Side 1 av 1

Løst ratt ??

Lagt inn: 02 feb 2005, 10:45
av HaakonEF
Sitter og lurer litt,
da jeg kjøpte bilen (9000 CD) lagde rattet en gnisselyd ved omdreining. Selger forklarte smilende at det var bare å trekke rattet litt til seg, så forsvant det.. (det fungerer, rattet har en "slark" i lengderetning på ca 3 mm) Rattet holder seg der så lenge det ikke får press andre veien.

Min tanke er jo at dette kanskje ikke er så normalt og ufarlig som det hørtes ut :?
Noen med erfaring på dette?

Ting 2: Jeg driver å etterfyller servoen til stadighet og innser at det muligens er en ikke ubetydelig lekkasje et sted. Det er ikke så enkelt å finne ut hvor lekkasjen er, så her er vel et alternativ å starte med å bytte deler. Noen som har en formening om hva som bør byttes først??

Lagt inn: 02 feb 2005, 11:24
av Øyvind
Slakke i rattstammen kan komme av slark i lengdejusteringen, det er ikke sikkert at det slakke i selve akslingene. Det er to måter å bli kvitt gnisselyden. Litt silikonspray under rattet funker som regel, event ta av rattet og puss av det på undersiden med sandpapir. Har gjort dett på min bil med godt resultat.

Lekasje i servo er kjipt, du får prøve å vaske rundt beholderen og pumpen slik at du ser en lekasje lettere. Det kan jo også så klart være servoen som lekker, da burde du oppdage det hvis du løsner på belgene på enden av styrestagene.
Å begynne å skifte deler i blinde kan bli dyrt.

Lagt inn: 02 feb 2005, 13:00
av Johnny
På de eldre 9000 bilene var det et problem med at festene til rattstammen var svake. Jeg har selv fått hele rattet i fanget, så det kan nok være lurt å sjekke om hvordan sveisen i festene har det.

Mvh
Johnny

Re: Løst ratt ??

Lagt inn: 02 feb 2005, 13:03
av ArntR N315
HaakonEF skrev:
Ting 2: Jeg driver å etterfyller servoen til stadighet og innser at det muligens er en ikke ubetydelig lekkasje et sted. Det er ikke så enkelt å finne ut hvor lekkasjen er, så her er vel et alternativ å starte med å bytte deler. Noen som har en formening om hva som bør byttes først??
Vell.. hadde lekkasje på servoen på min gamle 9k CD også... fikk annmerkning på EU, samt at jeg til stadighet fyllte og fyllte på..

Vell.. hos meg lå feilen at det var lekkasje der slanger går inn på servopumpa.. slangeklemma var "løs", slik at det lekket olje jevnt og trutt...

Bytta slange og slangeklemme (trudde slangen var lekk).. problemet forsvant..

Må av med venstre innerskjerm da...

God Bedring til din CD..

mvh

ArntR.