Strømtrekk på saab 9-5
Moderator: Moderatorer
Strømtrekk på saab 9-5
Hei har et problem med saaben. En 9-5 2.0t 06 modell. Når bilen er av trekker den ca 1A via kabelen som går til maxi fusene til høyre ved siden av batteriet. Når jeg trekker ut den nest øverste så forsvinner lekasjen men jeg vet ikke hva denne går til? Noen som har et diagram eller råd på dette?
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Strømtrekk på saab 9-5
Er det kablene som går fra batteriet du sikter til? Og i så tilfelle mener jeg det er fire kabler der, to like tykke (16 mm2), én litt tynnere (10mm2) og én enda tynnere (6 mm2), og hvilken av disse er det du kobler av?
Du er oppmerksom på at de forskjellige styringsmodulene trekker en god del strøm i inntil 25 minutter etter at tenningsnøkkelen er trukket og bilen er låst?
Det elektriske systemet er fordelt over et stort antall diagrammer, så det er ikke lett å peke på hvilket som er aktuelt i ditt tilfelle, med de opplysninger du har gitt (så langt).
Du er oppmerksom på at de forskjellige styringsmodulene trekker en god del strøm i inntil 25 minutter etter at tenningsnøkkelen er trukket og bilen er låst?
Det elektriske systemet er fordelt over et stort antall diagrammer, så det er ikke lett å peke på hvilket som er aktuelt i ditt tilfelle, med de opplysninger du har gitt (så langt).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: Strømtrekk på saab 9-5
bilen har gått tom for strøm uttalige ganger. Da har bilen stått i ro i 1-2 dager. Har pleid å vente en stund før jeg måler. Og da måler jeg på den nest største kabelen som går sammen med en større kabel fra + skoen. Jeg vet ikke størrelsen, men den mater maxifusene som står ved siden av batteriet. Det er 5 sikkringer på 60A hver. De står loddrett og det er sikkring nr 2 øverst som trekker strøm.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Strømtrekk på saab 9-5
Jeg vet ikke om det er sikringskurs #2 eller -4 som står øverst, ser du om dette er merket ifm. holderen eller på innsiden av lokket?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: Strømtrekk på saab 9-5
De er ikke merket noen steder desverre .Kato skrev:Jeg vet ikke om det er sikringskurs #2 eller -4 som står øverst, ser du om dette er merket ifm. holderen eller på innsiden av lokket?
Re: Strømtrekk på saab 9-5
Mulig jeg har funnet et skjema det er for 2005 men ser ganske likt ut som min 9-5.
Re: Strømtrekk på saab 9-5
Vet ikke om det har noen sammenheng men av og til så vil nærlysene stå på når bilen skrues av. Det hjelper ikke å skru dem av med lysbryteren, nøkkelen må vries på on for å så vri den tilbake igjen. Har byttet lysrele men det hjalp lite. Tenkte at det kanskje var follow me home funskjonen som hang seg opp, men den skrur seg på når frontdøren lukkes. Må alltid sjekke om lysene er på hver gang jeg går fra bilen.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Strømtrekk på saab 9-5
Oversikten ifm. sikringsboksen er som for din 2006 også, men det gjenstår å finne ut hvilken sikring den nest øverste er. Én måte å gjøre det på, er å trekke denne sikringen og så måle for spenning på begge punktene oppe på feks. sikring #1 i elsentralen i instrumentpanelet. Måles det da ikke spenning der så vet du jo hva som mates av maxisikringen - eller #4 i tilfelle den fortsatt er spenningssatt.
EDIT 1: Jeg ser nå siste posten din, og da mener jeg kontaktsettet ifm. tenningsnøkkelen kommer opp som en mulig mistenkt.
EDIT 2: - og i så tilfelle er det sikring #4 i maxisentralen som bør trekkes for om mulig isolere feilkilden
EDIT 3: "Spretter" tenningslåset alltid markert opp når du trekker nøkkelen?
EDIT 1: Jeg ser nå siste posten din, og da mener jeg kontaktsettet ifm. tenningsnøkkelen kommer opp som en mulig mistenkt.
EDIT 2: - og i så tilfelle er det sikring #4 i maxisentralen som bør trekkes for om mulig isolere feilkilden
EDIT 3: "Spretter" tenningslåset alltid markert opp når du trekker nøkkelen?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: Strømtrekk på saab 9-5
Ja sylinderen spretter opp som normalt. Når det gjelder sikringen så må det være nr 2 siden sikringsholderen er litt annerledes nederst.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Strømtrekk på saab 9-5
Blir vel bare forvirrende, men bare for å ha nevnt det:
På min NG900 ble fjernlyset ble stående på men det vår kanskje ikke noe nærlys ledninger inn der på lyshendelen på rattstammen - den var defekt. På den bilen er dog ikke fjernlys og nærlys på samtidig.
På min NG900 ble fjernlyset ble stående på men det vår kanskje ikke noe nærlys ledninger inn der på lyshendelen på rattstammen - den var defekt. På den bilen er dog ikke fjernlys og nærlys på samtidig.
Re: Strømtrekk på saab 9-5
Oppdaget noe lignende på min (også 06) under feilsøking av en radio. På min dras det ~1A i en 20 minutters tid etter at en dør er åpnet og lukket. Det er over radiosikringa. Hvorvidt sikringa du sikter til er i samme krets aner jeg ikke. Jeg lukket alle dører og lot bilen stå 20 min. Da var det ikke strømtrekk lenger. Tror jeg fant noe på et svensk forum som forklarte de greiene der, men husker ikke hvor jeg fant det. Trenger ikke være samme problem som hos deg, men kanskje verdt å sjekke.
StenR
StenR