sliten Oljering? 9-5 2.0t
Lagt inn: 08 okt 2015, 22:00
Gjelder en 99mod 9-5 2.0t - med Garret gt17
For en mnd. siden byttet jeg turbo til en turbo som vistnok kun skal ha gått 32000km. For et par dager siden startet jeg opp til ekstremt mye eksos, veldig typisk turbohavari. Ladetrykksmåleren viste også bare 0,3bar i vakum etter oppstarten, og det tok litt tid før det ble 0,6bar. Har tatt en kompresjonstest noe som viste 14bar jevnt på hele motoren, så stempelringene er ok.
Har tatt av kobra og det ligger en "dam" av olje i kompressorhuset samt at "utgangen" på trykksia er blaut i olje. Om man setter pekefingeren på spindelen er det ikke noe problem å skyve spindelen opp å ned. Hva er normalt slakke og hva er unormalt mye?
Har en litt svart tennplugg på sylinder 3, den er dog helt tørr. I følge Din bil i Trondheim kan Oljeringen på stempelet være gåen, og at det er den som er skyldig. Kan en oljering være gåen uten at dette merkes på kompresjonen? (snakker om mengder olje som forsvant mens bilen sto å gikk noen min på tomgang.)
For en mnd. siden byttet jeg turbo til en turbo som vistnok kun skal ha gått 32000km. For et par dager siden startet jeg opp til ekstremt mye eksos, veldig typisk turbohavari. Ladetrykksmåleren viste også bare 0,3bar i vakum etter oppstarten, og det tok litt tid før det ble 0,6bar. Har tatt en kompresjonstest noe som viste 14bar jevnt på hele motoren, så stempelringene er ok.
Har tatt av kobra og det ligger en "dam" av olje i kompressorhuset samt at "utgangen" på trykksia er blaut i olje. Om man setter pekefingeren på spindelen er det ikke noe problem å skyve spindelen opp å ned. Hva er normalt slakke og hva er unormalt mye?
Har en litt svart tennplugg på sylinder 3, den er dog helt tørr. I følge Din bil i Trondheim kan Oljeringen på stempelet være gåen, og at det er den som er skyldig. Kan en oljering være gåen uten at dette merkes på kompresjonen? (snakker om mengder olje som forsvant mens bilen sto å gikk noen min på tomgang.)