AC kompressor Saab 95

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Knemater
Innlegg: 6
Registrert: 24 jun 2014, 22:11

AC kompressor Saab 95

Legg inn av Knemater » 21 okt 2015, 17:19

Hei folkens!

Jeg har en 2001 mod 2,3t hvor det den siste tiden har fått høre en "buldring" som kommer fra 1100-1500 rpm. Plukket av dekselrt i hjulbuen, og merket raskt at det var ca 10mm sideveis slark i klutchen til AC-pumpa. Har lest meg litt opp på nettet, og prøvd å sette AC i OFF eller ECON, men det hjelper ikke på lyden. Derimot hører jeg et lett "smell" dersom den blir skrudd på mens motoren er igang.

Så begynner problemet. Jeg er fjellarbeider på ukependling i Sunndalsøra, og er avhengig av at bilen går hjem til mandag. Verksted og deler er tilnærmet umulig å oppdrive. Men, jeg snakket med en verksmester på Vestfold Auto og han sa det var laget en 9-5 uten AC, og dermed ville det være mulig å koble ut løpehjulet ved å kjøpe en reim til denne.

Har noen innspill og evnt. tips om hva slags reim jeg skal kjøpe?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: AC kompressor Saab 95

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 okt 2015, 17:30

Du skal då ha denne reima; https://www.maptunparts.se/motordelar/r ... an-ac.html
Sidan det virkar som du treng denne reima fort vil eg anbefale å stikke innom Saab-forhandlaren din, dei leverar somregel delane over natt.
Saab-nummeret på reima er 4896312. Mulig andre som MEca eller MEkonomen også kan skaffe denne.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: AC kompressor Saab 95

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 okt 2015, 17:41

Det gjeld BTW for manuell kasse, er tydligvis ei kortare reim om du har automat...

Litt Googling får fram desse: http://www.gatesautocat.com/article/6PK2000 om det er manuell og http://www.gatesautocat.com/article/6PK1980 om det er aut. Der står det lista bilar som har samme reima, so kan du jakte på litt fleire merkeverksted om du må ha reima på dagen.

Knemater
Innlegg: 6
Registrert: 24 jun 2014, 22:11

Re: AC kompressor Saab 95

Legg inn av Knemater » 21 okt 2015, 17:57

Hei og takk for raskt svar.

Får ta en tur til Molde imorgen kveld hvis jeg ikke får noen treff her på verksted lokalt. Tror du dette er noe de selger på f.eks biltema?

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: AC kompressor Saab 95

Legg inn av saab2012 » 21 okt 2015, 18:45

Koble i fra ledningen nede på ac-kompressoren,clutsen er da utkoblet. obs ulyd kan også oppstå på løpehjul-strammehjul og dynamolager. skift løpehjul-strammehjul ved drivreimskift

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: AC kompressor Saab 95

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 okt 2015, 18:59

Hei, Bilema har ikkje denne reima, dei har kun til bil med AC kva eg kan sjå. Ser Mekonomen i Molde kan skaffe reima du treng, men dei har den ikkje på lager i Molde ser eg. Hadde nok heller ringt Saab-verkstedet på Molde eller nemnte Mekonomen.
Saab på Molde finn du på tlf 71 24 91 60 / http://www2.saabparts.com/no-no/norway/ ... 20Molde%20

Ellers finns det jo BilXtra i Sunndalen, dei kan heilt sikkert også skaffe denne om du ikkje MÅ ha den på dagen.

Knemater
Innlegg: 6
Registrert: 24 jun 2014, 22:11

Re: AC kompressor Saab 95

Legg inn av Knemater » 21 okt 2015, 20:51

Hei! Har funnet frem delenummer til meca og at den også passer til en Mercedes w201 med spesifikt motornummer. Så da tar jeg en tur ned på Bilxtra (som ligger rett nedafor hotellet i Sunndalsøra) og bestiller en imorgen tidlig.

Byttet løpehjul og vannpumpe for 50.000 km siden, og har kjent etter slakk - men de virker fine alle sammen. Skal se om jeg ikke kan få sjekka dynamoen også! Men for å være helt sikker på at brumminga kommer fra reima, kan jeg da løsne spennhjulet med en 1/2" pipe og bare starte opp? Ingen lyd = problem funnet?

Det kan jo uansett ikke være 10mm sidelengs vandring på kompressoren?

Knemater
Innlegg: 6
Registrert: 24 jun 2014, 22:11

Re: AC kompressor Saab 95

Legg inn av Knemater » 22 okt 2015, 06:38

Fant ut at det var bilverksted knytta til Meca i Sunndal, og da var det en smal sak å ordne del. Levering på 24 timer på en plass som dette - det er imponerende!

Skal se om jeg ikke får gått over alt igjen, for jeg må vell sjekke spennrulla og servopumpa også. Men er det da sånn at jeg bare kan sette en 1/2" pipe i den utløseren og starte opp? Hvis lyden er borte, vil det iallefall utelukke motorfeste og alt annet som ikke er knytta til den reima.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: AC kompressor Saab 95

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 okt 2015, 08:48

Skal du avlaste reima, sett et 1/2" forlengarskaft eller lignande i spennaren, avlaste reima og plukk den av istadenfor å berre låse av spennaren.
Å plukke av reima er fort gjordt når en alikavel har tatt vekk "bomerangen". Om lyden forsvinn kan du anta at det har med noko som vert drive rundt av reima ja. Husk også på at du ikkje bør køyre motoren so lenge utan reima, all den tid vasspumpa også går på denne reima.

Svar