9-5 2,0t starter ikke

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

9-5 2,0t starter ikke

Legg inn av Snurrbo » 08 feb 2016, 12:02

Hei folkens, lenge siden sist!

9-5en min starter ikke, dvs tenner ikke i det hele tatt. Den gikk helt normalt på fredag, men i går ville den plutselig ikke i det hele tatt. Jeg tok ut pluggene, og de ser ikke like ut.
Bilde
Beklager mye blits på bildet, men fargene er omtrent som virkeligheten. Pluggene til sylinder 1 og 4 er gylden brun som den nederst på bildet, mens 2 og 3 er hvite. Det lukter bensin av 1 og 4, men ikke av 2 og 3. Jeg mistenker bensininnsprøytningen. Er de koblet parvis, eller er sammenhengen mellom 2 og 3 tilfeldig?

(En parentes som jeg er usikker på om er relevant: Jeg har hatt feilkode P1312 en gang i blant, noen ganger alene og noen ganger sammen med P1334. Det er jo tenningsfeil på sylinder 1 og 2 for P1312 og på sylinder 3 og 4 for P1334. Dette inntreffer bare når bilen er stoppet driftsvarm, og så startet opp igjen kort tide etterpå (2 - 10 min kanskje). Jeg har lurt på om tennkassetten er dårlig, men siden bilen går helt normalt har jeg utsatt å bytte den… Alltid lurt... Kan det ha noe med dette å gjøre?)
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: 9-5 2,0t starter ikke

Legg inn av TurboTrykk » 08 feb 2016, 12:08

Sjekk veivakselføler. Kan du byttelåne kassett med noen så er den lett å eliminere. Regner med du hører at bensinpumpen går.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Re: 9-5 2,0t starter ikke

Legg inn av Snurrbo » 08 feb 2016, 15:29

Takk for raskt svar!

Jeg har lest om veivakselføleren, men jeg har fått inntrykk av at den pleier å feile når motoren er varm? Jeg har fått feilkodene når den har vært varm, men startvanskene jeg sliter med nå kom med kald motor.

Bilen står i en trang garasje med fronten inn, så det er begrenset hvor mye jeg har kommet til foreløpig. Det slår meg nå at jeg kan høre bensinpumpa under baksetet. Skal dobbeltsjekke det...
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-5 2,0t starter ikke

Legg inn av Kato » 08 feb 2016, 16:13

Snurrbo skrev:- (En parentes som jeg er usikker på om er relevant: Jeg har hatt feilkode P1312 en gang i blant, noen ganger alene og noen ganger sammen med P1334. Det er jo tenningsfeil på sylinder 1 og 2 for P1312 og på sylinder 3 og 4 for P1334. Dette inntreffer bare når bilen er stoppet driftsvarm, og så startet opp igjen kort tide etterpå (2 - 10 min kanskje). Jeg har lurt på om tennkassetten er dårlig, men siden bilen går helt normalt har jeg utsatt å bytte den… Alltid lurt... Kan det ha noe med dette å gjøre?)
Disse DTCs (sammen med P0340) er klassiske symptomer på feil ved tennkassett, men kan selvfølgelig ha andre årsaker også. Og: Der ER en sammenheng mellom sylinder #1 / #4, og #2 / #3, både ifm. start av motoren og "knockdetection". Siden motoren ikke har kamaksel kjenner styreenheten (ECU) ved start ikke hvilke sylindre som er i kompresjonsstilling og derav "fyres" sylinder #1 og #4 samtidig og deretter #2 og -3.

Når det gjelder tennkassett er det en god idé å lese om erfaringer og registreringer som finnes på det svenske forumet: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -kassetter

Det er vel verd å merke seg at en sviktende kassett ofte kan ha symptomer en tid for så feile totalt, samt dette med bruk av "piratkassetter". Det skader heller ikke å skifte pluggene samtidig med ev. skifte av kassett, det jo en relativt rimelig investering.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Re: 9-5 2,0t starter ikke

Legg inn av Snurrbo » 09 feb 2016, 14:48

Jeg kasta inn håndkleet i går, og ringte NAF. Da var planen å få bilen kjørt til verksted, sånn at profesjonelle kunne ta seg av prøving og feiling.

Da NAF-bilen kom, prøvde vi å starte den igjen uten det minste tegn til tenning. Det luktet bensin, men han banket på tanken i tilfelle det var bensinpumpa likevel. Vi prøvde startgass også, og kjørte den ganske lenge på startmotor. Da batteriet viste svakhetstegn var det egentlig på tide å gi opp. Han hentet likevel sin battery booster, og da startet jammen bilen :-D

Hans teori ble da at motoren var rå, altså oversvømt med bensin. Vi kjørte den lenge på startmotor mens han tittet rundt der fremme, så vi kan jo ha fått sirkulert ut nok til at den til slutt tente. Jeg mistenker fortsatt tennkassetten. Jeg får fra flere kanter inntrykk av at den kan vise svakhetstegn over tid, og være litt av og på. Det kan jo stemme med det jeg opplever.

Takk for svar til både TurboTrykk og Kato =D> Det er godt å ha dette forumet! Man får gode svar fort, og om diagnosen er feil så får man uansett hjelp til å tenke klart og bli dyttet i riktig retning.
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Gjenåpnet: Re: 9-5 2,0t starter ikke

Legg inn av Snurrbo » 01 mar 2016, 11:21

Jeg må ta opp igjen denne tråden…

Dagen etter NAF-besøket sto bilen igjen. Jeg kjøpte tennkassett og plugger og byttet disse. Etterpå fikk jeg tenning, men motoren ville ikke gå. Da oppdaget jeg at Ca85-verdien i Open-SID var 508, altså 51 % etanol i tanken (Vi har ikke fylt E85 på et halvt år). Ved å gi full gass i det motoren tente fikk jeg den til å hoste i gang. Den røykla nabolaget med hvit eksos, men senket etter hvert turtallet til en normal tomgang. Jeg lurer på om ECU har justert adapsjonen i et forsøk på å få starte? Fungerer den sånn?

Så gikk den normalt i en uke (noen korte turer til jobb og butikker), og vi dro på langtur. Vi tok en pause etter 20 mil, sto i 45-60 minutter og bilen startet normalt. Så kjørte vi 20 mil til, fylte bensin og da ville ikke bilen starte etter 10 minutters stopp (startmotor går, men ingen tenning). Da tenkte jeg veivakselgiver igjen. Vi satt og filosoferte litt og prøvde flere ganger. Jeg gikk ut og banket på tanken og etterpå startet den! Altså bensinpumpe. Etter en ny uke med småkjøring og normale starter fikk vi samme problem på vei hjem. Ville ikke starte etter kort stopp på langtur, flere forsøk med banking på tanken gav start ca 40 minutter etter at vi stoppet. Denne gangen fikk vi feilmelding: P0336, feil på veivakselgiver. Kan det være at 40 minutter med ca -2 grader i lufta gir nok kjøling til at veivakselgiveren kommer til seg selv igjen? Har min banking på tanken ingenting å si mens nedkjøling av veivakselgiveren egentlig har vært løsningen?

Et symptom vi har kjent i blant i denne perioden er at motoren fusker litt under normal kjøring. Det virker som at den mister kraft en brøkdel av et sekund for så å fortsette som normalt. Det oppleves som et rykk i hele bilen. Kan veivakselgiveren gi sånne feil, eller er dette et tegn på dårlig bensinpumpe?
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Gjenåpnet: Re: 9-5 2,0t starter ikke

Legg inn av Kato » 01 mar 2016, 11:55

Jeg holder en knapp på at det var nedkjøling av veivakselgiveren heller en banking på tanken som brakte dere videre. Det du opplever av symptomer ved stopp og under kjøring er begge klassiske ved feil med givereren. Selvfølgelig kan det være drivstoffpumpa også, men når du har fått DTC P0336 ville jeg nok ha startet med giveren. Denne har jo bl.a. som funksjon å trekke reléet til pumpa ved start, etter at ECM detekterer signal fra giveren.

En indikasjon til kan være, når bilen ikke starter, er å sjekke turtelleren om den løfter nåla ørlite når starteren går. Gjør den ikke det, peker også dette mot veivakselgiver.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 2,0t starter ikke

Legg inn av Ingvar N629 » 01 mar 2016, 17:42

Angående adapsjonsverdien din på over 50% E85, bør du lese dette:
viewtopic.php?f=29&t=45532
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar