Side 1 av 1

Chipping av 2.0t

Lagt inn: 27 mai 2016, 16:52
av Matroz1
Heisann!
Har nylig gått til anskaffelse av min første Saab, en 2004 mod 9-3 med 150hk 2.0t. Jeg vurderer å chiptune bilen, og lurer defor på om dette er lurt mtp driftsikkerhet, forbruk og hvor det er best å gjøre dette i Oslo (østlandsområdet) ?

Erik.

Re: Chipping av 2.0t

Lagt inn: 27 mai 2016, 17:02
av rodney
Heisann, Gratulerer med flott bil ;-) det ligger flere meninger om trimming på forumet, så bru søkerfunhsjonen. Men når det et sagt vil jeg si av erfaring så vil forbruk går ned, dersom du kjører fornuftig, men dersom du er hard på gassen vil du få ett forbruk utenfor denne galaxen :-)

Re: Chipping av 2.0t

Lagt inn: 28 mai 2016, 16:02
av Stian Arnetvedt
Hei har en Saab 9-5 2004 vector 2.0t chipet med bsr stage 1.
Har montert turbotrykksmåler og ser at når jeg har orginal programvare lader den 0.4-0.5 bar mens med chipet programvare 0.6-0.7 har lest her på forumet at disse bilene går originalt med 0.6-0.7? Og med chip så går den på 1.2 bar?

Jeg vet ikke men grunnen til jeg monterte måleren Var for å sjekke turbo trykket den virker stabilt så virker ikke så noe er gale.
Bilen har også trillet 300.000 og turbo har aldri vært byttet kan det også være noe?

Mvh Stian

Re: Chipping av 2.0t

Lagt inn: 29 mai 2016, 02:56
av Stian Arnetvedt
Såpass det viste jeg ikke. For meg er det vanskelig å tro at man får 70 hk mere med 0.1 mere i trykk.
Føler ikke akkurat at bilen går mye bedre en med originale instillinger.
Noen andre som har en 9-5 med chip som bare har 0.6 i ladetrykk?
Btw denne bilen ble chipet for ca 8 år siden er det mulig bsr har kommet ut med ny firewire?

Re: Chipping av 2.0t

Lagt inn: 29 mai 2016, 12:54
av Ingvar N629
Det er noe galt med den om den ikke lader mer.

Re: Chipping av 2.0t

Lagt inn: 29 mai 2016, 13:00
av Stian Arnetvedt
Ok takk for svar. Hvor er det lurt å begynne å feilsøke. Har ikke peiling på vacum systemet. :cry:

Re: Chipping av 2.0t

Lagt inn: 29 mai 2016, 15:19
av Ingvar N629

Re: Chipping av 2.0t

Lagt inn: 29 mai 2016, 16:05
av Stian Arnetvedt
Tusen takk :D :wink:

Re: Chipping av 2.0t

Lagt inn: 02 jul 2016, 10:51
av andreaslyng
Heisann!

Da har jeg også skaffet meg en 2004 9-5, 2.0t vector og lurer på om jeg tør å chippe den. Har veldig lyst, men er da bilen er nylig kjøpt og har gått 238.000 km vet jeg ikke nok om slitasjen og vedlikeholdet av motor og girkasse tåler de ekstra kreftene. Jeg har hørt at en ikke bør chippe automatbiler som har gått så langt pga faren for at ting kan gå til H******. Bilen ser ut som den er godt passet på og det er lite/ingen rust i motorrommet. Den svetter litt olje, men det som jeg merker er at den er litt ujevn til og fra 3 giret og når sportsknappen på girspaken er på merker jeg det enda mer. (Er det noe som kan justeres og fikses for en billig penge?) Det andre som gjør at jeg er skeptisk er at turboen ved kaldstart hyler litt. Jeg er ingen SAAB ekspert så jeg vet ikke hva det kan være, men den forrige eieren påpekte hylingen ved salg. Noen tips?

På forhånd takk!

Re: Chipping av 2.0t

Lagt inn: 02 jul 2016, 13:49
av Kristian N2215
Lurt å ta ned bunnpanna og rense oljesila når man kjøper ny 9-5. Bytt oringene på oljepickupen og røret under veiva. Demonter også et veivlager og sjekk for slitasje. Er alt i orden her så er motoren mest sannsynlig i god stand.

Ang. Automaten så kan et oljeskift gjøre underverker. Saab påstår at oljen aldri trenger å skiftes, men taxier har intervall på 60 000km så det er nok en grei regel å følge dette.