Alle Saab dieselbiler solg ny i Norge har dieselvarmer. Dette fordi dieselmotoren har så høy virkningsgrad at den ikke klarer å opprettholde driftstemperatur på motoren i kaldt vær. Alle dieselvarmerene er instillt som
tillegsvarmer for å opprettholde/ oppnå raskt driftstemperatur på motorens kjølevann. På 9-3 (1998-2002) kobles denne inn av bilen selv ved følgende gitte betingelser:
1. Motor startet.
2. Kjølevanntemp under 75 grader.
3. Utetemperatur under + 5 grader (Registrert av SID, kjørecomputer)
4. Dieseltanken mer enn 20% full
Varmeren starter og går på full effekt til kjølevannet har en temp på 80 grader, da slår den seg ned på halv effekt. Varmeren slår seg av av seg selv når driftstemperaturen på motoren er 85 grader. Varmeren slår seg på igjen når temperaturen er nede i 75 grader.
Varmeren gjør kun 2 startforsøk. Har den ikke startet da må du vente til bilen har vært gjennom en kjøresyklus. Etter 10 misslykkede startforsøk låser varmeren seg og kan ikke startes igjen før den er resatt med tech2 eller eber diagnoseinstrument.
Dieselvarmeren er koblet inn i kjøesløyfen til motoren med en varmeveksler som varmer opp vannet. En karftig flamme brenner inne i varmeren. Dette gjør at du holder driftstemperaturen oppe på motoren, og at du får godt og varmt vann inn til varmeapparatet. Om vinteren får du mye fortere varme i bilen.
Parkeringsvarmer
9-3 (1998-2002) Kan ha dette som tillegsutstyr. Da kan du også starte varmeren uten at motoren går. Bilen er da utstyrt med et ekstra rele og en sirkulasjonspumpe. Varmeren startes da manuellt eller på timer via SID. Varmeren starter da uten at motoren går, sirkulasjonspumpen gir varmt vann inn til varmeapparatet, viften i varmapparatet startes av SID. Varmeren kan maks gå 60 minutter før denslår seg av, for å ikke tappe batteriet. Med parkeringsvarmer har du varm og isfri bil om morgenen.

Dieselvarmeren er markert med grønt. Releboksen til høyre (bak turboen) finnes kun om du har parkeringsvarmer
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.