9000 cc med tcs feil -> limp home.
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
9000 cc med tcs feil -> limp home.
Prøver å hjelpe en venn med en 9000 cc.
helt tilfeldig går den i limp-home. gir tcs-alarm. Kan så parkeres og fungere tipp topp neste dag.
jeg er ikke kjent med tcs men vet det er noe alle prøver å unngå eller kople ut. ...
så de beste spørsmål jeg klarer å stille er :
1. hvor omfattende er det å totalt fjerne ?
2. hvilke komponenter bruker å feile ?
mvh Børge.
helt tilfeldig går den i limp-home. gir tcs-alarm. Kan så parkeres og fungere tipp topp neste dag.
jeg er ikke kjent med tcs men vet det er noe alle prøver å unngå eller kople ut. ...
så de beste spørsmål jeg klarer å stille er :
1. hvor omfattende er det å totalt fjerne ?
2. hvilke komponenter bruker å feile ?
mvh Børge.
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9000 cc med tcs feil -> limp home.
Det vanligaste er magnetventilane til systemet, sit en på torpedoveggen og en ved batteriet omtrent. Det enklaste og billigaste er jo å skifte vaccumslangane som går til/frå desse, kan av og til vere nok.
Korleis det er med ombygging /fjerning huskar eg ikkje i farta, men er jo litt ting som er forskjellig, mellom anna skjellhus osv. Seinare modellar har jo brytar for å kople inn/ut systemet, men om eg ikkje huskar feil er det det også litt jobb. Er det en 91 eller 92 dette då?
Korleis det er med ombygging /fjerning huskar eg ikkje i farta, men er jo litt ting som er forskjellig, mellom anna skjellhus osv. Seinare modellar har jo brytar for å kople inn/ut systemet, men om eg ikkje huskar feil er det det også litt jobb. Er det en 91 eller 92 dette då?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
Re: 9000 cc med tcs feil -> limp home.
Er en 92. Hvilken funksjon har disse mv?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9000 cc med tcs feil -> limp home.
Ventilane styrer ETS systemet (ETS systemet kontrollerar spjellskiva sin posisjon i spjellhuset), den på torpedo er en sikkerheitsventil som skal sleppe ut lufta ved feil på systemet, den andre er en ventil som bypassar avlastningsventilen til turboen i gitte situasjonar.
Men kan jo vere fleire ting som skaper feil. Det beste er vel å få lest ut feilkoder, so en veit kva ende en skal starte i.
Men kan jo vere fleire ting som skaper feil. Det beste er vel å få lest ut feilkoder, so en veit kva ende en skal starte i.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
Re: 9000 cc med tcs feil -> limp home.
God info. Er det isat som gjelder eller kan man også lese ut med tech2 på disse ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9000 cc med tcs feil -> limp home.
ISAT. Sovidt eg huskar er ikkje Tech2 eit alternativ her.
- odin1899
- 0.7 bar
- Innlegg: 178
- Registrert: 06 jan 2013, 19:46
- Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
- Sted: Lier
Re: 9000 cc med tcs feil -> limp home.
Fungerer altså bra med en Tech 2.
Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9000 cc med tcs feil -> limp home.
Bra det virka med Tech2 på det eldre systemet også då, ofte får en jo berre lest ut motorfeilkoder med Tech2 på dei eldre bilane. Men vidare feilsøk må nok gjerast med ISAT, en har vel ikkje muligheit å aktivere fuksjonane i systemet med Techen?
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: 9000 cc med tcs feil -> limp home.
Det finnes nok ingen lett måte å fjerne dette på, da du må bytte hele ledningssystemet i bilen.B.Elle N126 skrev:Prøver å hjelpe en venn med en 9000 cc.
helt tilfeldig går den i limp-home. gir tcs-alarm. Kan så parkeres og fungere tipp topp neste dag.
jeg er ikke kjent med tcs men vet det er noe alle prøver å unngå eller kople ut. ...
så de beste spørsmål jeg klarer å stille er :
1. hvor omfattende er det å totalt fjerne ?
2. hvilke komponenter bruker å feile ?
mvh Børge.
Ventiler, vakumslanger, spjeldhus kan feile. Det er også en enhet i forbindelse med gasspedal.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998