Hei, jeg har en Saab 9-5 1998 med ødelagt girkasse og lurer på hvilken kasse jeg kan bytte til, vil helst bytte til ei nyare om mulig. Hva er den nyaste kassa som passa?
Sent fra min HTC One S via Tapatalk
Bytte girkasse :)
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: Bytte girkasse :)
Manuell eller automat
Re: Bytte girkasse :)
Gjelder manuell.
Innmaten er lik på alle fra 00 til 10. Kassene fra 98 og 99 ha et annet delenummer. Men de er like utvendig.
Det ryktes at kassen fra Aero skal være sterkere, men ifølge boken har de samme delenummer.
Er bilen din automat må du sette i kasse fra 98 til 01. 02 og nyere passer ikke.
Disse er like, bortsett fra at planetgiret på kassene til B235R/E og B308 har et annet delenummer.
Innmaten er lik på alle fra 00 til 10. Kassene fra 98 og 99 ha et annet delenummer. Men de er like utvendig.
Det ryktes at kassen fra Aero skal være sterkere, men ifølge boken har de samme delenummer.
Er bilen din automat må du sette i kasse fra 98 til 01. 02 og nyere passer ikke.
Disse er like, bortsett fra at planetgiret på kassene til B235R/E og B308 har et annet delenummer.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte girkasse :)
98 og 99 kasse (manuell) har ikke samme kassehus som de nyere. Bolthullene til brakettene til øvre, venstre motorfeste og fremre momentstag er ulike. De eldre har én brakett som skrus i toppen av kassa og holder både stag og motorfeste, mens de nyere har to braketter. Man kan bruke nyere kasse med nye braketter og momentstag hvis man også bytter subframe, evt sveiser om den man har.
I 2006 (?) kom det en endring på giroverføringa, og med den ble også staget som går inn i kassa endret. Skal man benytte en så ny kasse, må man altså også bytte giroverføringa i motorrommet.
I 2006 (?) kom det en endring på giroverføringa, og med den ble også staget som går inn i kassa endret. Skal man benytte en så ny kasse, må man altså også bytte giroverføringa i motorrommet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Bytte girkasse :)
Sufflerar Ingvar litt her, nye overføringa kom på M04.
-
- Innlegg: 28
- Registrert: 29 apr 2015, 10:38
Re: Bytte girkasse :)
Ej he manuell og hovedproblemet er at jeg ikke får den i revers. Og vil da han en oppgradert kasse som ikke har det problemet. Om jeg har hørt riktig så sku Saab ha fjerna det problemet på kassene som kom i 2001? Eller va det 2003? Vil værtfall ha nyere en det om det går eller så kunne du oppgradere? E det noke å satse på?
Sent fra min HTC One S via Tapatalk
Sent fra min HTC One S via Tapatalk
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Bytte girkasse :)
det stemmer som Ingvar sier att kassehusene er ulike.. det fikk jeg lære på den vanskelige måten :/
Men det går fint ann å bytte over ditt hus på en nyere kasse. men det er en del jobb da..
Paul K
Men det går fint ann å bytte over ditt hus på en nyere kasse. men det er en del jobb da..
Paul K
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo