Motorspørsmål
Lagt inn: 06 apr 2016, 21:48
Hei!
Jeg har akkurat kjøpt en 2001 9-5 2,0t, min første Saab, som pendlebil. Da jeg prøvekjørte den la jeg merke til at det røk en del grå/hvitt når den stod på tomgang og jeg ble ikke akkurat imponert over effekten i motoren. Selger sa også at den brukte litt vann/kjølevæske. Bilen er gått 170K så jeg tenkte at litt røyk må man regne med og i verste fall må man bytte toppakningen. Når jeg fikk bilen i hus så jeg at det røk verre en jeg trodde til å begynne med og jeg kunne høre en rasle/male lyd når på tomgang med panseret åpent. Rasling er muligens kamkjedet?
Etter å ha smuglest litt her inne tenkte jeg at turboen kanskje begynte å bli sliten, så jeg skrudde ut hele stasen i dag.
Det viser seg at det ikke er noe slakk i akslingen begge veier, men det var litt oljeklin i den.
La også merke til at de første litrene med kjølevæske som rant ut var rødaktig mens de siste var blå.... ?!
Oljen er fin og ikke spor etter vann som ved en vanlig toppakningslekkasje.
Jeg er lite bevandret i turbomotorer så jeg lurer på om turboen kan være gått uten at det er slakk i akslingen? slår igjennom olje eller vann?
jeg har en ny billigturbo liggende, men bør jeg bytte?
hvordan lettest sjekke toppakningen uten komp. testing? Holder det med ettertrekking?
Ser også noen skriver om tett kat og det kan vel forklare dårlig drag, men kanskje ikke røyken?
Veivhusventilasjonen er visst også ett problem har jeg skjønt. er det mulig å se om den er byttet til oppgradert type?
Fryktelig mange og sikkert dumme spørsmål, men har lyst til å få denne bilen i stand siden jeg alltid har likt Saab uten faktisk å ha eid noen før nå
Veldig takknemlig for svar og innspill!
Mvh Jon
Jeg har akkurat kjøpt en 2001 9-5 2,0t, min første Saab, som pendlebil. Da jeg prøvekjørte den la jeg merke til at det røk en del grå/hvitt når den stod på tomgang og jeg ble ikke akkurat imponert over effekten i motoren. Selger sa også at den brukte litt vann/kjølevæske. Bilen er gått 170K så jeg tenkte at litt røyk må man regne med og i verste fall må man bytte toppakningen. Når jeg fikk bilen i hus så jeg at det røk verre en jeg trodde til å begynne med og jeg kunne høre en rasle/male lyd når på tomgang med panseret åpent. Rasling er muligens kamkjedet?
Etter å ha smuglest litt her inne tenkte jeg at turboen kanskje begynte å bli sliten, så jeg skrudde ut hele stasen i dag.
Det viser seg at det ikke er noe slakk i akslingen begge veier, men det var litt oljeklin i den.
La også merke til at de første litrene med kjølevæske som rant ut var rødaktig mens de siste var blå.... ?!
Oljen er fin og ikke spor etter vann som ved en vanlig toppakningslekkasje.
Jeg er lite bevandret i turbomotorer så jeg lurer på om turboen kan være gått uten at det er slakk i akslingen? slår igjennom olje eller vann?
jeg har en ny billigturbo liggende, men bør jeg bytte?
hvordan lettest sjekke toppakningen uten komp. testing? Holder det med ettertrekking?
Ser også noen skriver om tett kat og det kan vel forklare dårlig drag, men kanskje ikke røyken?
Veivhusventilasjonen er visst også ett problem har jeg skjønt. er det mulig å se om den er byttet til oppgradert type?
Fryktelig mange og sikkert dumme spørsmål, men har lyst til å få denne bilen i stand siden jeg alltid har likt Saab uten faktisk å ha eid noen før nå

Veldig takknemlig for svar og innspill!
Mvh Jon