Erfaringer med bensinforbruk ved maptun steg 1 Saab 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
mrhermano
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 60
Registrert: 16 aug 2014, 23:15
Bil: Saab 9-5

Erfaringer med bensinforbruk ved maptun steg 1 Saab 9-5

Legg inn av mrhermano » 04 jun 2015, 10:20

Jeg lurte på hva slag erfaringer folk har ved tuning. Bruker bilen mer eller mindre bensin ved maptun steg 1 på en saab 9-5? Jeg tunet nettopp min og det så ut til at bensinforbruket økte litt, men jeg har ikke kjørt mange milene enda så det endrer seg kanskje etter å ha vært på litt langkjøring?

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Erfaringer med bensinforbruk ved maptun steg 1 Saab 9-5

Legg inn av TiaZzz » 04 jun 2015, 10:36

Mitt forbruk gikk ned. Kryper ned mot 0,65 når jeg er på ferietur nordover og man ikke kan hyle nedover motorveien. Dette med rimelig full bil så jeg er fornøyd. Det skal sies at det er ikke mange forbikjøringene før den kryper opp igjen da.

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Erfaringer med bensinforbruk ved maptun steg 1 Saab 9-5

Legg inn av ut218 » 04 jun 2015, 12:07

På trollspeed så inneholdt programmet en såkalt optimering slik at forbruket gikk ned med noen prosent. Det er ingen magi i dette, for du vil knapt merke det. Men det hender jeg ser en lav 0,5 på kjørecomputeren, forutsatt at du nuller den i fart, og du har helt flat vei. Crusecontrol og noen bakker ødelegger dette ganske effektivt. Har kjørt på ,63 på en komplett tur, men det er ikke moro og veldig slitsomt for.høyrefoten.
2002 9-5 Aero automat

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Erfaringer med bensinforbruk ved maptun steg 1 Saab 9-5

Legg inn av little_e » 05 jun 2015, 17:02

Det skal vel også sies at å nulle forbruksmåleren i fart blir å jukse seg selv litt.
Da får du bare et konstantforbruk, ikke et reelt snittforbruk, og det er vel et snittforbruk som kanskje er interessant? :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Erfaringer med bensinforbruk ved maptun steg 1 Saab 9-5

Legg inn av ut218 » 06 jun 2015, 12:39

Det er nok mange som nuller i fart skal man tro lygetallene i diverse fora. Dessuten har man ganske ulike utgangspunkt for målingene. Kjører man på det flateste østland og har minimalt med bykjøring er forbruket veldig annerledes enn en som må kreke seg gjennom smale trafikkerte bygater og smale svingete veier på Vestlandet. Nå hadde det vært interessant å vite hva forbruk landevei egentlig innebærer. Er det fra stillstand over hvilken distanse. Det bruker å stå landevei 90 km/t. Antar det betyr konstant fart. Nullet i fart.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Erfaringer med bensinforbruk ved maptun steg 1 Saab 9-5

Legg inn av EdHunter N815 » 09 jun 2015, 22:02

Først og fremst; når trimmen nylig er lagt inn vil adapsjonen i ECU være nullstilt, det vil ta litt tid før den får optimalisert seg igjen. Det er derfor ikke unaturlig at forbruket er noe høyere nå i starten.

Moderat trim senker vanligvis forbruket, men bare hvis du klarer å tilpasse høyrefoten til endringen.
For det første vil en trimmet bil invitere mer til å tråkke litt ekstra på ut av kryss, i forbikjøringer, osv. Den ekstra effekten krever også energi, så bruker du den så bruker du også selvsagt mer bensin enn før. Forbruket går altså bare ned ved en økonomisk kjørestil, bruker du høyrefoten aktivt vil sannsynligvis forbruket heller gå opp.
For det andre vil en ny effektkurve kreve at du tilpasser "normal" kjøring på nytt for å oppnå optimalt økonomisk forbruk. I bunn og grunn må du lære deg på nytt når det er best å gire opp og ned, hvilket turtall den klarer opp motbakker, osv.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar