CO-utslipp OG900 T16
Moderator: Moderatorer
CO-utslipp OG900 T16
Hei!
Cab'en min strøk på utslippstesten i årets EU-kontroll. CO 0,8. Skal være maks 0,5, men er vel normalt mye lavere på disse bilene?
Er det katalysatoren som har takket for seg? Den eneste endringen på bilen siden sist test er at luftmassemåleren er byttet. Til en brukt en. Riktig versjon.
Ber om råd. Er det bare å grave i lommeboka og bytte katalysator? Eller kan luftmassemåleren være synderen? Eller noe helt annet?
Knut
Cab'en min strøk på utslippstesten i årets EU-kontroll. CO 0,8. Skal være maks 0,5, men er vel normalt mye lavere på disse bilene?
Er det katalysatoren som har takket for seg? Den eneste endringen på bilen siden sist test er at luftmassemåleren er byttet. Til en brukt en. Riktig versjon.
Ber om råd. Er det bare å grave i lommeboka og bytte katalysator? Eller kan luftmassemåleren være synderen? Eller noe helt annet?
Knut
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: CO-utslipp OG900 T16
Sjekk lambdaverdien, dersom den pendler rundt 1 så er det katalysatoren som må skiftes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: CO-utslipp OG900 T16
Takk for kjapt svar. Du mener at om lambdasensoren er frisk og viser rundt én volt så må det være katalysatoren?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: CO-utslipp OG900 T16
Hvis motoren pendler rundt lambda 1, så er blandingen riktig og lambdasonden gjør sin jobb, da er forutsetningen fra motorens side for at katalysatoren skal kunne gjøre sin jobb oppfylt - i tillegg må katalysatoren være varm nok. Dvs dersom den fortsatt ikke fungerer som den skal, er det selve katalysatoren det er noe galt med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: CO-utslipp OG900 T16
Takker!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: CO-utslipp OG900 T16
Om lambda 1 tilsvarer 1 volt er jeg tvilende til, mener 1 volt er max for en smalbåndslambda og at det indikerer mager blanding, hvis jeg husker rett nå så vil det si at 0,5 V er lambda 1. Lambda skal pendle om denne verdien, et par tidels volt opp og ned må du nok regne med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: CO-utslipp OG900 T16
Nå er jeg litt lat...
Hvordan måler jeg enklest at lambdasensoren er fornøyd?
Hvordan måler jeg enklest at lambdasensoren er fornøyd?
-94 turbo cab
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: CO-utslipp OG900 T16
Mål spenning mellom signal-ledningen på lambdaen og jord (gjerne rett på sonden). Skal pendle om 0,5V (+/- noen tideler) med rundt én svingning i sekundet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: CO-utslipp OG900 T16
Da fikk jeg omsider målt. Startet med kald motor og etter en tid (oppvarming av sensor) krøp spenningen oppover til 0,8 og stabiliserte seg rundt 0,7 etterhvert.
Koplet til sensoren igjen og kjørte motoren noenlunde varm. Ny måling: Praktisk talt 0,0V !
Da går den altså på skikkelig feit blanding? Slitte dyser?
Kontrollsjekk på varm motor: Minus 75mV ! Er lambdasensoren tullerusk?
Skal vente til motoren er kald og kjøre ny måling igjen.
Koplet til sensoren igjen og kjørte motoren noenlunde varm. Ny måling: Praktisk talt 0,0V !
Da går den altså på skikkelig feit blanding? Slitte dyser?
Kontrollsjekk på varm motor: Minus 75mV ! Er lambdasensoren tullerusk?
Skal vente til motoren er kald og kjøre ny måling igjen.
-94 turbo cab
Re: CO-utslipp OG900 T16
Har lest meg opp litt: Høy spenning = feit blanding. Lav spenning = mager blanding. Så om sensoren min er defekt (slutter å virke når den blir skikkelig varm) vil jo LH-en pøse på med bensin for å prøve å bringe blandingen i balanse = 0,45V.
Tror jeg satser på ny sensor
Tror jeg satser på ny sensor
Re: CO-utslipp OG900 T16
Det var lambdasensoren, ja. Så vet jeg det: Selv om den tilsynelatende er OK på første test med kald motor kan den streike når den blir skikkelig varm.
CO er nå 0,11.
CO er nå 0,11.