Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Moderator: Moderatorer
Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Hei. Starter mitt første innlegg med et aldri så lite varmeapparat problem. Kjøpte vår første Saab i vinter og hadde noe during/skurring i varmeapparatet til å begynne med. Så forsvant denne lyden, men etter hvert begynte apparatet å slutte å virke. Jeg kunne kjøre og parkere 2-3 ganger i løpet av en dag og apparatet virker, men neste gang (samme dag) virker det ikke i det hele tatt. Helt dødt og ingen lys. Neste dag er den OK igjen. Dette skjer omtrent daglig. Hva kan dette komme av? Mulig jeg forklarer meg litt knotete, men bare spør . Takk.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Det er med andre ord ACC-panelet ditt som er dødt? Får du luft ut av anlegget når panelet er i svart?
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
ACC panelet er dødt ja. Kommer ingen luft, ingenting som går eller lys i panelet.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Då er det vel ikkje heilt usansynlig at det er sjølve ACC-panelet som er gåent. Du kan jo sjølvsagt demontere å sjekke om det er ordentlig kontakt i kontaktstykket osv sidan det virkar avogtil, det er iaf gratis å sjekke!
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Kanskje utlesing av feilkoder kunne gi "noe": Hold inne "AUTO" og "OFF" knappene samtidig. Ev. feilkode kommer opp til høyre i SID, og et par av disse peker direkte på ACC- modulen.
EDIT: Ev. koder vises i ACC-display - ikke SID.
EDIT: Ev. koder vises i ACC-display - ikke SID.
Sist redigert av Kato den 24 jul 2015, 14:34, redigert 1 gang totalt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Høres ut som det er dårlig kontakt en eller annen plass ja. Å ta diagnose på AC`en gir bare feilmeldinger som har med flappene som styrer luftstrømmen inne i dashbordet tror jeg.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Nei.Dopus skrev: - Å ta diagnose på AC`en gir bare feilmeldinger som har med flappene som styrer luftstrømmen inne i dashbordet -
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Har tatt ut panelet for å sjekke kontakter m.m, men finner ingen "løse deler" Displayet på SID er så dårlig her at feilkoder eller annen info er umulig å lese. Noen av de gangene varmeapparatet/ACC ikke vil fungere, lyser det 00 på høyre og venstre side der temperaturen man stiller inn vanligvis er.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Her har jeg surra med haue - ev. feilkoder settes i display på ACC-panelet. I tilfelle du kjørte "kalibreringen", ble ingen koder satt der? Motor må være igang når "AUTO" og "OFF" knappene trykkes. En ev kode #1 vil indikere feil på ACC-modulen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Du sier at ACC viser 00 noen ganger. Det skjer vel hver gang panelet har vært strømløst eller man har trykket inn auto og off samtidig. Kanskje du har dårlig kontakt et sted på +12v eller dårlig jording?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Takker så mye for alle svar så langt folkens. Skal kjøre kalibrering for å se hva displayet viser
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Har kjørt kalibrering og håper det hjelper til en løsning. De første sekundene sto det 0 på venstre side og ikke noe på høyre side. Deretter dukket det opp 1 på venstre side og 08 på høyre side, så 2 på venstre side og 14 på høyre side. Deretter gikk den som normalt.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Tja.
Det som her er greitt er at (feil-)kode 08 indikerer at ifm. "stegmotoren" (stepping motor) for luftblandespjell på førersiden er spjellet løst. Dvs. at regulering av lufttemperaturen her ikke skulle fungere. For koden 14 gjelder det samme, men for luftfordeling (på begge sider) - altså til defroster, føtter etc.
Tall på venstre side indikerer antall feilkoder.
Du har ikke nevnt at slike symptomer er tilfelle, så da er det kanskje "falsk alarm - eller? Den during/skurring som var i varmeapparatet til å begynne med KAN jo ha en sammenheng med dette.
Denne er ikke helt korrekt, men viser noe av "det store bildet": http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 04701.html
Ev. feil som forårsaker de to feilkodene skal normalt ikke føre til at ACC-panelet blir "dødt" og uten lys, men skjer dette fortsatt etter at du hadde det ute for sjekk av kontakter?
Det som her er greitt er at (feil-)kode 08 indikerer at ifm. "stegmotoren" (stepping motor) for luftblandespjell på førersiden er spjellet løst. Dvs. at regulering av lufttemperaturen her ikke skulle fungere. For koden 14 gjelder det samme, men for luftfordeling (på begge sider) - altså til defroster, føtter etc.
Tall på venstre side indikerer antall feilkoder.
Du har ikke nevnt at slike symptomer er tilfelle, så da er det kanskje "falsk alarm - eller? Den during/skurring som var i varmeapparatet til å begynne med KAN jo ha en sammenheng med dette.
Denne er ikke helt korrekt, men viser noe av "det store bildet": http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 04701.html
Ev. feil som forårsaker de to feilkodene skal normalt ikke føre til at ACC-panelet blir "dødt" og uten lys, men skjer dette fortsatt etter at du hadde det ute for sjekk av kontakter?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
De symptomene var jeg ikke helt klar over da det ikke er noe ulyd eller lignende. Det skjer fortsatt etter at kontaktene har vært ute. Enig i at det er merkelig at alt dør ut til tider.
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Har hatt den feilkoden som viser til spjeldet for førersiden og da fikk jeg bare kald luft tror jeg det var...Den var stuck i kald luft modus.
Det "hjulet" på flappen har en tendens til å knekke, men det finnes rep kit ( som det er linket til lenger oppe i tråden). Hos meg var det så enkelt at tannhjulet på motoren hadde arbeidet seg for langt ut slik at tennene ikke lenger jobbet mot tennene på flappens tannhjul, og det var enkelt fikset med å dytte tannhjulet på motoren lenger inn, og deretter å kalibrere acen på ny.
Har også opplevd problemer i passasjerbrønnen også. Her var det et lite stag i stål som hadde hoppet av, og fungerte igjen etter at det ble dyttet på plass.
Så jeg har nok vært heldig, og sluppet billig fra det, Da det kun har kostet meg litt tid og energi å få acen til å virke igjen.
Det "hjulet" på flappen har en tendens til å knekke, men det finnes rep kit ( som det er linket til lenger oppe i tråden). Hos meg var det så enkelt at tannhjulet på motoren hadde arbeidet seg for langt ut slik at tennene ikke lenger jobbet mot tennene på flappens tannhjul, og det var enkelt fikset med å dytte tannhjulet på motoren lenger inn, og deretter å kalibrere acen på ny.
Har også opplevd problemer i passasjerbrønnen også. Her var det et lite stag i stål som hadde hoppet av, og fungerte igjen etter at det ble dyttet på plass.
Så jeg har nok vært heldig, og sluppet billig fra det, Da det kun har kostet meg litt tid og energi å få acen til å virke igjen.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459