Oljeproblem, ventiltetninger

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Daaland
Innlegg: 14
Registrert: 20 des 2014, 02:10
Medlemsnummer: N2933
Navn: Kenneth Daaland
Bil: 99' Saab 9-3
Sted: Trondheim

Oljeproblem, ventiltetninger

Legg inn av Daaland » 10 mai 2015, 12:14

Har en 99' saab 9-5 2.0t. Bruker mye olje med mye blå eksos ved oppstart. Det er ikke turboen. Noen som har hatt problemer med ventiltetningene i toppen? (Oppgradert veivhusventilasjon)
M99 Saab 9-3, b204
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Oljeproblem, ventiltetninger

Legg inn av henrik » 10 mai 2015, 22:57

Stempelringer som henger er vanlig.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Daaland
Innlegg: 14
Registrert: 20 des 2014, 02:10
Medlemsnummer: N2933
Navn: Kenneth Daaland
Bil: 99' Saab 9-3
Sted: Trondheim

Re: Oljeproblem, ventiltetninger

Legg inn av Daaland » 12 mai 2015, 00:09

Det er vel sikkert igjenkoksede stempelringer ja. Er det mulig å redde motoren da? Har fått tips om og spraye wd40 i tennplugghullene å la det stå i et par dager, samt ta en motorrens. Noen bedre forslag? :-) Hvordan er det og eventuelt bytte motor? Eller er det bedre og bytte stempelringer? Tenker litt på hva som vil være mest lønnsomt.
M99 Saab 9-3, b204
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Oljeproblem, ventiltetninger

Legg inn av redturbo » 15 mai 2015, 14:30

Hvilke kjøremåter/-forhold og/eller ikke hyppig nok oljeskift medfører "hengende" stempelringer?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oljeproblem, ventiltetninger

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mai 2015, 14:38

Småkjøring med alltid lav belastning. Problemer med veivhusventilasjon. For sjeldne oljeskift i forhold til bruksmønster. Ringer som i utgangspunktet er laget for liten friksjon og dermed har lite spenn.

Det er ikke noe problem å skifte ringer, men det er en del jobb. Kan gjøres med motoren i bilen, toppen og bunnpanna må av, stemplene trekkes opp. Sylinderløpene MÅ HONES for å få nye honingsspor før montering av stempel med nye ringer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Daaland
Innlegg: 14
Registrert: 20 des 2014, 02:10
Medlemsnummer: N2933
Navn: Kenneth Daaland
Bil: 99' Saab 9-3
Sted: Trondheim

Re: Oljeproblem, ventiltetninger

Legg inn av Daaland » 16 mai 2015, 13:37

Takk for svar! :D Er skiftet til nytypen veivhusventilasjon samt oljeskift per 8000km, så synes det virker veldig rart. Kjøpte meg ny turbo, da jeg tenkte at det ikke kunne være noe annet enn den som var i ferd med å takke for seg, men turboen som står i er helt fin. Var jeg som kontaktet deg om trim forleden, Ingvar (gammel-bila til Simom Kongstoft dette...)

Men tenkte å ta en kompresjonstest, (gåene stempelringer vil vel vises på en slik test?) for så å ta en motorrens og spraye wd40 over stemplene før jeg gjør noe mer. Nå har jeg aldri tatt en kompresjonstest før, så hvilke verdier er vanlige på en frisk motor?
M99 Saab 9-3, b204
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)

Daaland
Innlegg: 14
Registrert: 20 des 2014, 02:10
Medlemsnummer: N2933
Navn: Kenneth Daaland
Bil: 99' Saab 9-3
Sted: Trondheim

Re: Oljeproblem, ventiltetninger

Legg inn av Daaland » 08 jun 2015, 00:01

Ting tar tid men har fått tatt en kompresjonstest, ca 3 bar i minimumsverdi å 9 bar i "toppverdi". Vanskelig å se noen nøyaktig verdi, men kunne ikke se at det var noe avvik fra dette på en sylinder. I så fall maks en halv bar fra eller til. Så da er det vel ikke stempelringene???? Da har det vel skullet vært forskjellig kompresjon på vær sylinder? #-o
M99 Saab 9-3, b204
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)

Svar