utslippstest på dieselmotor
Moderator: Moderatorer
utslippstest på dieselmotor
Firmaet hadde nettopp utslippstest av en av hiacene på Naf. Motoren gikk i biter. Er det normalt å kjøre dieselmotorene så hardt at dem sprenges, og i såfall er det vanlig med alvorlige motorskader som følge av dette? Må dieselmotorene kjøres så djevelsk hardt under test?
2002 9-5 Aero automat
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: utslippstest på dieselmotor
Vil jo tro motoren er bygd for å brukes... om den går til fandens under testen, så var det nok en defekthet i motoren..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
utslippstest på dieselmotor
Det er kjent at en dieselmotor aldri må kjøres på høyt turtall uten belastning.
Vi hadde hiace som firmabil på en tidligere arbeidsplass, som havarerte under EU-kontroll. Den ble da kjørt på høyt turtall uten belastning.
Sent from my iPad using Tapatalk
Vi hadde hiace som firmabil på en tidligere arbeidsplass, som havarerte under EU-kontroll. Den ble da kjørt på høyt turtall uten belastning.
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: utslippstest på dieselmotor
Oi, gjelder det enkle dieselmotorer uten elektronikk også? Kan du forklare hva som skjer?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
utslippstest på dieselmotor
Det som oftes skjer er at dieselmotorer soter ned samt at det dannes oljeavleiringer og koks i motoren. Når motoren kjøres på høyt turtall uten belastning kan sot og avleiringer løsne og føre til at ventilene henger seg i åpen stilling. Dermed banker stempel og ventiler sammen og et havari er faktum.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: utslippstest på dieselmotor
og her er vi inne på noe som er aktuelt.. Dersom statens uvesen eller andre skal gjøre effekttest på min bil så vil jeg ha ett skriv som sier at de tar på seg all skyld om det skjer noe. Effekttest er en stor belastning for motoren og jeg vil tro de er i en juridisk gråsone dersom de skal gjennomføre slike tester. Det vil jeg anta er hovedgrunnen til at det ikke gjennomføres slike tester for å ta de som har Chiptrimmet bilene sine
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: utslippstest på dieselmotor
De spurte om det var greit å ta en testtur da jeg var innom trafikkstasjonen for mistanke om trim. Han kjørte ganske friskt, men han kjørte i det minste.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 293
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: utslippstest på dieselmotor
Jeg observerte en gang en kontrollør på et verksted, som hadde en gammel diesel inne til EU kontroll. Han holdt på ganske lenge med en del rusing av motor. Det var jo for å være snill, for å prøve å få den under grensa for utslipp.
Skal du få lavt utslipp er det jo en fordel om motor og katalysator er god og varm, og gjerne litt hardkjørt i forkant. På bensinmotor kan du jo hjelpe til med litt etanol, men forsiktig med mengde om ikke den er beregnet for det.
På EU kontroll skal styring (retningsstabilitet og selvoppretting) sjekkes ved prøvekjøring. Da er det nok mange kontrollører som gasser godt på, og tar da utslippstesten etter dette når ting er godt å varmt..
Skal du få lavt utslipp er det jo en fordel om motor og katalysator er god og varm, og gjerne litt hardkjørt i forkant. På bensinmotor kan du jo hjelpe til med litt etanol, men forsiktig med mengde om ikke den er beregnet for det.
På EU kontroll skal styring (retningsstabilitet og selvoppretting) sjekkes ved prøvekjøring. Da er det nok mange kontrollører som gasser godt på, og tar da utslippstesten etter dette når ting er godt å varmt..
Re: utslippstest på dieselmotor
Åssen gikk det? Høres voldsomt ut at de testkjører bilen sånn. Vi som kjører pent liker jo ikke at bilen blir herjet istykker.
2002 9-5 Aero automat
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 293
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: utslippstest på dieselmotor
Nå var dette en gammel Mercedes, og den var ikke min. Men jeg skjønte godt hva han holdt på med. Om han til slutt klarte å få utslippstall på riktig side av grensa vet jeg ikke..
Litt røff behandling skal jo en bil tåle innimellom, men er jo ikke moro at andre er hardhendt med Saabene våre hvertfall
Inntrykk fra mine EU kontroller har vært positive. De har lagt godviljen til noen ganger når ting har vært på grensa, og heller gitt beskjed om sånn og sånn, og at dette må taes snart. En gang kom jeg tilbake etter få minutter pga ting med bremser. Etter noen rolige og fornuftige ord fra meg, tok de bilen inn på rullene igjen, og klarte med litt godvilje å godkjenne den.
Men regler og grenser er satt, og skal egentlig være greie å forholde seg til. Ikke mye rom for tolkning tror jeg. Kan nok ikke regne med at godvilje deles ut i hytt å gevær, hehe. At noen har prøvd å lure til seg unødvendig reparasjon, har jeg ikke vært ute for.
Litt røff behandling skal jo en bil tåle innimellom, men er jo ikke moro at andre er hardhendt med Saabene våre hvertfall
Inntrykk fra mine EU kontroller har vært positive. De har lagt godviljen til noen ganger når ting har vært på grensa, og heller gitt beskjed om sånn og sånn, og at dette må taes snart. En gang kom jeg tilbake etter få minutter pga ting med bremser. Etter noen rolige og fornuftige ord fra meg, tok de bilen inn på rullene igjen, og klarte med litt godvilje å godkjenne den.
Men regler og grenser er satt, og skal egentlig være greie å forholde seg til. Ikke mye rom for tolkning tror jeg. Kan nok ikke regne med at godvilje deles ut i hytt å gevær, hehe. At noen har prøvd å lure til seg unødvendig reparasjon, har jeg ikke vært ute for.