9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av kKjaernes » 25 jul 2015, 14:04

Hei forum! (dette er min første post, og den ble dessverre lang - håper dere har meg unnskyldt)

Jeg gikk til innkjøp av Saab på nyåret og er forsåvidt veldig fornøyd med bilen så langt. I sommer har jeg undersøkt en del for å se hvor mye som må gjøres - dessverre noe mer enn jeg hadde håpet, men det kommer jeg tilbake til i en annen post. Denne posten gjelder en blinkende motorlampe med tilhørende feilkoder, som dukket opp uten videre på vei ned fra Haukeli for noen uker siden.

Motorlampa begynte å blinke underveis på den siste etappen hjemover, og ble borte mellom slaga på den turen. Med slaga mener jeg pådrag hovedsaklig, men jeg la også merke til at den blinket da vi kjørte gjennom Oslofjordtunnelen, mens jeg lå på lavt gir og lukket spjell for å få litt motorbrems nedover mot bunnen. Etter å ha stoppet vel hjemme, har lampa vært konstant på etterpå, mens blinkinga kommer med hvert pådrag (mye mulig at motorbrems-fenomenet fortsatt er aktuelt også, men jeg har ikke tenkt over det/lagt merke til det i ettertid).

Det skal også legges til at tomgangen er sporadisk ujevn, altså ikke noe som merkes hele tiden, men det merkes godt når motoren plutselig får en liten raptus. Mer slitsomt er en lugging som merkes godt ved igangsetting, girskift og kjøring i jevn lav hastighet (typ 1. og 2. gir), der motoren veksler mellom å dra og holde igjen, eller små justeringer på gasspedal.

Feilkodene er:
P1300 - Torque Limitation Signal Low
P0300 - Random/Multiple Cylinder Misfire
P0340 - Camshaft Position Sensor Circuit Malfunction

Etter hva jeg har funnet ut så langt, peker dette mest av alt på tennkassett, bensinpumpe/filter og/eller falskluft. Fra min side er dette i beste fall kvalifisert gjetning, kanskje mest synsing, så derfor håper jeg å bli mer opplyst av noen her inne! Jeg har dessuten hørt/sett fra flere hold at tennkassett og bensinpumpe har en tendens til å ryke rundt 200k (min har gått 215k nå..).

1. Tennkassett
Indikasjoner på at dette er årsaken kommer fra flere hold, men denne siden er ganske spot-on det problemet jeg opplever: http://saabworld.net/f9/cel-obdii-codes ... 300-28148/
Jeg har hatt opp tennpluggene (NGK BCPR6ES-11) og sjekket. Alle sammen så fine ut, lyse/hvite i midten med litt sot rundt på ringen, ingen sprekker i porselen etc. Disse ble dessuten byttet på den første servicen jeg hadde etter innkjøp, ved ca 208k. Jeg har ikke åpnet selve tennkassetten for å feilsøke/sjekke skader på komponenter, som nevnes i linken, av frykt for at jeg skal stå uten kjørbar bil.

2. Falskluft
Dette ble først veldig interessant etter å ha lest denne tråden, der Ingvar kommer med mange gode innspill og henviser til sin veileder om temaet: viewtopic.php?f=12&t=45310&p=303310&hil ... pe#p303310
Jeg sliter med å få sjekket dette nå, da jeg ikke har hverken trykkluft eller verkstedfasiliteter tilgjengelig i Trondheim. Jeg hører tikking som kanskje kan minne om en liten lekkasje på pakningen til innsugsmanifolden, men dette kan også like gjerne være dysene om du spør meg. Hva tror dere? Jeg har også prøvd å ta av kontakten til LMM for å sjekke om symptomene endrer seg (ref Ingvars tips i linket post), men jeg får rett og slett ikke løsnet den og er redd for å være for hardhendt. Det er samme type som den til tennkassetten, ikke sant? Noen tips til hvordan jeg kan få den av uten å ødelegge? Finnes det evt en sikring som gjør samme nytte?

3. Bensinpumpe/-filter
Dette var det første som slo meg da lampa begynte å blinke, men etter å ha åpnet luka i baksetet og lyttet til den både ved å slå på tenning og mens bilen går på tomgang, har jeg slått dette litt fra meg. Lyden er helt jevn i begge tilfeller, også når motoren sporadisk får tomgangsraptus. Jeg er overrasket over at pumpa bråker veldig lite (jeg måtte av med lokket i baksetet for å kunne si noe sikkert om lyden derfra overhodet), men det er kanskje sånn det skal være og et godt tegn? Bensinfilteret skal jeg uansett bytte om et par uker, men tror dere det i seg selv kan forårsake dette?

Oppsummering:
Slik jeg ser det nå, må jeg kanskje bite i det sure eplet og handle ny tennkassett. Spørsmålet da er om jeg kan gå for erstatningskassetten hos Speedparts til nesten halve prisen, eller om jeg bør gå for originalen? Begge to kommer vel fra Pro Parts Sverige, så hva er forskjellen og hvorfor påstås det mange steder at man "MÅ" ha originalen? Ellers er jeg nysgjerrig på hva dere tror om dette problemet, eventuelle tips til feilsøking og andre forslag til hva årsaken kan være.

Jeg må bestille deler mandag eller tirsdag regner jeg med, men det er mye annet som skal bestilles også, så jeg er ivrig på å være så sikker som råd er før jeg handler kassett og/eller bensinpumpe til (altfor) mye penger. Men det er klart, må man så må man :-)

Mvh Kristoffer
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av henrik » 25 jul 2015, 15:02

siste feilkode gjelder veivakselgiver. Vanlig problem på disse bilene. Problemet blir ytterligere merkbart når du begynner få problemer med å starte bilen på varm motor og til slutt ikke kinner i det hele tatt.

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av kKjaernes » 25 jul 2015, 18:48

henrik skrev:siste feilkode gjelder veivakselgiver. Vanlig problem på disse bilene. Problemet blir ytterligere merkbart når du begynner få problemer med å starte bilen på varm motor og til slutt ikke kinner i det hele tatt.
Nja, gjelder den ikke kamaksling? Og det fins vel ikke på disse motorene - kamposisjon regnes ut vha data fra tennkassetten eller noe sånt, stemmer ikke det?
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 jul 2015, 19:19

kKjaernes skrev: Oppsummering:
Slik jeg ser det nå, må jeg kanskje bite i det sure eplet og handle ny tennkassett. Spørsmålet da er om jeg kan gå for erstatningskassetten hos Speedparts til nesten halve prisen, eller om jeg bør gå for originalen? Begge to kommer vel fra Pro Parts Sverige, så hva er forskjellen og hvorfor påstås det mange steder at man "MÅ" ha originalen? Ellers er jeg nysgjerrig på hva dere tror om dette problemet, eventuelle tips til feilsøking og andre forslag til hva årsaken kan være.
Originalen kjem ikkje ifrå Pro Parts, originalen er det SEM i Åmål som produserar.
Kort oppsummering på kvifor du skal handle en original; tennkassetten dekterar korleis forbrenninga har skjedd, og gir signal til motorstyringa om tenningsbank osv. KAN sjølvsagt hende en priatkassett også gir denne infoen korrekt om den i det heile tatt har bankedeteksjon (noko en del piratkassettar ikkje har), men dumt å sjangse. Akkurat å lage en kopi som gir gnist frå coilane er nok ikkje so vanskelig, men eg er meir skeptisk omkring dette med bankedeteksjon fks. Uansett, hadde glatt lagt dei ekstra kronene for å få dette skikkilig, spar heller inn på noko anna.

kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av kKjaernes » 25 jul 2015, 20:25

Jeg skjønner, skal høre med Din Bil på mandag hva de skal ha for originalen og om de har en kassett jeg kan teste med først.

I produktkatalogen til Pro Parts har de to varianter, en genuine og en aftermarket (fikk ikke lastet opp bilde). Hos speedparts har de en OE og en rimeligere variant, jeg trodde kanskje de er disse fra Pro Parts men ikke sikkert det stemmer. Er det noen som har erfaring med erstatningskassetten til speedparts, eller OE-varianten deres også forsåvidt?
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av Kato » 25 jul 2015, 23:23

Jeg er ikke sikker på hvordan du kom fram til at P1300 er "Torque Limitation Signal Low", den er iht. WIS "Random Misfire Detected. Catalyst Damaging.", med underliggende feilsymptom "Running unevenly and misfiring." Dette harmonerer jo godt med det du erfarer, men når antall mistenninger er så stort at P1300 settes bør du nok være varsom med tung bruk av høyrefoten inntil dette er rettet opp.

P0340 har som feilkriteria at tenning og innsprøyting ikke er synkronisert med kamakselposisjonen, noe som vel kan komme som følge av den mengden mistenninger som her er tilfelle.

Om tennkassetter er det godt med meninger rundt om, men det kan være vel verdt å merke seg det som står i post #8 i lenka: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -kassetter. Av nyere kassetter mener jeg å ha sett TK 3.7D.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jul 2015, 07:52

Alle feilkoder tyder på tennkassett, og P1300 peker som det skrives over her også mot misfire. Misfire kan også komme av feil blanding, dette kan kontrolleres mot multiplikativ fueladapsjon, om du har tilgang på avlesningsverktøy. Årsaken er som oftest falskluft og/eller luftmassemåler. Men tennkassetten ryker du nok på å måtte bytte uansett, så det er det bare å gjøre. Denne kjøper du ORIGINAL. Jeg har sett kopier som f eks ikke skiller mellom rød og svart, alle er røde under det siste strøket lakk... Hvilke spesifikasjoner de er produsert etter kan man jo bare lure på. Siden kassetten er så viktig som den er ved at den står for ionesensingen, er det ikke noe å sjanse på. Høy spenning på avveie kan også stelle til mye festlig med elektronikk, gjerne andre steder enn man tror.

Siden du har kjørt slik en stund, ville jeg også ha byttet pluggene når feilen er utbedret!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av kKjaernes » 26 jul 2015, 11:36

Kato og Ingvar:
Takk for tipsene, dette var informativt. Det sitter en TK 3.7 på min, og som Hjelle påpekte over her er den fra SEM AB.

Takk for svar alle sammen! Dere har overbevist meg - skal forhøre meg med Din Bil og rapportere tilbake her om progresjonen videre..
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av Trope » 26 jul 2015, 21:13

Har en orginal velfungerende tennkassett liggende du kan få kjøpt.
For å teste falsk luft lagde jeg en plugg som passet inn på innsuget med en dekkventil, silikonslange og 75mm endelokk for avløp fra Biltema. Kan legge ut bilder og deleliste.

kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av kKjaernes » 27 jul 2015, 07:28

Trope skrev:Har en orginal velfungerende tennkassett liggende du kan få kjøpt.
For å teste falsk luft lagde jeg en plugg som passet inn på innsuget med en dekkventil, silikonslange og 75mm endelokk for avløp fra Biltema. Kan legge ut bilder og deleliste.
Genialt hvis du kan legge opp bilde og liste ja! Tennkassetten kan være aktuell, men da blir det evt når jeg kommer hjem om to uker for å skru (Våler, sitter i Trondheim nå..).

Ellers er status fra Din Bil at jeg venter på å bli ringt opp fra delelageret. Traff en på verksted og spurte han om feilkodene og hva han mente. Han syns symptomene i utgangspunktet ikke minna om tennkassett, men kunne ikke si hva han trodde det var. Han ville ha meg inn på en feilsøkingstime. De hadde heller ikke mulighet til å la meg teste en kassett i bil, sa han, før jeg evt kjøper ny.
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jul 2015, 07:31

Du kan evt ta en tur over fjorden. Har kassett liggende å teste med, har Tech 2 og kan å bruke den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av kKjaernes » 27 jul 2015, 08:01

Med det sagt skrudde jeg ut strammepluggen til registerkjedet i går. Det var ikke særlig oppløftende. Strammeren er helt i bånn, så det blir visst ut med motor og full pakke der. Jeg skulle ha sjekka dette tidligere, men har ikke kommet så langt. Hadde nede bunnpanna i januar rett etter jeg kjøpte bilen, men der så alt rent og pent ut - ingen sludge. Bilen har heller ikke hatt noen symptomer før motorlampa slo inn nå i sommer.

Ikke lett å vite hvor lenge den har gått i denne tilstanden, men det må jo være en stund i og med at den er helt i bånn. Men kan dette ha noe med feiltenninga å gjøre tror dere?

Prøver å legge inn link til et bilde her (får ikke laste opp..)
https://www.dropbox.com/s/spu4va58tgjhj ... 9.jpg?dl=0
Det siste blanke sporet der er endesporet, og pga koagulert olje stegvis der er jeg ganske sikker på at den ikke har blitt med på vei ut heller. Riktig tolket?

Edit: Snakket med en trivelig kar på delelageret nå. Han syns godt dette tydet på tennkassett, og det hadde de liggende. Har også bestilt komplett register- og balansekjedesats.
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av kKjaernes » 27 jul 2015, 09:34

Fikk løsnet kontakten til luftmassemåleren nå (hadde oversett de små mothakene på hver side, ref første post). Tok en kjøretur, fortsatt feiltenning og blinkende motorlampe. Dog er P1300 nå kun lagret fra tidligere, de som kom opp med LMM utkoblet er kun P0340 og P0300, pluss P0100 for feil på LMM-krets da naturlig nok. Kan legge til at P0301 for feiltenning på sylinder 1 har dukket opp og lå i minnet også.

Er dette fortsatt god nok grunn til å dra og kjøpe den tennkassetten?
Ingvar N629 skrev:Du kan evt ta en tur over fjorden. Har kassett liggende å teste med, har Tech 2 og kan å bruke den.
Takk for tilbudet, kan godt hende jeg gjør det etter lunsj hvis du har tid?
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

Re: 9-5 2004 B205E, feilkoder P1300, P0300 og P0340. Årsak?

Legg inn av kKjaernes » 27 jul 2015, 16:48

Da ble det ny tennkassett! Og, bank i bordet, motorlampa har ikke lyst etterpå og feilmeldingene er borte :D

Den nye kassetten er en TK 3.7 E (gammel var TK 3.7 C). Testet først en liten runde med de gamle pluggene, ingen feilmeldinger men litt ujevn gange ved jevn fart som beskrevet i første post. Byttet så til nye plugger og syns ting ble mer normalt. De gamle luktet ikke så bra, og jeg så et svakt grønnskjær på en (kanskje to) av dem nå - de har altså blitt verre siden siste sjekk.

Da håper jeg dette problemet er ute av verden, så blir det ut med motor for registerbytte om et par ukers tid :roll:

Takk for tipsene så langt!
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

Svar