » 14 apr 2015, 15:16

Jeg har opplevd feil på tennkasetten ved to anledninger (rød tennkasett).
Begge gangene skjedde det uten forvarsel og førte til umiddelbar motorstopp. Motoren ville ikke starte igjen før jeg hadde skiftet kasett.
Jeg synes det høres lite sannsynlig ut at feilen skyldes kasetten.
Har du prøvd å lese av feilkoden ?
Ellers er kasetten lett å skifte. Fire skruer og multikontakten.
Jeg vet ikke om du har rød eller svart tennkasett.
Biltema selger rød kasett. Jeg har ingen formening om kvaliteten.
[url][/http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 028623/url]
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Coil/tennkassett

Legg inn av Ingvar N629 » 14 apr 2015, 16:32

Hvis feilkoden indikerer f eks kortslutning eller brudd til forbrenningssignal, så er det enten kassetten, jordfeil eller kontaktproblem i kontakter/ledningsnett.
Du kan også prøve med nye plugger før du bytter kassetten, da sot på plugger kan gi samme indikering.
Din 2003-mod (9-5 regner jeg med) skal ha svart tennkassett. Det anbefales i utgangspunktet ikke å kjøpe disse brukt, da det er vanskelig å si noe om tilstanden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Anders B.
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 21 mar 2007, 16:01
Medlemsnummer: N1693
Navn: Anders Boklund
Bil: -08 9-5 estate 2.0t biopower
Sted: Skien

Re: Coil/tennkassett

Legg inn av Anders B. » 14 apr 2015, 17:30

http://www.ebay.com/itm/Direct-Ignition ... 53&vxp=mtr

På ebay selges slikt for en grei pris, denne er vel ikke original, men koster jo en del mindre enn de vel 3000 den originale koster. Personlig ville jeg gått for den originale, byttet selv denne etter og ha fått feilkode p1312 og p1334, misfire på henholdsvis sylinder 1, 2 og 3,4. Ikke fått besøk av motorlampa etter det:)
-08 9-5 estate vector 2.0t biopower aut.

Saab9k
Innlegg: 11
Registrert: 16 jun 2014, 21:35

Re: Coil/tennkassett

Legg inn av Saab9k » 14 apr 2015, 19:29

Takker for inputs! Jeg kan bekrefte at bilen går som normalt, selv om varsellyset kommer og går. Saab verkstedet foretok avlesning og viste meg feilen, den ligger i cyl 1 og 2. På nettet får jeg inntrykk av at de røde kassettene tilhører 9000 og 900 seriene. Og at de svarte kommer i minst to utgaver, noe modernisert. Men får også inntrykk av at nummeret 55559955 kan brukes av samtlige motorer i 9-5 og 9-3 seriene. Selv om jeg ikke er helt overbevist ennå.

Jeg kan få to brukte til 1000 lappen. Med to føler jeg meg ganske trygg. Nye, sikkert u-orginale, får man for 1800,- på nettet. Det er mulig jeg skal bytte plugger før kassett, det kan være der det feiler. Men mener at motoren burde gå vesentlig dårligere i så tilfelle. Eller?

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Coil/tennkassett

Legg inn av henrik » 14 apr 2015, 21:52

Om du planlegger å ha bilen en stund så er ny orginal sort kasett tingen. Styr unna kinakopiene, dog jeg ikke har sett T7 varianten av tennkassettene i kinautførelse. De varer ut bilens levetid herfra og ut. Gjør som ingvar å begynn med pluggene (NGK BCPR7ES11) eller prøvelån en kasett fra annen 9-5:)
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Saab9k
Innlegg: 11
Registrert: 16 jun 2014, 21:35

Re: Coil/tennkassett

Legg inn av Saab9k » 16 apr 2015, 08:35

Igjen, takk for veiledning! Jeg byttet kun til nye plugger og det var det.... Har hatt start 6 - 8 ganger etterpå og ingen alarm foreløpig. 4000,- ikke brukte kroner, grunnet tips fra dere =D> Pluggene var for øvrig jevnt grå, det er mulig man bare må løfte av kassetten innimellom for å sørge for god kontakt.

Vi har for øvrig også en liten bil på Gran Canaria. Sist vi var på vei ned fra fjellene fikk vi akkurat samme feilalarmen, da med noe sviktende motorkraft i tillegg. Den gangen byttet verkstedet coilen for 70 Euro. Og slik reagerte fruen da vi fikk lik alarm her hjemme, en måned senere: :rofl:

Svar