Side 1 av 1

Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP

Lagt inn: 15 sep 2015, 13:05
av S12Jens
Hei,

Ny på dette forumet.

Har en 9-5 2000mod A/T Aero som nylig fikk ny brukt motor pga gjennomslag på cyl#1.

Den "nye" motoren føles grei ut, men har et par symptomer på at ikke alt er helt optimalt:

-Det ene er at turbotrykk-"indikatoren" i dash'et viser normalt, ca i mellom gult og rødsone, av og til en nålsbredde over i rødfeltet, men live data på OBD scanner viser bare 150-160kPa(0,5-0,6 bar overtrykk) i MAP verdi

-Det andre er at motoren sviver åpenbart fint på tomgang helt til den settes i D eller R, da begynner den å jage på tomgang. Det går bort når jeg gir litt gass.

Ting som er sjekket til nå

-komp.test viser ifra 210psi på laveste cylinder, til 225psi på høyeste, vel innenfor max differanse på 2bar(30psi)
-enveisventiler på EVAP systemet virker som de skal -har prøvd å kjøre med den øverste slangen plugget på ladetrykksventilen for sikkerhets skyld
-dumpventil er sjekket OK
-ingen åpenbare lekkasjer på de mindre vakuum slangene


Har fått feilkoder P1312 og 1334(DIC), og P0340 (Crank posisjon sensor), men disse kan vel også trigges av andre problemer?

Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP

Lagt inn: 16 sep 2015, 14:57
av S12Jens
Jagingen ved å sette bilen i Drive og Revers, ser ut til å stamme ifra at girkasseoljen måtte få "sette" seg skikkelig. så det punktet er friskmeldt.

Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP

Lagt inn: 16 sep 2015, 15:05
av Ingvar N629
Falskluft. LMM registrerer mer luftmasse enn det som når inn til motoren. Turbomåleren viser luftmasse, ikke trykk.

Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP

Lagt inn: 16 sep 2015, 18:59
av S12Jens
Da blir det leakdown test til helga, så får jeg forhåpentlig svar på detta tullet.

Tusen takk for input Ingvar!

Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP

Lagt inn: 16 sep 2015, 19:40
av Ingvar N629
Leakdowntest? Lekkasjen er nok i innsugssystemet, ikke i motoren.

Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP

Lagt inn: 16 sep 2015, 21:46
av S12Jens
Leakdown test var nok kanskje litt feil bruk av ord, men hadde tenkt å ta for meg det meste av lekkasje-tester til helga uansett, iom at den var gått noen km og det var litt differanse på komp.testene jeg tok forrige helg, da jeg byttea motor.

Re: Turbotrykk 2 - viser normalt i dash, men kun 150-160kPa MAP

Lagt inn: 21 sep 2015, 10:03
av S12Jens
Da var bilen friskmeldt og jeg kan konkludere med at de nenvte symtomene med høyt luftforbruk ihht "truboindikator", men lavt aktuellt ladetrykk skyldes at LMM stod montert feil vei. Gikk litt fort i svingene mot slutten av motorbyttet.

Det er rimelig logisk slik jeg ser det; LMM viser at det er masse luftforbruk, så den hindrer behovet for å øke ladetrykk....:-)