Side 1 av 1
Oljeproblem, ventiltetninger
Lagt inn: 10 mai 2015, 12:14
av Daaland
Har en 99' saab 9-5 2.0t. Bruker mye olje med mye blå eksos ved oppstart. Det er ikke turboen. Noen som har hatt problemer med ventiltetningene i toppen? (Oppgradert veivhusventilasjon)
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Lagt inn: 10 mai 2015, 22:57
av henrik
Stempelringer som henger er vanlig.
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Lagt inn: 12 mai 2015, 00:09
av Daaland
Det er vel sikkert igjenkoksede stempelringer ja. Er det mulig å redde motoren da? Har fått tips om og spraye wd40 i tennplugghullene å la det stå i et par dager, samt ta en motorrens. Noen bedre forslag?

Hvordan er det og eventuelt bytte motor? Eller er det bedre og bytte stempelringer? Tenker litt på hva som vil være mest lønnsomt.
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Lagt inn: 15 mai 2015, 14:30
av redturbo
Hvilke kjøremåter/-forhold og/eller ikke hyppig nok oljeskift medfører "hengende" stempelringer?
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Lagt inn: 15 mai 2015, 14:38
av Ingvar N629
Småkjøring med alltid lav belastning. Problemer med veivhusventilasjon. For sjeldne oljeskift i forhold til bruksmønster. Ringer som i utgangspunktet er laget for liten friksjon og dermed har lite spenn.
Det er ikke noe problem å skifte ringer, men det er en del jobb. Kan gjøres med motoren i bilen, toppen og bunnpanna må av, stemplene trekkes opp. Sylinderløpene MÅ HONES for å få nye honingsspor før montering av stempel med nye ringer.
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Lagt inn: 16 mai 2015, 13:37
av Daaland
Takk for svar!

Er skiftet til nytypen veivhusventilasjon samt oljeskift per 8000km, så synes det virker veldig rart. Kjøpte meg ny turbo, da jeg tenkte at det ikke kunne være noe annet enn den som var i ferd med å takke for seg, men turboen som står i er helt fin. Var jeg som kontaktet deg om trim forleden, Ingvar (gammel-bila til Simom Kongstoft dette...)
Men tenkte å ta en kompresjonstest, (gåene stempelringer vil vel vises på en slik test?) for så å ta en motorrens og spraye wd40 over stemplene før jeg gjør noe mer. Nå har jeg aldri tatt en kompresjonstest før, så hvilke verdier er vanlige på en frisk motor?
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Lagt inn: 08 jun 2015, 00:01
av Daaland
Ting tar tid men har fått tatt en kompresjonstest, ca 3 bar i minimumsverdi å 9 bar i "toppverdi". Vanskelig å se noen nøyaktig verdi, men kunne ikke se at det var noe avvik fra dette på en sylinder. I så fall maks en halv bar fra eller til. Så da er det vel ikke stempelringene???? Da har det vel skullet vært forskjellig kompresjon på vær sylinder?
