Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
Moderator: Moderatorer
Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
MajorNes (majones) dukket opp på peilepinnen og jeg krøp til korset og kjøpte oljefelle-kit.
Jeg har snoket på forumet og fulgt anvisninger.
Her klipper jeg og limer en anvisning på framgangsmåte med cred... til dere andre:
1: Oppgradert oljefelle
Skruvat.no har en link til bruksanvisningen mht bytte til oppgradert oljefelle https://www.skruvat.no/Veivhusventilasjon-P11198.aspx Bruksanvisningen ligger under teksten "Technical Service Bulletin 210-2561 Crankcase Ventilation Kit" nede på siden.
2: Ettertrekking av topp
- majonessuppa kunne kanskje tenkes å komme fra kjølevæskelekkasje. For å forebygge så ettertrakk jeg toppen slik som forklart her
-—---------------------------------------------------
Re: Pepperkakedeig som olje
Legg innav Ingvar N629 » 12 des 2013, 11:49
Ettertrekking av topp:
Løsne én bolt, dra til med 40 Nm, løsne neste, dra til med 40 Nm osv. Når du har tatt alle, drar du på nytt med 60 Nm, og så drar du 90 grader til slutt. Altså 40 nm - 60 nm - 90 grader. Rekkefølgen står i Haynes, men om du ikke har den så er det så enkelt at du starter i midten og fortsetter utover, og tar de yttereste på hver side til slutt. Finnes sikkert en skisse med nummerering på nettet om du googler.
Ventilasjonssatsen du linker til er korrekt type, det mangler tre slanger og én ventil som ikke er med i oppgraderingen, det er retur fra oljefelle til bunnpanne, den store slangen fra toppdeksel til oljefelle, og den tynne slangen fra toppdeksel til spjeldhus. Det er viktig at den hvite enveisventilen som sitter på den tynne slangen fungerer, den skal åpne når du blåser i slangen retning fra toppdeksel, og andre veien skal den stenge. Er den ikke i orden, så bytt. Sjekk også de andre slangene, er de morkne så bytt.
----------------------------------------
Jeg har snoket på forumet og fulgt anvisninger.
Her klipper jeg og limer en anvisning på framgangsmåte med cred... til dere andre:
1: Oppgradert oljefelle
Skruvat.no har en link til bruksanvisningen mht bytte til oppgradert oljefelle https://www.skruvat.no/Veivhusventilasjon-P11198.aspx Bruksanvisningen ligger under teksten "Technical Service Bulletin 210-2561 Crankcase Ventilation Kit" nede på siden.
2: Ettertrekking av topp
- majonessuppa kunne kanskje tenkes å komme fra kjølevæskelekkasje. For å forebygge så ettertrakk jeg toppen slik som forklart her
-—---------------------------------------------------
Re: Pepperkakedeig som olje
Legg innav Ingvar N629 » 12 des 2013, 11:49
Ettertrekking av topp:
Løsne én bolt, dra til med 40 Nm, løsne neste, dra til med 40 Nm osv. Når du har tatt alle, drar du på nytt med 60 Nm, og så drar du 90 grader til slutt. Altså 40 nm - 60 nm - 90 grader. Rekkefølgen står i Haynes, men om du ikke har den så er det så enkelt at du starter i midten og fortsetter utover, og tar de yttereste på hver side til slutt. Finnes sikkert en skisse med nummerering på nettet om du googler.
Ventilasjonssatsen du linker til er korrekt type, det mangler tre slanger og én ventil som ikke er med i oppgraderingen, det er retur fra oljefelle til bunnpanne, den store slangen fra toppdeksel til oljefelle, og den tynne slangen fra toppdeksel til spjeldhus. Det er viktig at den hvite enveisventilen som sitter på den tynne slangen fungerer, den skal åpne når du blåser i slangen retning fra toppdeksel, og andre veien skal den stenge. Er den ikke i orden, så bytt. Sjekk også de andre slangene, er de morkne så bytt.
----------------------------------------
Sist redigert av Landmann den 16 okt 2015, 06:54, redigert 1 gang totalt.
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5
Til min overraskelse så var kamdekselet gulle rent; no sludge.
Og ... i ettertid så skulle jeg f.. i å ettertrekke toppen av to grunner:
1. Jeg vet nemlig ikke om toppen har vært ettertrukket tidligere ... og dette er strekkbolter så ....
2. Kaaaanskje burde jeg ha sjekket tidligere eieres kjørestil ... det er nemlig ved hardkjøring at boltene får kjørt seg. Søndagskjøring skremmer ingen, selv ikke strekkbolter.
Vel, vel .... nå har jeg gjort det som gjerast skulle.
Og ... i ettertid så skulle jeg f.. i å ettertrekke toppen av to grunner:
1. Jeg vet nemlig ikke om toppen har vært ettertrukket tidligere ... og dette er strekkbolter så ....
2. Kaaaanskje burde jeg ha sjekket tidligere eieres kjørestil ... det er nemlig ved hardkjøring at boltene får kjørt seg. Søndagskjøring skremmer ingen, selv ikke strekkbolter.
Vel, vel .... nå har jeg gjort det som gjerast skulle.
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
35 mil etter - og jeg kan melde at majonesen er borte uten oljeskift; kun ved kjøring. Fuktigheten i oljen (majonesen) har fordampet.
Jeg spurte forhandler om ikke den oppgraderte oljefellen burde vært gratis til tross for at garanti og reklamasjon forlengst har gått ut. Nope - dette kan beraktes som en programvareoppdatering svarte sneipen!
(Det er to slanger som byttes ut, samt omkjøring av koblingspunkter. Selve oljefellen; plastkassen, tror jeg er den samme. Rett i overkant av kr 800,-.)
Jeg spurte forhandler om ikke den oppgraderte oljefellen burde vært gratis til tross for at garanti og reklamasjon forlengst har gått ut. Nope - dette kan beraktes som en programvareoppdatering svarte sneipen!
(Det er to slanger som byttes ut, samt omkjøring av koblingspunkter. Selve oljefellen; plastkassen, tror jeg er den samme. Rett i overkant av kr 800,-.)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
Sannheita er at kitet er kraftig sponsa av Saab, skulle en betalt vanlig pris for dette hadde vi snakka 2 og 3 gongen på delene... Handla for nokre år sidan dette kitet samt dei to ekstra slangane som ikkje er inkl, trur eg betalte rundt 7-800 SEK for det.
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
Skal snart kaste meg på samme jobb med å etterstramme toppen, og lurte i den forbindelse på hva slags hode er det på strekkboltene?
Unbrako? Torx? og størrelse?`Alle bildene her som kanskje kunne antydet det, er ikke lengre tilgjengelige..
Greit å ha alt av verktøy tilgjengelig før man begynner å skru..
(Gjelder forøvrig Saab 9-5 -01 B205, hvis det er forskjeller..)
Unbrako? Torx? og størrelse?`Alle bildene her som kanskje kunne antydet det, er ikke lengre tilgjengelige..
Greit å ha alt av verktøy tilgjengelig før man begynner å skru..
(Gjelder forøvrig Saab 9-5 -01 B205, hvis det er forskjeller..)
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
Mener å huske Torx E16 om jeg ikke tar feil.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
Har nå fått gjort jobben, men etter å ha gjort dette, kom det fryktelig mye hvit røyk ved tomgang (mye mer enn normalt ved kald motor, men ikke snakk om røyklegging av nabolaget).. Har ikke turt å kjøre den enda, før jeg har fått sjekket med dere, men er dette normalt? Er det snakk om litt kjøleveske som lekker når løsner, "forbrenner" og blir borte, eller er noe riv ruskende galt? Tok en og en bolt - 40Nm, en og en på 60Nm og til slutt 90grader..
Eller tipper dere at toppakninga har revnet og stramminga har gjort vond værre?
Eller tipper dere at toppakninga har revnet og stramminga har gjort vond værre?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
Det hadde du helt rett i!TurboTrykk skrev:Mener å huske Torx E16 om jeg ikke tar feil.
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
Har du latt bilen gå seg god og varm igjen? Kan ligge litt kondens i eksosen, spesielt nå når det har vært ganske kjølig ute. Jeg hadde latt bilen bli driftsvarm, så tatt meg en liten kjøretur og sett om det bedret seg. Er pakningen gåen, så er den like gåen uansett om du prøver den eller ikke. Holder en knapp på at det kommer segArnesl N1394 skrev:Har nå fått gjort jobben, men etter å ha gjort dette, kom det fryktelig mye hvit røyk ved tomgang (mye mer enn normalt ved kald motor, men ikke snakk om røyklegging av nabolaget).. Har ikke turt å kjøre den enda, før jeg har fått sjekket med dere, men er dette normalt? Er det snakk om litt kjøleveske som lekker når løsner, "forbrenner" og blir borte, eller er noe riv ruskende galt? Tok en og en bolt - 40Nm, en og en på 60Nm og til slutt 90grader..
Eller tipper dere at toppakninga har revnet og stramminga har gjort vond værre?
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
Løsnet du alle boltene samtidig? Eller løsnet du én, strammet i tre steg og gikk videre til bolt nr.2?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
Løsnet 1 bolt, strammet denne 40Nm, deretter samme med 2, osv. Når alle var strammet 40Nm, begynte jeg med 60Nm på nr 1, deretter 60Nm på nr 2, osv. Når alle var strammet 60Nm, gikk jeg på med 90 grader i samme rekkefølge.Kristian N2215 skrev:Løsnet du alle boltene samtidig? Eller løsnet du én, strammet i tre steg og gikk videre til bolt nr.2?
Slik jeg tolket at det skulle gjøres ifølge WIS.. Var det feil?
Har kjørt en tur nå så den har gått seg god og varm, men fortsatt over normalen mye grå eksos.
Virker dog som om olja er bittelitt tynnere i viskositet enn hva den normalt sett skulle vært.. (Byttet for få dager siden..) Dog er peilenivået omtrent på millimeteren der den pleier å være etter ett skift, så om det hadde vært større menger vann som hadde trengt inn, som igjen skulle kunne påvirke viskositeten, så burde kanskje nivået også vært høyere på peilepinnen..?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
Høres ut som du har gjort det rett:) Slapp du ut trykket fra ekspansjonstanken for kjølevann før du begynnte å stramme over toppen?
Får du vann i olja så bør du se det lett på fargen.
Hvordan er tilstanden på turboen din? Mye slakke?
Får du vann i olja så bør du se det lett på fargen.
Hvordan er tilstanden på turboen din? Mye slakke?
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Re: Bytte av "oljefelle" samt ettertrekking av topp 9-5 (LØST)
Ja, slapp ut trykket (løsnet på lokket).
Aner egentlig ikke tilstand på turboen, kjenner jeg flaksen min, så knekker jeg enten bolter, muttere eller verktøy så fort jeg skal begynne å
skru på noe som er såpass gammelt og tilsynelatende "rustet fast", så akkurat den sjekken har jeg utsatt..
Men litt tilfeldig om den skulle skjære seg samtidig som jeg skulle etterstramme toppen.. Men skal aldri si aldri..
Får vel bare kjøre som normalt, peile olje og sjekke kjøleveskenivå ofte, og håpe det går over..
Men takk så lenge for alle innspill og tips, skal ikke se bort ifra at jeg plutselig kommer tilbake med flere spørsmål..
Aner egentlig ikke tilstand på turboen, kjenner jeg flaksen min, så knekker jeg enten bolter, muttere eller verktøy så fort jeg skal begynne å
skru på noe som er såpass gammelt og tilsynelatende "rustet fast", så akkurat den sjekken har jeg utsatt..
Men litt tilfeldig om den skulle skjære seg samtidig som jeg skulle etterstramme toppen.. Men skal aldri si aldri..
Får vel bare kjøre som normalt, peile olje og sjekke kjøleveskenivå ofte, og håpe det går over..
Men takk så lenge for alle innspill og tips, skal ikke se bort ifra at jeg plutselig kommer tilbake med flere spørsmål..
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*