B234R motor i Kadett C, elektrisk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Supramannen
Innlegg: 13
Registrert: 20 sep 2010, 17:15

B234R motor i Kadett C, elektrisk

Legg inn av Supramannen » 01 aug 2015, 11:46

Hei

Håper noen Saab eksperter kan hjelpe meg. Jeg har kjøpt en Saab 9000 aero 1994 som jeg har tatt ut motoren på, denne skal videre inn i en Kadett c fra 1979.
Jeg har tatt ut ECU og ledninger til denne. (AC, servo og ABS trenger jeg ikke.)
Spørsmålet er om jeg trenger noe mer av det elektriske for å kunne få motoren til og fungere riktig?
Legger ved en del bilder på det som er igjen i motorrommet. Er det noe av dette jeg trenger?

Veldig takknemlig for svar. :) Kan legge ut flere bilder hvis det trengs.


Bilde

Bilde

Hva med ledningene som går til denne runde kontakten?
Bilde

Dette er ledningene fra den runde kontakten på torpedoveggen som går videre inn i kupé.
Bilde

Denne satt på innsuget. Vet ikke helt hva den er til.
Bilde

Bilde

Hva er denne lille boksen som sitter på braketten? Finnes på høyre og venstre side.
Bilde

Bilde
Sist redigert av Supramannen den 04 aug 2015, 12:40, redigert 6 ganger totalt.

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: B234R motor i Kadett C

Legg inn av cmx2k » 01 aug 2015, 12:50

Hvorfor ikke bruke motor fra Opel Calibra turbo, C20LET, som er temmelig bolt-on med de rette delene?
Meget potent motor som jeg faktisk vil påstå er bedre enn Saab sin.

Chip, større intercooler og eksos så har du 315-320hk-480-500nm.

Supramannen
Innlegg: 13
Registrert: 20 sep 2010, 17:15

Re: B234R motor i Kadett C

Legg inn av Supramannen » 01 aug 2015, 16:45

Det er pga pris. Halve prisen for Saab motoren, pluss at denne har allerede steg 3 maptun. Og så skiller det seg ut.
Men ja jeg angrer litt, er veldig mye jobb og få den til og passe i en Kadett.

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Re: B234R motor i Kadett C

Legg inn av B.Elle N126 » 03 aug 2015, 20:30

Skal du trekke på forhjul ? Om ikke bør du vel finne en girkasse fra en omega...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Supramannen
Innlegg: 13
Registrert: 20 sep 2010, 17:15

Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk

Legg inn av Supramannen » 04 aug 2015, 07:56

Jeg var litt utydelig. Beklager. Jeg har det jeg trenger av deler. Eneste jeg lurer på er det elektriske som er igjen i saab. Trenger jeg noe av dette for og kunne få start og at motoren kan gå uten og lage feilkoder?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk

Legg inn av Ingvar N629 » 04 aug 2015, 14:08

Du trenger selve motornettet, ikke mer. Alt av sensorer på selve motoren pluss magnetventil, MAP-sensor, lambdasonde og taktventil til kullfilterboksen. Samt selvsagt Trionicboksen. Er det startsperre på bilen så legger du bare 12v rett på pinnen på Trionic og programmerer om software. Du trenger ikke å ta med noe av dette fra delebilen. Svært bra og mappbart sprut som går disse Opelgreiene dere snakker om en høy gang. Motoren tåler 500 hk uten å åpnes, hvis den er i god stand.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Supramannen
Innlegg: 13
Registrert: 20 sep 2010, 17:15

Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk

Legg inn av Supramannen » 04 aug 2015, 17:20

Takk for et bra svar. :)
Hva er taktventil og hvor sitter denne? Trionicboks, da mener du ECU/hjernen?
Er det noe poeng og ta med diagnose kontakten?
Må jeg laste ned T5 suite for og få programmert bort evt startsperre?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk

Legg inn av Ingvar N629 » 04 aug 2015, 17:39

Taktventilen sitter vel på selve kullfilterboksen, altså systemet for tanklufting. Husker ikke på 9000, men i en av skjermene bruker den å være.

Trionic er motorstyresystemet, så ja ECU.

Diagnosekontakten kan du ta hvis du vil bruke ISAT/Tech2, men du kan jo legge opp senere hvis du trenger den.
Blink i Check Engine-lampa gir en indikasjon på feilen, og med T5 suite får du lest ut noe.

Du kan bruke T5-suite til å programmere bort startsperre ja.

Mapping og annen canbus-kommunikasjon foregår via den lille kontakten som sitter på motornettet rett ved styreboksen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Supramannen
Innlegg: 13
Registrert: 20 sep 2010, 17:15

Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk

Legg inn av Supramannen » 22 aug 2015, 10:04

Noen som vet hvor taktventilen sitter på 9000? Har skrudd av innerskjerm på høyre side. Ingenting der.

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk

Legg inn av Morten N88 » 22 aug 2015, 21:00

Skal ligge på høyre side ja, kullfilterboksen er svart og står bak og ovenfor vindusspylevæskebeholderen. Er en svart plastslange som er koblet til boksen og innsuget, samt noen ledninger.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Svar