utslippstest på dieselmotor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

utslippstest på dieselmotor

Legg inn av ut218 » 10 des 2015, 17:16

Firmaet hadde nettopp utslippstest av en av hiacene på Naf. Motoren gikk i biter. Er det normalt å kjøre dieselmotorene så hardt at dem sprenges, og i såfall er det vanlig med alvorlige motorskader som følge av dette? Må dieselmotorene kjøres så djevelsk hardt under test?
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: utslippstest på dieselmotor

Legg inn av Paradigm N558 » 10 des 2015, 18:09

Vil jo tro motoren er bygd for å brukes... om den går til fandens under testen, så var det nok en defekthet i motoren..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

utslippstest på dieselmotor

Legg inn av Trope » 11 des 2015, 19:22

Det er kjent at en dieselmotor aldri må kjøres på høyt turtall uten belastning.
Vi hadde hiace som firmabil på en tidligere arbeidsplass, som havarerte under EU-kontroll. Den ble da kjørt på høyt turtall uten belastning.


Sent from my iPad using Tapatalk

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: utslippstest på dieselmotor

Legg inn av redturbo » 12 des 2015, 08:57

Oi, gjelder det enkle dieselmotorer uten elektronikk også? Kan du forklare hva som skjer?

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

utslippstest på dieselmotor

Legg inn av Trope » 13 des 2015, 12:09

Det som oftes skjer er at dieselmotorer soter ned samt at det dannes oljeavleiringer og koks i motoren. Når motoren kjøres på høyt turtall uten belastning kan sot og avleiringer løsne og føre til at ventilene henger seg i åpen stilling. Dermed banker stempel og ventiler sammen og et havari er faktum.


Sent from my iPhone using Tapatalk

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Re: utslippstest på dieselmotor

Legg inn av skognils » 14 des 2015, 09:43

og her er vi inne på noe som er aktuelt.. Dersom statens uvesen eller andre skal gjøre effekttest på min bil så vil jeg ha ett skriv som sier at de tar på seg all skyld om det skjer noe. Effekttest er en stor belastning for motoren og jeg vil tro de er i en juridisk gråsone dersom de skal gjennomføre slike tester. Det vil jeg anta er hovedgrunnen til at det ikke gjennomføres slike tester for å ta de som har Chiptrimmet bilene sine

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: utslippstest på dieselmotor

Legg inn av TiaZzz » 14 des 2015, 10:18

De spurte om det var greit å ta en testtur da jeg var innom trafikkstasjonen for mistanke om trim. Han kjørte ganske friskt, men han kjørte i det minste.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: utslippstest på dieselmotor

Legg inn av totakt » 14 des 2015, 16:08

Jeg observerte en gang en kontrollør på et verksted, som hadde en gammel diesel inne til EU kontroll. Han holdt på ganske lenge med en del rusing av motor. Det var jo for å være snill, for å prøve å få den under grensa for utslipp.
Skal du få lavt utslipp er det jo en fordel om motor og katalysator er god og varm, og gjerne litt hardkjørt i forkant. På bensinmotor kan du jo hjelpe til med litt etanol, men forsiktig med mengde om ikke den er beregnet for det.
På EU kontroll skal styring (retningsstabilitet og selvoppretting) sjekkes ved prøvekjøring. Da er det nok mange kontrollører som gasser godt på, og tar da utslippstesten etter dette når ting er godt å varmt..

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: utslippstest på dieselmotor

Legg inn av ut218 » 14 des 2015, 16:50

Åssen gikk det? Høres voldsomt ut at de testkjører bilen sånn. Vi som kjører pent liker jo ikke at bilen blir herjet istykker.
2002 9-5 Aero automat

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: utslippstest på dieselmotor

Legg inn av totakt » 14 des 2015, 17:51

Nå var dette en gammel Mercedes, og den var ikke min. Men jeg skjønte godt hva han holdt på med. Om han til slutt klarte å få utslippstall på riktig side av grensa vet jeg ikke..
Litt røff behandling skal jo en bil tåle innimellom, men er jo ikke moro at andre er hardhendt med Saabene våre hvertfall :-)

Inntrykk fra mine EU kontroller har vært positive. De har lagt godviljen til noen ganger når ting har vært på grensa, og heller gitt beskjed om sånn og sånn, og at dette må taes snart. En gang kom jeg tilbake etter få minutter pga ting med bremser. Etter noen rolige og fornuftige ord fra meg, tok de bilen inn på rullene igjen, og klarte med litt godvilje å godkjenne den.
Men regler og grenser er satt, og skal egentlig være greie å forholde seg til. Ikke mye rom for tolkning tror jeg. Kan nok ikke regne med at godvilje deles ut i hytt å gevær, hehe. At noen har prøvd å lure til seg unødvendig reparasjon, har jeg ikke vært ute for.

Svar