02 9-5 2,3t -> Aero ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Undervurdert
Innlegg: 7
Registrert: 11 okt 2014, 17:33
Bil: '02 9-5 2,3t Vector
Sted: Vestfold

02 9-5 2,3t -> Aero ?

Legg inn av Undervurdert » 12 mai 2015, 23:39

Hei! Lurte bare på om noen vet hva som er forskjellen i drivverket på 2,3t-motoren på 185hk, og Aeroen med 250.. Er blokk og innmat, og viktigst av alt automatkassa det samme?

Er det med andre ord katastrofeoppskrift med 2,3t-bil med ca. 250hk? Jeg er ikke bilmekaniker, men min har nå gått 190.000 og maler fortsatt nydelig. Bytter olje og steller pent.
Lurer bare på om jeg kjører en tikkende bombe eller om jeg kan puste ut..

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 02 9-5 2,3t -> Aero ?

Legg inn av Helge » 13 mai 2015, 06:54

Alt er likt, unntatt bremser, turbo, fjører, dempere og stabstag.
Har bilen din sportsunderstell, er det kun bremser, turbo og software som skiller.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: 02 9-5 2,3t -> Aero ?

Legg inn av Kristian N2215 » 13 mai 2015, 07:46

Mener å ha hørt at aero-kassa har flere lameller enn 2.3t og 2.0t...
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 02 9-5 2,3t -> Aero ?

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mai 2015, 08:21

Kassa tåler det definitivt! Men det er lurt å legge inn et ekstra oljeskift på den mellom de vanlige intervallene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 02 9-5 2,3t -> Aero ?

Legg inn av TiaZzz » 13 mai 2015, 08:31

Helge skrev:Alt er likt, unntatt bremser, turbo, fjører, dempere og stabstag.
Har bilen din sportsunderstell, er det kun bremser, turbo og software som skiller.
Kobraen må man ikke glemme heller.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 02 9-5 2,3t -> Aero ?

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mai 2015, 10:40

TiaZzz skrev:
Helge skrev:Alt er likt, unntatt bremser, turbo, fjører, dempere og stabstag.
Har bilen din sportsunderstell, er det kun bremser, turbo og software som skiller.
Kobraen må man ikke glemme heller.
Den er bare forskjellig på 260-hesteren fra 2006 og oppover. På årsmodellene med 250 hk er de like.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 02 9-5 2,3t -> Aero ?

Legg inn av TiaZzz » 13 mai 2015, 11:42

Ack. Glemte det. Tenker alltid på siste versjon Aero. #-o

Arne N79
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 16 mar 2007, 10:52
Medlemsnummer: N79
Bil: Saab 9-5 Aero 2000

Re: 02 9-5 2,3t -> Aero ?

Legg inn av Arne N79 » 13 mai 2015, 18:16

Er det ikke nicasil eksosventiler i Aero toppen?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 02 9-5 2,3t -> Aero ?

Legg inn av Helge » 13 mai 2015, 20:50

Arne N79 skrev:Er det ikke nicasil eksosventiler i Aero toppen?
Fra 2001/2002 har alle nimonic eksosventiler.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Arne N79
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 16 mar 2007, 10:52
Medlemsnummer: N79
Bil: Saab 9-5 Aero 2000

Re: 02 9-5 2,3t -> Aero ?

Legg inn av Arne N79 » 13 mai 2015, 21:02

Ok

Svar