Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Moderator: Moderatorer
Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Det er mulig jeg hadde for høye forventninger, men i kveld monterte jeg ny Steg-1 ECU og sportsluftfilter fra Speedparts i min 1994 Saab 9000 2.0T med automat, og ble litt skuffet over resultatet. Jeg forventa vel ikke akkurat at den skulle dra skinnet av pølsa, men at det i hvert fall skulle kjennes sprekere enn det gjorde. Synes også jeg kjente at bilen gikk litt mer "rotete" på tomgang enn vanlig. Jeg kan kjenne at den er noe sprekere enn før, men dette gjelder mest fra stillestående til 40-50 km/t. Fra f.eks. 80-120 km/h var forskjellen fra originalt oppsett (ca. 9,6 sekunder) til "trimma" (ca. 9,02 sekunder) mindre enn jeg hadde regnet med.
Monteringsanvisningen fra Speedparts angir at motoren skal "adapteres" til den nye programvaren ved å kjøre fire aksellerasjoner fra 2000 rpm til 4500 rpm på full gass i fjerde gir. Jeg opplevde at dette var litt vanskelig å få til med automatgir, men prøvde så godt jeg kunne. Kan jeg ha gjort noe feil her?
Selve ECUen "passet" heller ikke i den originale holderen, dvs. at den måtte plasseres motsatt vei av den originale med kontakten opp i stedet for ned. Jeg festet den med strips og forlenget den originale jordingsledningen. Kan jeg ha fått feil ECU?
Er det noen som kan dele noen erfaringer rundt dette?
/K
Monteringsanvisningen fra Speedparts angir at motoren skal "adapteres" til den nye programvaren ved å kjøre fire aksellerasjoner fra 2000 rpm til 4500 rpm på full gass i fjerde gir. Jeg opplevde at dette var litt vanskelig å få til med automatgir, men prøvde så godt jeg kunne. Kan jeg ha gjort noe feil her?
Selve ECUen "passet" heller ikke i den originale holderen, dvs. at den måtte plasseres motsatt vei av den originale med kontakten opp i stedet for ned. Jeg festet den med strips og forlenget den originale jordingsledningen. Kan jeg ha fått feil ECU?
Er det noen som kan dele noen erfaringer rundt dette?
/K
- odin1899
- 0.7 bar
- Innlegg: 178
- Registrert: 06 jan 2013, 19:46
- Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
- Sted: Lier
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Umulig å si hva slags program ble skrevet til EEPROM'et, med mindre man leser det ut met T5Suite på en PC. Er du sikkert du ikke fikk 2.0FPT manuell gir program skrevet til ECU'en?
Sitter det fortsatt en Saab klistremerk på boksen? Hvis ja, hvilken part no.?
Saab 9000 (de senere i hvert fall) og Saab 9-3 T5 ECU er det samme, men PCB'en er vridt 180 grader i boksen. Det er lett nok å skru PCB'en ut og skive det inn i omvendt retning.
Kan du laste opp bildet av din nye ECU?
Sportsluftfilter er forresten bare tull etter min mening.
Sitter det fortsatt en Saab klistremerk på boksen? Hvis ja, hvilken part no.?
Saab 9000 (de senere i hvert fall) og Saab 9-3 T5 ECU er det samme, men PCB'en er vridt 180 grader i boksen. Det er lett nok å skru PCB'en ut og skive det inn i omvendt retning.
Kan du laste opp bildet av din nye ECU?
Sportsluftfilter er forresten bare tull etter min mening.
Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Har du montert magnetventil til turboen, og har du koblet den til riktig? Virker den? Er sikringen til magnetventilen hel? Er drivstegene til magnetventilen (sitter i kretskortet i styreenheten) hele?
Ingen fungerende magnetventil = ikke høyere ladetrykk = ikke mer moro
Du skal merke stor forskjell på original og trim.
Sportsfilteret skal du kaste. Bruk originalt.
Ingen fungerende magnetventil = ikke høyere ladetrykk = ikke mer moro
Du skal merke stor forskjell på original og trim.
Sportsfilteret skal du kaste. Bruk originalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Takk for tips!
Her er bilde av ECUen.
Hvordan sjekker jeg at magnetventilen funker?
Her er bilde av ECUen.
Hvordan sjekker jeg at magnetventilen funker?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Har du i det hele tatt kjøpt og montert magnetventil med slangepakke da? Det må på plass på oppgradering av 2,0 l med 150 hk og må kjøpes i tillegg til programvaren. Spør bare fordi du skriver at du har kjøpt ECU og sportsfilter, men ingenting om magnetventil.
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Original magnetventil er og har vært montert (antakeligvis) siden bilen var ny
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Det er ikke magnetventil på disse originalt!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Det er vel en magnetventil som sitter på høyre side av radiatoren her, langt ned og omtrent i midten av bildet?
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
stemmer, den med 3 slanger
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Må være ettermontert, kanskje bilen har vært trimmet tidligere, men har nå defekt ventil. Sjekk sikringen først, ohm spolene (pin 1-2 og 2-3 på ventilen), og mål drivsteget i boksen;
http://mgmotor.no/mekketips-9-3-02/maal ... vsteg.aspx
http://mgmotor.no/mekketips-9-3-02/maal ... vsteg.aspx
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Måling av motstand i magnetventil:
Når jeg måler med 200 får jeg 03.4 mellom 1-2 og 03.6 mellom 2-3. Måler jeg med 20k får jeg 0.00 mellom både 1-2 og 2-3.
Måling av drivsteg:
Ingen motstand mellom 25-2 og 25-26, og ingen motstand mellom 25-49 på 20k (her skal det være 1.45 ifølge mgmotor.no). Dette gjelder begge ECUene.
Betyr dette at magnetventilen er gåen, og at den har slått ut drivstegene i begge ECUene?
Når jeg måler med 200 får jeg 03.4 mellom 1-2 og 03.6 mellom 2-3. Måler jeg med 20k får jeg 0.00 mellom både 1-2 og 2-3.
Måling av drivsteg:
Ingen motstand mellom 25-2 og 25-26, og ingen motstand mellom 25-49 på 20k (her skal det være 1.45 ifølge mgmotor.no). Dette gjelder begge ECUene.
Betyr dette at magnetventilen er gåen, og at den har slått ut drivstegene i begge ECUene?
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Sikringen er forøvrig helt fin.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Nei da er nok MV i orden. Boksen derimot...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Takk for alle tips! Dette forumet er genialt.
Jeg har et par spørsmål til:
Er det noe ved bilen/motoren som kan ha slått ut boksen fra Speedparts, eller er det sannsynlig at jeg har fått en dårlig boks?
Burde jeg gjøre noe med motoren før jeg evt. installerer en ny, oppgradert ECU?
Jeg har ingen sammenligningsgrunnlag, men synes bilen (originalt) drar litt dårlig fra rundt 2000rpm. Hvordan kan jeg bekrefte eller avkrefte dette?
Jeg har et par spørsmål til:
Er det noe ved bilen/motoren som kan ha slått ut boksen fra Speedparts, eller er det sannsynlig at jeg har fått en dårlig boks?
Burde jeg gjøre noe med motoren før jeg evt. installerer en ny, oppgradert ECU?
Jeg har ingen sammenligningsgrunnlag, men synes bilen (originalt) drar litt dårlig fra rundt 2000rpm. Hvordan kan jeg bekrefte eller avkrefte dette?
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Hei igjen,
Jeg prøver meg på nytt:
Vil en ødelagt magnetventil ta knekken på drivstegene i ECUen?
Jeg prøver meg på nytt:
Vil en ødelagt magnetventil ta knekken på drivstegene i ECUen?