Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Ikke nødvendigvis nei, men kortslutning i drivsteg tar knekken på magnetventilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Har du målt at sikringen er i orden evt. byttet den? Når du sier det ikke er motstand mellom pinnene, mener du da 0,00 ohm eller at det viser brudd(uendelig motstand)? Vær også klar over at ikke alle multimetere er like gode og nøyaktige. 1,45 ohm er ikke mye og du bør sjekke at multimeteret ditt er i stand til å måle dette. På et godt og nøyaktig multimeter er det normalt å måle 0,2-0,3 ohm når du legger målepinnene mot hverandre som er motstanden i måleledningene. Dette kan man da nullstille før man begynner å måle eller bare ha i bakhodet at man må trekke dette fra på det man måler. Jeg har ikke målt selv på slike bokser men måler ganske mye motstander på rund 1 ohm...
Tenk også på at du kan ha brudd på ledningene mellom boksen og magnetventilen...
Hva var forresten grunnen til at du måtte snu boksen? Hva var det som ikke passet?
Kan det være at du har fått en boks til en 9-3....
Tenk også på at du kan ha brudd på ledningene mellom boksen og magnetventilen...
Hva var forresten grunnen til at du måtte snu boksen? Hva var det som ikke passet?
Kan det være at du har fått en boks til en 9-3....
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Skal ikke være 1,45 ohm. Multimeteret skal da stå på 20k.
Boksen har nok kanskje hørt til en 9-3 ja, men det spiller egentlig ingen rolle, tar man ut printet (kontakten sitter fast i dette og blir med i ett stykke) kan det settes begge veier i boksen, ellers er de like og eneste forskjell er softwaren som er programmert inn i boksen.
Boksen har nok kanskje hørt til en 9-3 ja, men det spiller egentlig ingen rolle, tar man ut printet (kontakten sitter fast i dette og blir med i ett stykke) kan det settes begge veier i boksen, ellers er de like og eneste forskjell er softwaren som er programmert inn i boksen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Har du målt at sikringen er i orden evt. byttet den?
Satt inn en ny sikring for sikkerhets skyld, så den er i orden.
Kretskortet satt feil vei i boksen (i hvert fall for min bil), slik at den ikke passet i holderen. Jeg skrudde opp og snudde det, og passet veldig på å gjøre dette svært forsiktig slik at ingenting ble skadet.Hva var forresten grunnen til at du måtte snu boksen? Hva var det som ikke passet?
Jeg er dessverre lite kjent med multimetere, så det kan godt hende jeg måler feil.Når du sier det ikke er motstand mellom pinnene, mener du da 0,00 ohm eller at det viser brudd(uendelig motstand)? Vær også klar over at ikke alle multimetere er like gode og nøyaktige. 1,45 ohm er ikke mye og du bør sjekke at multimeteret ditt er i stand til å måle dette. På et godt og nøyaktig multimeter er det normalt å måle 0,2-0,3 ohm når du legger målepinnene mot hverandre som er motstanden i måleledningene. Dette kan man da nullstille før man begynner å måle eller bare ha i bakhodet at man må trekke dette fra på det man måler. Jeg har ikke målt selv på slike bokser men måler ganske mye motstander på rund 1 ohm...
Jeg gjorde som i guiden din. Stilte inn multimeteret på 20k, og fikk 0,00/ingen måling/uendelig motstand.Skal ikke være 1,45 ohm. Multimeteret skal da stå på 20k.
Re: Dårlig ytelse fra Steg-1 ECU (Speedparts, Saab 9000 automat)?
Dro opp til Speedparts på torsdag. Det endte med et lite hyggelig møte og pengene for ECUen tilbake på konto, så da er jeg tilbake til start. Jeg er fortsatt veldig sugen på å få bilen til å gå litt bedre. Tenker å bestille Steg 1 fra Maptun, men vil gjerne ta mine forhåndsregler slik at jeg ikke ender opp i samme situasjon igjen. Har dere noen tips til sjekkpunkter jeg bør gjøre før evt. montering av ny trim-boks (bortsett fra funksjonstest av MV)?