Kompresjon og tenningsbank OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Kompresjon og tenningsbank OG900

Legg inn av 99Turbo » 02 jul 2015, 16:52

Jeg kikker på en 900i med godt preppet motor. Mye morsomt er gjort, men den er opprinnelig bygget for å gå på e85. Nå kjøres den på 50/50 98 bensin og e85, noe som funker fint. Bilen har en kompresjon på 11,7-1, og spørsmålet er: det er ikke for høy kompresjon til å kjøre på vanlig 98 oktan bensin? Litt opp og ned, men mest ned med tilgangen på e85.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kompresjon og tenningsbank OG900

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jul 2015, 17:39

900i, altså uten turbo? Bør ikke være noe problem, om styresystemet henger med i svingene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Kompresjon og tenningsbank OG900

Legg inn av 99Turbo » 02 jul 2015, 18:07

Helt uten snurre ja, bare god gammeldags trimming. Bensinfordelingen fra en T8, modifisert styretrykksventil for høyere trykk og større pumpe, så det burde henge med. Det gjør ihvertfall det idag. Så langt jeg klarer og bedømme er det et veldig seriøst bygg. Regnet ikke med at det ville bli noe problem, er jo ikke noe "blås alt i filler" kompresjon , men alltid greit å spørre en gang for mye :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kompresjon og tenningsbank OG900

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jul 2015, 19:15

Nå var det vel tenninga og tenningsbankdeteksjonen jeg tenkte på. EZK burde holde, det er jo som du sier ikke all verdens komp. Men det må spille sammen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar