Eberspacher D5W starter ikke (LØST)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saab'oaleks
Innlegg: 22
Registrert: 13 sep 2010, 10:26

Eberspacher D5W starter ikke (LØST)

Legg inn av Saab'oaleks » 19 apr 2016, 16:22

Hei folkens!

I min saab 9-3 2007 har jeg en Eberspacher D5W dieselvarmer som ikke starter. Kan ikke starte parkeringsvarmeren manuelt og den starter heller ikke som tilleggsvarmer under kjøring. Lyset som skal indikere at dieselvarmeren går, lyser ikke. Kan nevne at drivstoffsmåleren sluttet å fungere rundt samme tid, selv om jeg ikke vet om dette kan ha et sammenheng.
Etter å ha lest tråder hvor folk har hatt lignende problemer, lurer jeg på om det er styreenheten som har tatt kveld?
Fikk en kar til å ta en diagnosetest på bilen, denne karen var ikke norsk og vi hadde derfor litt kommunikasjonsproblemer :lol: . Men jeg forstod det slik at han ikke klarte å kommunisere med dieselvarmeren og kunne derfor ikke prøve å nullstille den.

Skal ta ned ebern og måle verdier og rense den for koks, men tenkte jeg skulle høre med dere om det kanskje bare er å bestille ny styreenhet med det samme.
Sist redigert av Saab'oaleks den 26 apr 2016, 12:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
hacri
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 30 jun 2013, 11:57

Re: Eberspacher D5W starter ikke

Legg inn av hacri » 19 apr 2016, 19:25

Vet ikke på Saab, men på MB så må drivstoff nivået være over ca 10liter for at den skal aktivere. Mulig det er sånn her å. Tankmåler sier vel tom tank og dermed ingen varme??
Ellers IH Scout freak...

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Eberspacher D5W starter ikke

Legg inn av Kato » 19 apr 2016, 21:01

Som hacri nevner, så er varmeren forriglet mht. tanknivå, som må være >12% for at varmeren skal starte. Så starter du med systemet for drivstoffmåling er vel sannsynligheten tilstede at du får varmeren opp å gå som bonus.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Saab'oaleks
Innlegg: 22
Registrert: 13 sep 2010, 10:26

Re: Eberspacher D5W starter ikke

Legg inn av Saab'oaleks » 20 apr 2016, 16:00

Takk for svar!
Men jeg må beklage at jeg har kommet med feil informasjon. Det er ikke drivstoffmåleren som har tatt kveld, det er forbruksmåleren som ikke virker.
Så i dag at lyset som skal indikere at dieselvarmeren er på slo seg på i 2 sekunder ca 10 sekunder etter start. Dette har skjedd før, men har ikke hendt de siste dagene før i dag.
Da jeg fikk dette problemet hadde jeg kjørt ned til reservetanken. Jeg var da under 12% av full tank, kan dette bety at dieselvarmeren har prøvd å starte for mange ganger og må da nullstilles? Tror jeg uansett skal sette den inn på verksted og se om de kan få kontakt med ebern og muligens nullstille den.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Eberspacher D5W starter ikke

Legg inn av Kato » 20 apr 2016, 19:35

Jeg vet ikke mye om varmeren, men i tilfelle startforsøk med for lavt drivstoffnivå registreres av "telleverket" er det 10 mislykkede som gjelder, og du har vel en følelse av hvor mange dette nå kan ha vært. Det settes i så tilfelle DTC-kode B0485 00, som ev. kan leses ut (med Tech 2).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Jan R
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 27 nov 2013, 20:46
Sted: Bergen og Oslo (jobb)

Re: Eberspacher D5W starter ikke

Legg inn av Jan R » 21 apr 2016, 22:53

Skal du ha diagnose på den via diagnosekontakten må den som gjør dette vite hvordan man får kontakt med varmeren. Det er ikke bare å koble seg på kontakten for så å tro at man kan lese ut feilmeldinger. Varmeren må være aktiv for at diagnose skal kunne leses ut av den. Dette gjelder også om man bruker Tech2. DVS. varmeren må startes, eller være i startmodus, for å kunne lese ut feilmeldinger. Har verkstedet ikke gjort dette før er det ikke bare rett frem og man får melding om at det ikke kan oprettes kontakt med varmere. Med tenningen av kan man starte parkeringsvarmeren via SID (manuell start) for deretter å koble seg på med diagnose. Da får man ut feilmeldinger. Med tenningem på må varmeren aktiveres av seg selv som tillegsvarmer, startbetingelser om utetemp/ motortemp må være oppfylt, før man får ut noe som helst diagnose.

Min erfaring er at elektronikken ikke går i stykker, men at varmeren er låst pga mange feile startforsøk. Vanlig feil er da defekt glødeplugg/ defekt viftemotor i varmeren (korslutning eller delvis kortslutning), defekt flammeføler. Det er viften som har gitt meg mest hodebry på mine varmere, da den kan virke dårlig/ ujevnt uten at dette gir feilmelding. Vanlig er da en varmer som bare starter av og til.
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.

Jan R
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 27 nov 2013, 20:46
Sted: Bergen og Oslo (jobb)

Re: Eberspacher D5W starter ikke

Legg inn av Jan R » 21 apr 2016, 22:58

Når det gjelder drivstoff i tanken så er det nivået i tanken som avgjør ikke mengden avlest på SID i tanken. Står bilen i en bratt bakke med halv tank kan dette bety at varmeren ikke får drivstoff. Uttaket til varmeren på tanken ligger litt over bunnivå på tanken. Dette for at varmeren ikke skal kunne tømme tanken helt på egenhånd.
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.

Saab'oaleks
Innlegg: 22
Registrert: 13 sep 2010, 10:26

Re: Eberspacher D5W starter ikke (LØST)

Legg inn av Saab'oaleks » 26 apr 2016, 12:17

Takk for mange svar!
Jeg la bilen inn på verksted for å få fagmenn til å ta en diagnose på den. Der fant de ut at en nullstilling måtte til. De sa at fødepumpen trengte noen slag før den startet så mulig jeg må bytte den i nær fremtid. Men foreløpig fungerer alt som det skal, bare fryd og gammen! :)

Brukeravatar
kristian.nordland
Innlegg: 1
Registrert: 01 feb 2019, 20:37

Re: Eberspacher D5W starter ikke (LØST)

Legg inn av kristian.nordland » 01 feb 2019, 20:41

Hvordan fikk den i gang igjen?

Svar