Vurderer kjøp av en 9-3 cab med 2,0 motor. 1999 mod som har gått 250000 km.
Er det noe spesielt jeg bør sjekke? Svakheter? Når skal reg.reim byttes?
Vurderer kjøp
Moderator: Moderatorer
Re: Vurderer kjøp
Det er kjede og ikke registerreim på SAABs 2 liter bensinmotorer. Hvis strammeskruen for registerkjedet er mer enn 15 mm. ute, bør kjedet byttes.
Re: Vurderer kjøp
Takk for tips . Andre råd? Er det kostbart å bytte kjede?
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Vurderer kjøp
Det er tilstanden til taket som er viktigst på den bilen, vel?
Slitesterke motorer. Min fra 1995 har gått 325.000 lm uten å bytte kjede. Ingen ulyder derfra hittil. Men så var det oljebytte, da. Det var jo satt opp med "long life"-intervaller ved bruk av syntetisk olje. Long-life var, når det kom til stykket, ikke så veldig egnet for kalde klima og kortere kjøredistanser.
Hvor lenge siden det er byttet støtdempere foran og clutch er vel vesentlig for kommende kostnader på bil som har gått lå langt
Ellers er det meste Saab-kurant. Rimelig og enkelt å få tak i deler.
Slitesterke motorer. Min fra 1995 har gått 325.000 lm uten å bytte kjede. Ingen ulyder derfra hittil. Men så var det oljebytte, da. Det var jo satt opp med "long life"-intervaller ved bruk av syntetisk olje. Long-life var, når det kom til stykket, ikke så veldig egnet for kalde klima og kortere kjøredistanser.
Hvor lenge siden det er byttet støtdempere foran og clutch er vel vesentlig for kommende kostnader på bil som har gått lå langt
Ellers er det meste Saab-kurant. Rimelig og enkelt å få tak i deler.
Re: Vurderer kjøp
Takk for god info!
Re: Vurderer kjøp
Da er bilen kjøpt, og den ser og virker bra .