Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

JonnyHZ
Innlegg: 26
Registrert: 23 jul 2015, 18:35
Navn: Jonny

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av JonnyHZ » 28 jul 2015, 11:13

Det med feilkodene er nok overkommelig høres det ut som, men det største problemet er at ACC kutter helt ut. Ringte til et Saab verkstedet i Drammen og de sier dette er et sjeldent problem og ikke hadde noen direkte løsning, men dem foreslo å sjekke ladespenning og tilstand på batteriet. Er dette noe kjent for dere?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av Kato » 28 jul 2015, 13:51

At rare symptomer dukker opp før batteriet gir seg helt, er et velkjent problem, men i dette tilfellet TROR jeg heller at problemet ligger enten internt i ACC-modulen eller i jord eller spenning til den. Dette slik Hjelle og Kristian N2215 er inne på.

Sjekk batteriet når motor går: spenning bør ligge på 13,8 - 14,4V. Mål over batteripolene når noen starter bilen: spenningen bør ikke ligge under 9,6V i startøyeblikket. Får du ikke disse målingene, bør du nok tenke på batteriet først.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

JonnyHZ
Innlegg: 26
Registrert: 23 jul 2015, 18:35
Navn: Jonny

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av JonnyHZ » 28 jul 2015, 18:32

Spenning når bilen går er 14,6V og like i underkant av 12V akkurat ved start.

JonnyHZ
Innlegg: 26
Registrert: 23 jul 2015, 18:35
Navn: Jonny

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av JonnyHZ » 30 jul 2015, 23:01

Fortsatt på og av. Har sjekket kabler, kontakter ... alt jeg kan komme på. Dette begynner å bli vanskelig og høsten nærmer seg snart :(. Noen flere gode ideer på lager? Har for tiden ikke mulighet for å sette den inn på verksted.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av Kristian N2215 » 31 jul 2015, 12:03

Har et ACC-panel liggende du skal få billig!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

JonnyHZ
Innlegg: 26
Registrert: 23 jul 2015, 18:35
Navn: Jonny

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av JonnyHZ » 31 jul 2015, 15:14

Er jo ikke 100% sikkert at det er panelet som er gåent, men hvor mye hadde du tenkt deg for det da?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av Kristian N2215 » 31 jul 2015, 18:39

Vi kan ta det på PM!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av Trope » 01 aug 2015, 18:04

Hadde også problemer med at varmen forsvant for så å komme tilbake etter at bilen hadde stått parkert. Leste av at det var jordingsfeil på varmevekslersolinoid (ventil som åpner og lukker for sirkulasjon av varmtvann til varmeapperatet) . Denne sitter på torbedoveggen til venstre for bremsekraftforsterkeren, byttet denne og varmen fungerte som den skulle.

JonnyHZ
Innlegg: 26
Registrert: 23 jul 2015, 18:35
Navn: Jonny

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av JonnyHZ » 03 aug 2015, 11:25

Trope skrev:Hadde også problemer med at varmen forsvant for så å komme tilbake etter at bilen hadde stått parkert. Leste av at det var jordingsfeil på varmevekslersolinoid (ventil som åpner og lukker for sirkulasjon av varmtvann til varmeapperatet) . Denne sitter på torbedoveggen til venstre for bremsekraftforsterkeren, byttet denne og varmen fungerte som den skulle.
Interessant. Skal sjekke opp dette :). Kristian N2215: Har ikke glemt panelet.

JonnyHZ
Innlegg: 26
Registrert: 23 jul 2015, 18:35
Navn: Jonny

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av JonnyHZ » 05 aug 2015, 23:10

Kjørte Kongsberg - Tønsberg i dag. Alt fungerer til jeg starter opp i Tønsberg og skal videre. Ingenting virker. Vipper ut AC enheten, slår av tenning, løsner pluggen bak og setter den i igjen. Dermed fungerer alt igjen ..... Stopper i Sandefjord og skal videre til Larvik og ingen liv i AC panel/vifte. Dette begynner å bli slitsomt. Vet ikke om jeg skal bytte panel eller ikke. Hvor er det feilen kan ligge? Hmmm

Trope: er denne saken godt gjemt? Kan ikke finne noe med denne beskrivelsen.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av Kato » 06 aug 2015, 21:27

Jeg tror ikke at en ev. feil med solenoiden er den eneste i ditt tilfelle, ettersom den kan sette kode #18 / DTC B2375 ved kortslutning eller kretsfeil, og vel ikke kan forårsake kutt i strømtilførsel til / i ACC.

Om årsaken til det du erfarer ligger i - eller utenfor ACC-panelet er ikke godt å si, selv ikke etter det du nå beskriver. Jeg har sett litt på jord- og spenningstilførsel, men pga. andre "abonnenter" på begge disse, ser jeg ikke noe som kan svikte bare for ACC her - utenom i selve pluggen til den. Slik du har fått liv i den under turen, har ledninger, plugg og selve panelet blitt rørt ved og kunne indikere at problemet ligger tett ved - / i panelet, men sikker er jeg ikke. Skifte det ville eliminere én mulighet, men det er kanskje én sak du bør prøve først. Når det svikter igjen, drar du sikring #20 i instrumentpanelet. Dette er (hoved-)tilførsel til ACC-panelet (og innerbelysning og tåkebaklys), og er resultatet at ACC kommer opp igjen etterpå, kan dette være en indikasjom på at der ER selve panelet som svikter, ettersom du da ikke har rørt ved noe annet.

Et annet forsøk, om det ikke allerede er prøvd, er (lett) dunking på selve panelet når det blir mørkt. Dette vil "pirke" i ev. sviktende loddinger eller kontaktfeil, og kanskje få et glimt av liv i det. Noe annet å tenke på er om du ser en sammenheng mellom varme i kupéen eller hvor lenge ACC har vært i funksjon før den kutter ut.

Magnetventilen ser slik ut (selv om bildet viser den brukt på annen plass): https://www.maptunparts.no/turbo-system ... 98-10.html
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

JonnyHZ
Innlegg: 26
Registrert: 23 jul 2015, 18:35
Navn: Jonny

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av JonnyHZ » 06 aug 2015, 21:44

Kato skrev:Jeg tror ikke at en ev. feil med solenoiden er den eneste i ditt tilfelle, ettersom den kan sette kode #18 / DTC B2375 ved kortslutning eller kretsfeil, og vel ikke kan forårsake kutt i strømtilførsel til / i ACC.

Om årsaken til det du erfarer ligger i - eller utenfor ACC-panelet er ikke godt å si, selv ikke etter det du nå beskriver. Jeg har sett litt på jord- og spenningstilførsel, men pga. andre "abonnenter" på begge disse, ser jeg ikke noe som kan svikte bare for ACC her - utenom i selve pluggen til den. Slik du har fått liv i den under turen, har ledninger, plugg og selve panelet blitt rørt ved og kunne indikere at problemet ligger tett ved - / i panelet, men sikker er jeg ikke. Skifte det ville eliminere én mulighet, men det er kanskje én sak du bør prøve først. Når det svikter igjen, drar du sikring #20 i instrumentpanelet. Dette er (hoved-)tilførsel til ACC-panelet (og innerbelysning og tåkebaklys), og er resultatet at ACC kommer opp igjen etterpå, kan dette være en indikasjom på at der ER selve panelet som svikter, ettersom du da ikke har rørt ved noe annet.

Et annet forsøk, om det ikke allerede er prøvd, er (lett) dunking på selve panelet når det blir mørkt. Dette vil "pirke" i ev. sviktende loddinger eller kontaktfeil, og kanskje få et glimt av liv i det. Noe annet å tenke på er om du ser en sammenheng mellom varme i kupéen eller hvor lenge ACC har vært i funksjon før den kutter ut.

Magnetventilen ser slik ut (selv om bildet viser den brukt på annen plass): https://www.maptunparts.no/turbo-system ... 98-10.html

Takk for et flott innlegg Kato :). Jeg skal gjøre det forsøket med sikringen når dette skjer igjen. Hvor lenge AC har vært i funksjon før det kutter ut er varierende. Om jeg kjører 5 km eller 5 mil gjør ingen forskjell. Det er "neste gang" jeg starter opp at ACC ikke virker (som regel).

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av Paul N1176 » 12 aug 2015, 12:23

JonnyHZ skrev:
Trope: er denne saken godt gjemt? Kan ikke finne noe med denne beskrivelsen.
Ikke alle 9-5 som har denne ventilen, så er ikke sikkert du har den...

ventilen som vannslangene er koblet til ser slik ut : http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 66947.html

så hvis du har den, skal den ikke være så vanskelig å finne..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

JonnyHZ
Innlegg: 26
Registrert: 23 jul 2015, 18:35
Navn: Jonny

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Legg inn av JonnyHZ » 17 mar 2016, 14:20

Dette skulle vært skrevet for en tid siden, men fikk tak i en ny (gammel) enhet på hugger'n. Kostet meg 600,- med 3 mnd garanti.

Takk til alle som ville hjelpe til :)

Svar