Erfaringer med 9-3SC 120hk tid

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Erfaringer med 9-3SC 120hk tid

Legg inn av skognils » 09 des 2015, 15:17

hei
Siden 9-3SC begynner å bli en billig bil på bruktmarkedet er det nok mange som lurer på å kjøpe en slik. Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer om styrker og svakheter med denne bilen.
jeg eier en 2007modell med 120hk dieselmotor.
jeg har hatt bilen siden sommeren 2010 hvor den var gått 80" km og eier den fortsatt med en km stand på 167" nå

når jeg kjøpte bilen hadde den gått som firmabil og jeg fikk byttet alle 3 baklyktene da disse hadde sprekker, jeg fikk også med 8 nye dekk og nye plast på siden av bilen(kanalskjørt). i tillegg fikk jeg nytt setetrekk og setevarme på sitteputen i sjåførsetet da skinnet hadde en revne der og setevarmen funket ikke.

i løpet av garantitiden etter bruktbilkjøpet fikk jeg byttet EGR ventil og fikk byttet ene hjullageret framme.

jeg har skiftet følgende i perioden 80" - 167" km
- bremseskiver og klosser framme er skiftet 2 ganger
- bremseskiver og klosser bak
- fjærer fremme og fjærlager(knekt fjær)
- øvre bærearmer på begge sider bak er skiftet 2 ganger
- bærebroer framme er skiftet 2 ganger på ene siden og 1 gang på den andre
- kyllingstag til stabstag på alle hjul
- foringer til stabstag bak (utrolig stor forskjell i kjøreegenskaper når det ble ok)
- batteri
- xenonpærer
- registerreim og vannpumpe
- tetting på kamaksling(var oljelekkasje der)
- foring i giroverføring (bestilte kit fra twostroketoturbo og det fugerte supert)
- nedre reimhjul på registerreim(var sprukket og fikk feilkode p0340 av og til og den var tungstartet når den var kald.. byttet regreim og vannpumpe samtidig)
- viftereim/multireim med strammer og løpehjul
- glødeplugger
- glidebolter på alle bremsekaliptre
- sommer og vinterdekk, olje, oljefilter, luftfilter, vindusviskere lyspærer og kupefilter er selvfølgelig skiftet flere ganger underveis

ting som ikke funker NÅ er:
- varmen i ene sidespeilet har takket for seg (trolig varmetråder i speilglasset)
- sentrallåsen på passasjerdøren framme fungerer av og til ikke
- AC. ble fylt på gass i sommer men det er trolig lekkasje en eller annen plass
- har pusset litt overflaterust på alle hjulbuer og gjort en enkel amatør lakkering av dette. (hele bilen er pen lagtfra, men langtfra pen i lakken og er nå bruksbil så da er det ikke så nøye)

ting som jeg skal bytte:
- endeledd på styrestag begge sider framme(har liggende nye men de gamle er fortsatt tight)
- gummislange til bremsecaliptre fremme (har de liggende)

ting som jeg kanskje bør bytte:
- støtdempere og fjærer

ting jeg håper jeg slipper å bytte de neste 50" km
- dobbelmassesvinghjul og clutch (svinghjul er en svakhet på moderne dieselmotorer)
- dynamo (er vel ett under at min ha holdt så mange km ifølge erfaringene til andre)
- Dieselvarmer(Eberspracher)
- turbo

Kjapt oppsummert så har bilen krev ganske mye vedlikehold, men ikke SÅ dyrt vedlikehold og når en ser på det så har nok det dyreste vedlikeholdet vært forbundet til den italienske oljebrenneren under panseret (EGR, regreim, vannpumpe, tetting, glødeplugger,reimer og løpehjul) som nok har stukket av med litt over 30 000,-
så om jeg skal anbefale noe så må det være å heller betale bensinforbruket og ha en bensinturbo under panseret. er trolig mindre totalkostnad med det.
Bilen er super å kjøre og har en nydelig komfort kombinert med sportslige kjøreegenskaper. bilen har også gode lys og ser bra ut. jeg har aldri hatt driftsstopp på bilen så den har vært trofast.


Er det noen andre som har erfaringer å dele med denne type bil

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Re: Erfaringer med 9-3SC 120hk tid

Legg inn av skognils » 14 des 2015, 09:31

Kjørte 800km i helga, oslo - voss t/r, og hadde forbruk på 0,56liter/mil med skiboks og mye last.
Nydelig langturkomfort med behagelig lydnivå og gode seter, lys og kjøreegenskaper gjør at man er glad i bilen.

Svar