Rakling fra girkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Rakling fra girkasse

Legg inn av 99Turbo » 27 aug 2015, 15:20

Min sønn har en 9-5 som har en rakling fra girkassa som blir borte når clutchen kobles inn. Jeg antar at det er utløserlageret som lager lyden, men det er ikke akkurat noen typisk lagerlyd. Lyden blir jo raskt verre og noe må gjøres relativt kjapt. Er det noe annet enn utløserlageret som kan lage lyd som forsvinner med innkobling av clutch? Det er snakk om en ganske sint 9-5 med Quaife diff i kassa.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rakling fra girkasse

Legg inn av Ingvar N629 » 27 aug 2015, 15:52

Hvis det ikke er noen lyd under kjøring, er det nok utløserlageret, ja. Kan ikke byttes separat, må bytte komplett slave, og det er forsåvidt like greit med tanke på forholdet arbeidstimer/delekostnad for en slik jobb.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Rakling fra girkasse

Legg inn av 99Turbo » 27 aug 2015, 22:05

Ingen lyd under kjøring nei, var kombinasjonen av symptomer som gav konklusjonen. Men det er jo greit å få en "bekreftelse", er ikke akkurat den vanlig lagerlyden som pleier å komme med utløserlageret. Takker :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rakling fra girkasse

Legg inn av Ingvar N629 » 28 aug 2015, 06:22

Hvis det overhodet ikke er lagerlyd, men kun rakling, så kan det være fjærene i clutchlamellen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

streamak
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 02 sep 2011, 09:20
Medlemsnummer: N2334
Navn: Arne Kristian Åmellem
Bil: M98 9-5 SE+ Estate 2.3
Sted: Notodden

Re: Rakling fra girkasse

Legg inn av streamak » 28 aug 2015, 11:41

Ikke at jeg er noen ekspert, men siden slaven og utløserlageret er samme enhet så antar jeg at lyden ikke er helt den samme som på en vag for eksempel. Blir jo bare synsing fra min side.

Byttet forøvrig utløserlager på egen bil i sommer. Om du skal gjøre det selv er det ganske kurant.
Eneste man må huske på er å prime (fylle slaven med bremseveske) før du montere Kassa igjen.
Kobber innfestinga på Slaven kan være litt kjip. så lurt å være litt forsiktig der, eller kjøpe ny samtidig som slaven.

Kristian og jeg fikk det til, så da klarer andre det :)

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Rakling fra girkasse

Legg inn av 99Turbo » 29 aug 2015, 12:16

Ingvar N629 skrev:Hvis det overhodet ikke er lagerlyd, men kun rakling, så kan det være fjærene i clutchlamellen.
Det har jeg ikke tenkt på engang, men det er en meget plausibel forklaring. Nettopp fraværet av lagerlyd og bare rakling er det som fikk meg til å spørre om det kunne være noe annet. Synes og at det det var rart at lageret tok kvelden så raskt, men det kan en jo si om fjærene og........ Er det noe annet å anbefale enn Spec2 som tåler endel? Om det er fjærene så er jo ikke levetiden akkurat imponerende for å si det slik.......

Svar