Hei,
Ny på dette forumet.
Har en 9-5 2000mod A/T Aero som nylig fikk ny brukt motor pga gjennomslag på cyl#1.
Den "nye" motoren føles grei ut, men har et par symptomer på at ikke alt er helt optimalt:
-Det ene er at turbotrykk-"indikatoren" i dash'et viser normalt, ca i mellom gult og rødsone, av og til en nålsbredde over i rødfeltet, men live data på OBD scanner viser bare 150-160kPa(0,5-0,6 bar overtrykk) i MAP verdi
-Det andre er at motoren sviver åpenbart fint på tomgang helt til den settes i D eller R, da begynner den å jage på tomgang. Det går bort når jeg gir litt gass.
Ting som er sjekket til nå
-komp.test viser ifra 210psi på laveste cylinder, til 225psi på høyeste, vel innenfor max differanse på 2bar(30psi)
-enveisventiler på EVAP systemet virker som de skal -har prøvd å kjøre med den øverste slangen plugget på ladetrykksventilen for sikkerhets skyld
-dumpventil er sjekket OK
-ingen åpenbare lekkasjer på de mindre vakuum slangene
Har fått feilkoder P1312 og 1334(DIC), og P0340 (Crank posisjon sensor), men disse kan vel også trigges av andre problemer?
Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP
Moderator: Moderatorer
Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP
Jagingen ved å sette bilen i Drive og Revers, ser ut til å stamme ifra at girkasseoljen måtte få "sette" seg skikkelig. så det punktet er friskmeldt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP
Falskluft. LMM registrerer mer luftmasse enn det som når inn til motoren. Turbomåleren viser luftmasse, ikke trykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP
Da blir det leakdown test til helga, så får jeg forhåpentlig svar på detta tullet.
Tusen takk for input Ingvar!
Tusen takk for input Ingvar!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP
Leakdowntest? Lekkasjen er nok i innsugssystemet, ikke i motoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP
Leakdown test var nok kanskje litt feil bruk av ord, men hadde tenkt å ta for meg det meste av lekkasje-tester til helga uansett, iom at den var gått noen km og det var litt differanse på komp.testene jeg tok forrige helg, da jeg byttea motor.
Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP
Da var bilen friskmeldt og jeg kan konkludere med at de nenvte symtomene med høyt luftforbruk ihht "truboindikator", men lavt aktuellt ladetrykk skyldes at LMM stod montert feil vei. Gikk litt fort i svingene mot slutten av motorbyttet.
Det er rimelig logisk slik jeg ser det; LMM viser at det er masse luftforbruk, så den hindrer behovet for å øke ladetrykk....
Det er rimelig logisk slik jeg ser det; LMM viser at det er masse luftforbruk, så den hindrer behovet for å øke ladetrykk....
