Dieselvarmer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Terje63
Innlegg: 7
Registrert: 23 okt 2014, 21:45

Dieselvarmer

Legg inn av Terje63 » 28 nov 2015, 22:49

Dieselvarmer på min Saab 9 3 150 Tdi 2007 modell bråker mye og slår seg inn veldig mye. Noen som vet om innslagspunkt på temp motor/ute kan endres? Går det an å dekke til grillen litt på vinteren så motoren blir varmere?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Re: Dieselvarmer

Legg inn av skognils » 30 nov 2015, 15:19

starter når det er kaldere enn +8 grader

er nok ingen som jeg kjenner til som har klart å programmere den bort.
er noen som fjerner sikringen slik at den ikke starter (finnes vel også noen som har laget seg bryter).

tror nok det er mulig å lage seg slikt trekk forran grillen som en hadde på bilene før. vil tro at det ikke gir overoppheting på dieseln om vinteren.
hilsen Nils som kjører 2007 med 120hk diesel

Revox
Innlegg: 1
Registrert: 24 feb 2016, 23:25

Re: Dieselvarmer

Legg inn av Revox » 24 feb 2016, 23:57

Den kan programmeres vekk med Tech2. Men ser ingen grunn til å gjøre det med annet den begynner å røyklegge nabolaget eller lignende. Det er en grunn til at den er der.
Er det 5minus grader ute klarer ikke den motoren å holde normal driftstemperatur med annet den kjører oppover. Da soter den mer enn den skal, noe som igjen tetter EGR, DPF, ventiltetninger etc. Ut over å starte når det er kaldere enn +8 vil den ikke starte om batteriet er dårlig eller drivstofftanken nesten tom. Den bruker også MYE strøm så vær forsiktig med å bruke den som motorvarmer om vinteren.

Svar