Spørsmål angående saab 1.9tid

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
matsknudsenhaugen
Innlegg: 9
Registrert: 09 okt 2015, 10:53
Navn: Mats Haugen Knudsen
Bil: Har ikke saab.....

Spørsmål angående saab 1.9tid

Legg inn av matsknudsenhaugen » 03 jun 2016, 09:39

Hei Kunne tenkte meg kanskje å eventuelt kjøpe meg en saab 9-3-9-5 med denne motoren hestekrefter betyr ikke noe om 120 eller 150 for minn del. har lest litt at de sliter litt med egr ventil. er dette en ellers go motor?

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Re: Spørsmål angående saab 1.9tid

Legg inn av skognils » 01 jul 2016, 09:00

ja er en god motor men sliter som ALLE moderne dieselmotorer med EGR og partikkelfilter som typisk får problemer som følge av norsk kjøremønster og norsk klima sammen med grisete diesel med dårlig kvalitet.
jeg kjører ca. halvparten av tankene mine med ECO-1 sin fornybare diesel som er mye renere og gir vesentlig mindre partikler og sot.. noe som nok er bra for motoren.

Jeg har ordnet min slik at jeg ikke har problemer med EGR og DPF lengre men om jeg har kjøpt meg en ny bil så ville jeg vurdert å montere på en enkel eksostemperaturmåler som da ville gitt meg info om når motoren er igang med å brenne rent partikkelfilteret noe som gjør at jeg som sjåfør kan kjøre meg en 10min lengre tur da med 2500rpm slik at dritten ble ferdig før jeg parkerte.

ut over EGR og DPF har jeg opplevd følgende med min 120hk:
- måtte bytte pakning på kamaksling da det lakk olje der
- har byttet glødeplugger på ca. 160" km (på 150hk kan du vistnok gjøre det selv på 10min men på 120hk er det ett h.. å komme til)
- har byttet fremre del av eksosanlegget med flexirøret på ca. 120" da det var lekkasje der(på grunn av vibrasjoner samt at den nok har hatt ganske tett dpf ett par ganger noe som har ført til høyt trykk der)
- har vært nødt til å bytte reimhjul til regreim på veiva. dette er i plast og har en tendens til å sprekke.. da blir bilen tungstartet når den er kald og om du filer lenge så får du opp feilmelding på "kamakselposisjonsgiver krets" noe som tyder på at motorstyringen får noen signaler den ikke klarer å tolke.. som skjer fordi reimhjulet er sprukket og det er mye friksjon når motor er kald..
- har 2 ganger opplevd lekkasje fra oljefilter(begge ganger har jeg brukt uorginale filter.. noe som gjør at gummiringene som tetter innsatsfilterkoppen trolig ikke er like bra som orginale... har gjort ett oljeskift med filterbytte da og alt har funket igjen.

Svar