L?st ratt ??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HaakonEF
Innlegg: 16
Registrert: 03 mai 2004, 01:00
Sted: Sætre

Løst ratt ??

Legg inn av HaakonEF » 02 feb 2005, 10:45

Sitter og lurer litt,
da jeg kjøpte bilen (9000 CD) lagde rattet en gnisselyd ved omdreining. Selger forklarte smilende at det var bare å trekke rattet litt til seg, så forsvant det.. (det fungerer, rattet har en "slark" i lengderetning på ca 3 mm) Rattet holder seg der så lenge det ikke får press andre veien.

Min tanke er jo at dette kanskje ikke er så normalt og ufarlig som det hørtes ut :?
Noen med erfaring på dette?

Ting 2: Jeg driver å etterfyller servoen til stadighet og innser at det muligens er en ikke ubetydelig lekkasje et sted. Det er ikke så enkelt å finne ut hvor lekkasjen er, så her er vel et alternativ å starte med å bytte deler. Noen som har en formening om hva som bør byttes først??
Saab 9000 CD '89 (x)
Ufrivillig og sansynligvis midlertidig uten Saab

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 02 feb 2005, 11:24

Slakke i rattstammen kan komme av slark i lengdejusteringen, det er ikke sikkert at det slakke i selve akslingene. Det er to måter å bli kvitt gnisselyden. Litt silikonspray under rattet funker som regel, event ta av rattet og puss av det på undersiden med sandpapir. Har gjort dett på min bil med godt resultat.

Lekasje i servo er kjipt, du får prøve å vaske rundt beholderen og pumpen slik at du ser en lekasje lettere. Det kan jo også så klart være servoen som lekker, da burde du oppdage det hvis du løsner på belgene på enden av styrestagene.
Å begynne å skifte deler i blinde kan bli dyrt.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 02 feb 2005, 13:00

På de eldre 9000 bilene var det et problem med at festene til rattstammen var svake. Jeg har selv fått hele rattet i fanget, så det kan nok være lurt å sjekke om hvordan sveisen i festene har det.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Re: Løst ratt ??

Legg inn av ArntR N315 » 02 feb 2005, 13:03

HaakonEF skrev:
Ting 2: Jeg driver å etterfyller servoen til stadighet og innser at det muligens er en ikke ubetydelig lekkasje et sted. Det er ikke så enkelt å finne ut hvor lekkasjen er, så her er vel et alternativ å starte med å bytte deler. Noen som har en formening om hva som bør byttes først??
Vell.. hadde lekkasje på servoen på min gamle 9k CD også... fikk annmerkning på EU, samt at jeg til stadighet fyllte og fyllte på..

Vell.. hos meg lå feilen at det var lekkasje der slanger går inn på servopumpa.. slangeklemma var "løs", slik at det lekket olje jevnt og trutt...

Bytta slange og slangeklemme (trudde slangen var lekk).. problemet forsvant..

Må av med venstre innerskjerm da...

God Bedring til din CD..

mvh

ArntR.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Svar