Feilkode Lys

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Olemann

Feilkode Lys

Legg inn av Olemann » 19 jun 2016, 14:12

Hei.

Har lakkert min 2004 Saab 9-3 cab og hadde da demontert begge hovedlyktene.

Når disse hovedlyktene nå er montert igjen lyser følgende feil i displayet hver gang jeg starter opp og blir stående i displayet hele tiden under kjøring:

Lyslængderegulering ur function

Noen som vet om dette er noe som kommer automatisk etter at hovedlykter er demonteret / montert og om debbe feilen bare kan slettes enkelt med en feilkodeleser?
Hvilken type feilkodeleser trengs her?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feilkode Lys

Legg inn av Kato » 19 jun 2016, 21:09

I følge WIS prosedyre for skifting av (xenon-)hovedlykter så er det ikke listet behov for kalibrering av disse etterpå.

Det kan settes i alt 19 DTCs (feilkoder) ifm. lyslengdejusteringen, så utlesing av slike, med Tech 2, vil vise hvor problemet ligger. Det er også dette verktøyet som vil kunne slette ev. DTC.

I tilfelle du ikke har vært bort i andre deler av lyslengdejusteringen, så er kanskje én mulighet kontaktfeil i én (eller begge) av pluggene til lyktene. Få hjelp til å se om én av lyktene oppfører seg abnormalt mht. den automatiske kalibreringen når bilen startes.

Så kan kanskje et halmstrå være å koble fra batteriet en liten stund for å se om dette ev. "resetter" noe.

EDIT / ettertanke: Sjekk også sikring #20 og/eller spenning i begge punktene på denne, elsentral i motorrommet, i tilfelle ikke lyktene rører seg i det hele tatt (kalibreres) ved start. Dette er strømforsyningen til styringsmodulen for lengdejusteringen, og motorene. Noe KAN jo tilfeldigvis ha skjedd her under arbeidet med lyktene. Sjekk også batterispenningen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Olemann

Legg inn av Olemann » 21 jun 2016, 18:39

Hei.

Takk for gode tips.

Resetting ved å koble av batteriet har jeg prøvd tidligere

Sjekket nå sikring 20. OK. Sjekket også nå om der kom strøm inn til sikring 20. OK.

Ingen av lyktene kalibreres ikke. Altså de rører seg ikke ved oppstart.

Er vel kanskje lurest å starte med å utlese feikoder med en Tech 2 nå. Eller mener du jeg enkelt bør sjekke andre ting først? ( har ikke noe verksted med Tech 2 tester like ved meg her )

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Legg inn av Kato » 21 jun 2016, 20:43

Hei.

I tilfelle du sjekket at det var spenning på begge punktene på sikringa, bør spenningen ut til styringsmodulen være OK, med mindre der kan ha oppstått kabelbrudd under arbeidet med bilen.

Motorene i lyktene har hver sitt separate sett kontrollsignaler (spenning), og ved feil på disse på én lykt, slik som brudd, overstrøm (kilt motor) etc., så stenges kalibrering ned på begge sidene.

Så i tilfelle du ikke har fått bendt eller utskjøvet(e) pinne(r) i noen av kontaktene til lyktene, så er nok en utlesing av ev. feilkoder et neste steg.

Motorene fødes over pinnene #6-9 i kontaktene.

Jeg går ut ifra at arbeidet med bilen ikke har medført noe som har påvirket ledningsnettet til lastvinkelgiverene eller selve innfestingen av disse.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Svar